انفجار ماهواره روسی ابری از زباله‌های فضایی تولید کرد

پس از نخستین نمونه در اکتبر ۲۰۲۱، این دومین بار است که ماهواره کوسموس ۲۴۹۹ از هم می‌پاشد

خرد شدن ماهواره به شکل خرده قطعات، احتمالا سبب شود که زباله‌های فضایی به مدت سال‌های طولانی در مدار باقی بمانند - Canva

یکی از شاخه‌های نیروی فضایی ایالات متحده تایید کرد که ماه گذشته یک ماهواره روسی «عجیب» منفجر شد و ابری از زباله‌ تولید کرد که به زباله‌هایی افزود که پیش از این فضا را پر کرده بود.

اسکادران هجدهم دفاع فضایی روز سه‌شنبه در توییتی اعلام کرد که ماهواره روسی «کوسموس ۲۴۹۹» در چهارم ژانویه در ارتفاع حدود ۱۱۷۰ کیلومتری منفجر شد، و افزود که شاخه نیروی فضایی در حال ردیابی ۸۵ قطعه مرتبط با این زباله فضایی است.

طبق گزارش‌ها، ردیاب‌های ماهواره‌ای ایالات متحده، ماهواره روسی را در ابتدا پس از پرتاب در سال ۲۰۱۴ در حکم یک قطعه زباله فضایی فهرست‌بندی کرده بودند، اما بعدا آن را محموله کوسموس ۲۴۹۹ نامگذاری کردند.

گزارش‌های خبری پیشین بر اساس مانورهای عجیب این ماهواره گمانه‌زنی کرده بودند که این ماهواره ممکن است یک فناوری آزمایشی ضدماهواره، یا یک وسیله نقلیه تعمیر و نگهداری یا جمع‌آوری زباله‌های فضایی بوده باشد.

پاتریشیا لوئیس، مدیر تحقیقات اندیشکده چتم هاوس و متخصص امنیت فضایی، در سال ۲۰۱۴ به فایننشال تایمز گفته بود: «هر چه باشد، آزمایشی به نظر می‌رسد.»

آناتولی زاک، روزنامه‌نگار در تارنمای «RussianSpaceWeb.com» یادآ‌ور شد که ارتش ایالات متحده پس از آن، مشخصه‌های مداری «ماهواره مرموز» را حدود «سه یا چهار بار در روز!» بررسی می‌کرد.

 

«#18SDS فروپاشی کوسموس ۲۴۹۹ COSMOS 2499) #39765، 2014-028E) را تایید کرده است - چهارم ژانویه ۲۰۲۳ تقریبا در ساعت ۰۳:۵۷ به وقت ساعت هماهنگ جهانی رخ داد. ردیابی ۸۵ قطعه مرتبط در ارتفاع ۱۱۶۹ کیلومتری - بررسی در حال انجام است. #spacedebris #space @SpaceTrackOrg @US_SpaceCom @ussfspoc

— اسکادران هجدهم دفاع فضایی (@18thSDS) ۷ فوریه ۲۰۲۳


این همچنین دومین بار پس از نخستین نمونه در اکتبر ۲۰۲۱ است که ماهواره کوسموس ۲۴۹۹ از هم می‌پاشد.

به گفته کارشناسان، خرد شدن ماهواره به شکل خرده‌قطعات، احتمالا سبب شود که زباله‌های فضایی سال‌های طولانی در مدار باقی بمانند.

سازمان فضایی اروپا هشدار داده است که بیش از ۳۶۵۰۰ قطعه زباله فضایی قابل‌مشاهده در اطراف زمین معلق است و دست‌کم ۱۰۰ میلیون قطعه کوچک‌تر به شکل زباله‌های فضایی منطقه را آلوده می‌کنند.

زباله‌‌های فضایی معلق پیرامون زمین در دوره‌‌های اخیر به مشکل روزافزونی تبدیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنتاگون ایالات متحده سال گذشته اعلام کرد که این مشکل به قدری بد است که حتی اگر دستورالعمل‌های بین‌المللی تنظیم، و از نظر قانونی الزام‌آور شوند، زباله‌های فضایی موجود همچنان «ترسناک و مهیب» خواهند بود.

سازمان اطلاعات دفاعی خاطرنشان کرد: «احتمال برخورد بین اجسام عظیم به حال خود رها‌شده در حال افزایش است و به احتمال قریب ‌به ‌یقین تا سال ۲۰۳۰ در نتیجه رویدادهای قطعه‌قطعه شدن از قبیل برخورد یا انفجارهای باتری، آزمایش [سلاح ضدماهواره] و افزایش سریع تعداد پرتاب‌های فضایی در سراسر جهان، افزایش خواهد یافت.»

سال گذشته، ایستگاه فضایی بین‌المللی مجبور شد برای جلوگیری از برخورد با قطعه‌ای از زباله‌های فضایی ناشی از آزمایش‌های موشکی روسیه، یک مانور اجتنابی انجام دهد.

به گفته کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، که گفت چنین زباله‌هایی موجب خطرات ایمنی برای فضانوردان، ماهواره‌ها و «حضور تجاری رو به رشد» کشور در فضا می‌شود، بیش از ۱۶۰۰ قطعه زباله فضایی ناشی از آزمایش روسیه شناسایی شد. 

© The Independent

بیشتر از علوم