زباله‌های فضایی کشف بیگانگان فضایی را غیرممکن می‌کنند

چشم‌اندازی واقعی وجود دارد که بتوانیم تا پایان دهه صدها هزار ماهواره را در مدار ببینیم

 - NASA

متخصصان هشدار دادند که آسمان شب تا پایان این دهه «مملو» از ماهواره‌ خواهد شد و این جلوی نور ستاره‌ها را می‌گیرد و انجام مشاهدات یا شناسایی حیات بیگانه را برای ستاره‌شناسان ناممکن می‌کند. 

بیش از هشت هزار ماهواره در مدار زمین در حال چرخش‌اند که این میزان از سال ۲۰۱۹ تاکنون چهار برابر شده است و انتظار می‌رود تعداد آن‌ها به‌طور چشمگیری افزایش یابد.

حدود ۴۰۰ هزار ماهواره در سراسر جهان برای مدار پایین زمین مجوز دارند و قرار است اسپیس‌اکس به‌تنهایی ۴۴ هزار ماهواره دیگر را برای صورت فلکی اینترنتی استارلینک خود پرتاب کند.

ستاره‌شناسان در تلاش‌اند تا با مسئله نوارهای روشن نور که ماهواره‌ها حین حرکت در برابر میدان نوری تلسکوپ‌ها ایجاد می‌کنند، مقابله کنند. ماهواره‌های اینترنتی همچنین می‌توانند تلسکوپ‌های رادیویی حساس را مختل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تونی تایسون، استاد فیزیک و نجوم در دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «اگر شما جایی در مکانی تاریک بیرون بروید و در سال ۲۰۳۰ به آسمان نگاه کنید، صحنه بسیار وحشتناکی خواهد بود. آسمان مملو از ماهواره‌های در حال حرکت خواهد بود و تعداد ستارگانی که می‌بینید حداقل است، حتی در یک آسمان بسیار تاریک. این یک مشکل اساسی است.»

انجمن سلطنتی نجوم (آر‌اِی‌اِس)، سازمان فضایی بریتانیا و وزارت کسب‌و‌کار به‌قدری نگران‌اند که هفته گذشته همایش آسمان تاریک و آرام را تشکیل دادند تا خواستار تنظیم مقررات شوند.

رابرت ماسی، معاون مدیر اجرایی انجمن سلطنتی نجوم، گفت که دنیا شاهد «تغییر پارادایم» در استفاده از فضا است.

[توضیح: تحول‌ انگاره یا جابه‌جایی پارادایم یا پارادایم شیفت (Paradigm Shift) اصطلاحی است از توماس کوهن، فیلسوف و مورخ علم، به‌معنی جایگزین شدن الگوهای رایج با الگوهای جدیدتر]

او گفت: «چشم‌اندازی واقعی وجود دارد که بتوانیم تا پایان دهه صدها هزار ماهواره را در مدار ببینیم».

«صادقانه بگویم، جست‌وجو به دنبال منشأ حیات ممکن است تیری در تاریکی باشد، اما اگر آسمانی فوق‌العاده دینامیک و شلوغ داشته باشید، تشخیص سیگنال‌های تمدن‌های دیگر دشوارتر می‌شود.»

«برخلاف آلودگی نوری، شما نمی‌توانید از آن دور شوید، چراکه در هر کجای زمین که باشید می‌توانید آسمان را ببینید.»

«اگر این را کنار بگذاریم، من فکر می‌کنم که این همچنین یک موضوع فرهنگی است. اگر به نقطه‌ای برسید که ماهواره‌ها حدود ۱۰ درصد از ستارگان را که در آسمان در حرکت‌اند تشکیل دهند، من فکر می‌کنم که این واقعا آزاردهنده است و به چشم‌انداز طبیعی آسیب وارد می‌کند.»

تلسکوپ ورا روبین، واقع در رصدخانه ۴۷۳ میلیون دلاری ورا سی روبین در قله سررو پاچون در شمال مرکزی شیلی، در حال حاضر با مشکلات بزرگ ناشی از ماهواره‌ها مواجه است.

این تلسکوپ که سال آینده یک بررسی و نقشه‌برداری ۱۰‌ساله را آغاز می‌کند، به‌دنبال تغییرات کوچک در حرکت ۳۷ میلیارد ستاره و کهکشان است. با این حال، آزمایش‌های اولیه نشان داده‌اند که در حدود ۴۰ درصد از تصاویر در ساعات گرگ‌ومیش تحت تاثیر [اختلال ناشی از حرکت ماهواره‌ها] قرار می‌گیرند.

تلسکوپ‌ها در فضا با مشکلات بیشتری مواجه‌اند، به‌طوری که تصاویر هابل اغلب با عبور ماهواره‌های بازتابنده به‌دلیل اشباع و خلوص بیش ‌از حد رنگ، خراب می‌شوند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که هجوم ماهواره‌ها نه‌تنها به نجوم آسیب می‌رساند، بلکه ممکن است آسمان شب را تا ابد تغییر دهد. دانشمندان همچنین نگران تعداد زیاد ماهواره‌هایی‌اند که از مدار خارج می‌شوند.

کن مک‌لئود، متخصص مستقل درباره اتفاق‌هایی که پس از توقف کارکرد ماهواره‌ها برایشان می‌افتد، محاسبه کرده است که وقتی تمامی صورت‌های فلکی اینترنتی فعال باشند، در هر لحظه حدود ۱۶ هزار ماهواره اینترنتی در حال استهلاک و نابودی که باید از مدار خارج شوند وجود خواهد داشت.

او گفت: «آن‌ها موجب ورود آذرگوی [یا اصطلاحا شهاب آتشین به اتمسفر زمین] خواهند شد. «اگر ما واقعا اینکه چه تعداد از آن‌ها قرار است سقوط کنند را باور کنیم، این تعداد هر روز حدود ۶۰ عدد می‌شود و این بسیار درخشان‌تر است از قدر ۷ (کم‌نورترین نور ستاره‌ای که با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده است)، ازاین‌رو آن‌ها می‌توانند موجب بروز مشکل در همه رصدها شوند.»

© The Independent

بیشتر از علوم