ماده تشکیل‌دهنده قمرهای یخی منظومه شمسی بیرونی چیست؟

یافته جدید ممکن است در درک ما از آب مایع و بسیاری از رفتارهای خلاف قاعده آن تاثیر گسترده‌ای داشته باشد

دانشمندان شکل جدیدی از یخ را کشف کرده‌اند که ممکن است به روشن‌تر شدن نحوه نگرش ما به آب کمک کند.

این یخ غیرشفاف و غیرمتبلور است؛ به این معنی که مولکول‌های آن به‌جای مرتب شدن منظم مانند یخ‌های معمولی و بلورسان، شکل نامرتب‌ دارند.

«اِم‌دی‌اِی» (یخ غیرمتبلور با چگالی متوسط) که به تازگی نام‌گذاری شده، بیش از هر شکل دیگری از یخ به آب مایع شبیه است و می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر H2O (فرمول شیمیایی آب) کمک کند. 

پژوهشگران دانشگاه کالج لندن و دانشگاه کمبریج این کشف غیرمنتظره را طی «یکی از آن آزمایش‌های بعدازظهر جمعه که فقط آن را انجام می‌دهید تا ببینید چه می‌شود»، انجام دادند.

این تیم یخ معمولی را همراه با گلوله‌‌های فولادی در شیشه‌ای که تا دمای منفی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد سرد شده بود، تکان داد. به جای اینکه تکه‌های کوچک یخ معمولی ایجاد شود، دانشمندان شکلی از یخ را پیدا کردند که چگالی مشابه آب مایع داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یخ غیرمتبلور به طورقابل‌ملاحظه‌ای اصلی‌ترین نوع [یخ] یافته‌شده در فضا است، زیرا محیط سرد آن به این معنی است که این یخ انرژی حرارتی کافی برای تشکیل بلور را ندارد. این یخ در زمین کمیاب است.

اِم‌دی‌اِی که مانند یک پودر سفید نرم به نظر می‌رسد، ممکن است در درون قمرهای یخی بیرونی منظومه شمسی وجود داشته باشد.

نیروهای کشندی حاصل از مشتری و زحل ممکن است نیروهایی شبیه به نیروهایی که در آزمایش آسیاب گلوله‌ای روی یخ معمولی ایجاد می‌شوند، نشان دهند.

این بررسی همچنین نشان داد که وقتی یخ گرم و دوباره متبلور شد، مقدار زیادی گرما آزاد کرد که به صورت بالقوه می‌تواند  حرکات زمین‌ساختی و «یخ لرزه» در قمرهای پوشیده از یخ مانند گانیمد مشتری ایجاد کند. این یخ ممکن است چند کیلومتر ضخامت داشته باشد.

پروفسور کریستوف سالزمن از دانشگاه کالج لندن گفت: «آب شالوده تمام حیات است. وجود ما به آن بستگی دارد، ما ماموریت‌های فضایی را برای جست‌وجوی آن انجام می‌دهیم، اما از منظری خاص هنوز به‌خوبی شناخته نشده است.»

«ما ۲۰ شکل بلورسان یخ را می‌شناسیم، اما تنها دو نوع اصلی از یخ‌های غیرمتبلور پیش از این کشف شده است که به عنوان یخ‌های غیرمتبلور با چگالی بالا و چگالی پایین شناخته می‌شوند.»

«این یافته ممکن است در درک ما از آب مایع و بسیاری از رفتارهای خلاف قاعده آن تاثیر گسترده‌ای داشته باشد.»

© The Independent

بیشتر از علوم