شمار جان‌باختگان زلزله ترکیه و سوریه از هفت هزار و ۸۰۰ تن فراتر رفت

سازمان ملل متحد می‌گوید ممکن است ۲۳ میلیون نفر از این رخداد متاثر شوند

شمار قربانیان زلزله هولناک ترکیه و سوریه در حالی به هشت هزار نفر نزدیک می‌شود که عملیات امداد و نجات در مناطق آسیب‌دیده به‌رغم سرمای شدید، ادامه دارد و با گذشت بیش از ۴۸ ساعت از این رخداد، امید به زنده ماندن افرادی که هنوز زیر آوارند، به‌تدریج کمتر می‌شود.

خبرگزاری آناتولی بامداد چهارشنبه ۸ فوریه به نقل از فواد اوکتای، معاون رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که شمار قربانیان زلزله در این کشور به پنج هزار و ۸۹۴ نفر افزایش یافته است. معاون رئیس‌جمهوری ترکیه شمار مصدومان زلزله در این کشور را بالغ‌ بر ۳۴ هزار نفر اعلام کرد و گفت که هم‌اکنون ۱۶ هزار و ۱۳۹ تیم امداد و نجات در حال فعالیت در مناطق آسیب‌دیده‌اند. به گفته او، حدود ۳۸ هزار نفر هم در پناهگاه‌های دولتی اسکان داده شده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع محلی خبر داد شمار جان‌باختگان زلزله در سوریه بیش از یک هزار و ۹۰۰ نفر است. آسوشیتدپرس به نقل از وزارت بهداشت سوریه نوشت که تعداد قربانیان در مناطق تحت کنترل دولت اسد ۸۱۲ نفر و در مناطق تحت کنترل شورشیان موسوم به «کلاه‌سفیدها» دست‌کم یک هزار و ۲۰ نفر اعلام شده است. سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده است شمار جان‌باختگان زلزله مهیب ترکیه و سوریه به ۲۰ هزار نفر هم برسد.

بامداد دوشنبه ۶ فوریه، زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ مناطق وسیعی از ترکیه و سوریه را لرزاند. این زمین‌لرزه و پس‌لرزه‌هایش ویرانی‌هایی در ۱۰ استان ترکیه و شماری از شهر‌های شمال غربی سوریه به جا گذاشت. گزارش‌ها از مناطق آسیب‌دیده از بروز یک فاجعه انسانی حکایت دارد زیرا در پی این حادثه هزاران نفر زیر آوار جان باختند و هزاران تن دیگر نیز مصدوم و آواره شدند. برآورد‌های اولیه نشان می‌دهد که تاکنون ۱۳ میلیون نفر تحت تاثیر این زلزله قرار گرفته‌اند.

سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) می‌گوید حدود شش هزار ساختمان مسکونی در این کشور به‌طور کامل تخریب شده‌اند و تا شامگاه سه‌شنبه حدود هشت هزار تن از زیر آوار نجات پیدا کرده‌اند.

به گفته معاون رئیس‌جمهوری ترکیه، در مجموع حدود ۶۰ هزار نیروی امدادونجات در مناطق آسیب‌دیده حضور دارند. با این‌ حال بسیاری از مردم از نحوه امدادرسانی ناراضی‌اند و همچنان امیدوارند که عزیزان خود را زنده از زیر آوار بیرون بیاورند.

طی ساعت‌های گذشته، ویدیو‌های مختلفی از نجات افراد زیرآوارمانده در رسانه‌ها منتشر شد که از این میان ویدیو نجات یک دختربچه در سوریه، زنده بیرون آمدن پسربچه‌ای در قهرمان‌ماراش و پیدا شدن یک نوزاد با بند ناف بریده‌نشده موردتوجه بسیاری از کاربران قرار گرفت.

عملیات امدادونجات در ترکیه با وجود یخبندان و سرمای شدید ادامه دارد و آن‌طور که معاون رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید، راه‌های مواصلاتی ۱۰ استان آسیب‌دیده که مسدود شده بود اکنون باز و امکان انتقال کمک‌ به تمام مناطق فراهم شده است. به گفته فواد اوکتای، برخی تیم‌های امدادونجات از طریق هوایی به مناطقی از استان‌های هاتای و قهرمان‌ماراش منتقل شده‌اند.

مقام‌های دولتی ترکیه می‌گویند ۶۵ کشور جهان برای امدادرسانی به ترکیه اعلام آمادگی کرده‌اند و کمک‌های دولتی کشور‌های مختلف در حال ورود به این کشور است. رجب‌ طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در مناطق زلزله‌زده سه ماه حالت فوق‌العاده اعلام کرد تا نحوه امدادرسانی به مردم تسهیل شود.

در این شرایط، نگرانی‌ها درباره امدادرسانی به آسیب‌دیدگان سوری در حال افزایش است. حدود چهار میلیون نفر در شمال غرب سوریه، جایی که کنترل آن در اختیار مخالفان دولت بشار اسد است، زندگی می‌کنند. مناطقی که تحت‌تاثیر زلزله در سوریه بودند، بیشتر محل سکونت مخالفان دولت بشار اسدند و این مناطق در زلزله اخیر خسارت‌های زیادی دیده‌اند. حالا تیم‌های امدادونجات بین‌المللی برای اینکه بتوانند با ادوات موردنیاز وارد این منطقه شوند، با محدودیت‌های دولت مرکزی مواجه‌ شده‌اند.

ساکنان این مناطق پیش‌تر نیز به دلیل جنگ و بمباران‌های دولت بشار اسد صدمات زیادی دیده بودند و حالا فعالان حقوق بشری هشدار داده‌اند که این منطقه تاب‌آوری لازم در مقابل زلزله را ندارد. ضمن اینکه شواهد نشان می‌دهد که دولت مرکزی قصد دارد به بهانه امدادرسانی حوزه نفوذش را گسترش دهد، در حالی‌ که برای نجات آسیب‌دیدگان اقدام موثری انجام نمی‌دهد.

شمار زیادی از ساکنان این مناطق را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و به کمک‌های بین‌المللی نیاز اساسی دارند اما ارسال این کمک‌ها مستلزم کسب مجوز از دولت بشار اسد یا شورای امنیت سازمان ملل متحد است. دولت اسد با این ادعا خود که کار امدادرسانی را انجام می‌دهد، مانع ورود کمک‌های بین‌المللی می‌شود. مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد هم در موارد پیشین به دلیل وتو روسیه راه به‌ جایی نبرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان‌های حقوق بشری هشدار داده‌اند که در صورت تاخیر در انتقال کمک‌های بین‌المللی به شمال شرق روسیه امکان بروز فاجعه انسانی در این منطقه بسیار بالا است.

زمین‌لرزه مهیب روز دوشنبه در حالی رخ داد که مردم در خواب بودند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تا ۲۳ میلیون نفر ممکن است تحت‌تاثیر این زمین‌لرزه عظیم قرار بگیرند.

بر مبنای گزارش یونسکو، قلعه باستانی غازی‌عینتپ در ترکیه، قلعه حلب سوریه و دست‌کم سه مکان تاریخی دیگر در اثر زلزله دوشنبه آسیب دیده‌اند و کارشناسان این سازمان برای تعیین براورد دقیق خسارات‌ راهی ترکیه و سوریه شده‌اند. این آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

زلزله مرگبار ترکیه نگرانی‌ها درباره وضعیت ورزشکاران ایرانی شاغل در لیگ‌های مختلف این کشور را به دنبال داشته است. بر اساس اعلام خبرگزاری دولتی ایرنا، حامد مطرودی، مهدی سعیداوی و محمدرضا میراحمدی سه لژیونر ایرانی‌اند که گفته می‌شود زیر آوار هتل محل اقامت خود گرفتار مانده‌اند و از وضعیت آنان هنوز اطلاعی در دست نیست.