زلزله ترکیه و سوریه؛ بیش از ۳۷۰۰ کشته و اعلام هفت روز عزای عمومی

دست‌کم ۱۴۴۰ نفر در سراسر سوریه و دست کم ۲۳۱۶ نفر در ترکیه جان باخته‌اند که این رقم در حال افزایش است

زمین‌لرزه شدید روز دوشنبه در ترکیه و سوریه تاکنون بیش از ۳۷۰۰ کشته بر‌جا گذاشته و هزاران ساختمان را با خاک یکسان کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت و امدادگران می‌گویند که دست‌کم ۱۴۴۰ نفر در سراسر سوریه در اثر این زلزله جان‌شان را از دست داده‌اند که هر لحظه این آمار افزایش می‌یابد. همچنین در ترکیه نیز دست کم ۲۳۱۶ نفر جان باخته‌اند که این رقم در حال افزایش است.  

این زلزله شدید به بزرگی ۷.۸ در زمانی رخ داد که مردم هنوز در خواب بودند و در عین‌حال یخبندان زمستانی کمک‌رسانی اضطراری را با مشکل مواجه کرده است. با این حال ده‌ها کشور قول کمک به این دو کشور زلزله‌زده را داده‌اند.

ساختمان‌های آپارتمانی چند طبقه مملو از ساکنان از جمله ۵۶۰۶ ساختمانی بودند که در ترکیه به ویرانه تبدیل شدند. در سوریه نیز ده‌ها ساختمان فرو ریخته است و آسیب‌های جدی به سایت‌های باستانی در حلب وارد شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، بیش از ۷۸۰۰ نفر در ۱۰ استان ترکیه از زیر آوار نجات داده شده‌اند.

ملیسا سلمان، خبرنگار ۲۳ ساله در شهر «قهرمان مرعش» در جنوب شرقی ترکیه گفت این اولین بار بود که ما چنین چیزی را تجربه کردیم. وی افزود: «ما فکر می‌کردیم آخرالزمان است.»

رائد احمد، رئیس مرکز ملی زلزله سوریه، این زلزله را، «بزرگترین زمین‌لرزه ثبت شده در تاریخ این مرکز» خواند.

زمین‌لرزه اولیه، ده‌ها پس‌لرزه داشت که یکی از آنها به بزرگی ۷.۵ در میانه کار جستجو و نجات، روز دوشنبه منطقه را لرزاند.

هالیس آکتمور، ۳۵ ساله، در شهر دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه پس از زمین‌لرزه‌ای که تا گرینلند احساس شد گفت: «ما موفق شدیم سه نفر را نجات دهیم، اما دو نفر کشته شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شهر «سانلیورفا» در جنوب شرقی ترکیه، امدادگران تا شب در تلاش بودند تا بازماندگان را از خرابه‌های یک ساختمان هفت طبقه که فرو‌ ریخته بود، بیرون بکشند.

عمر الکنید، دانشجوی ۲۰ ساله سوری گفت تا ساعت ۱۱ صبح، دوستم هنوز تلفن را جواب می‌داد اما او دیگر جواب نمی‌دهد. او آنجا زیر آوار است.

علیرغم کاهش دما به زیر صفر، ساکنان شهر وحشت‌زده خود را برای گذراندن شب در خیابان‌ها آماده می‌کردند و در اطراف آتش‌هایی که روشن کرده‌اند جمع شده بودند تا گرم شوند.

وضعیت آخر‌الزمانی و اعلام هفت روز عزای عمومی

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بر اساس بخشنامه‌ای با امضای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در پی وقوع زلزله امروز در مناطق جنوب شرقی کشور، ۷ روز عزای عمومی اعلام شد.

بر این اساس، تا روز ۱۲ فوریه پرچم ترکیه در داخل و کلیه نمایندگی‌های سیاسی‌ در خارج از کشور به حالت نیمه افراشته در خواهد آمد.

کولاک زمستانی جاده‌های اصلی منطقه زلزله‌زده در مرز با سوریه را زیر یخ و برف پوشانده است و مقامات می‌گویند که زلزله باعث از کار افتادن سه فرودگاه اصلی در این منطقه شده است که ارسال کمک‌های حیاتی را با مشکل مواجه کرد.

در پی این زلزله، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و ده‌ها کشور دیگر بلافاصله تسلیت گفتند و پیشنهاد ارسال کمک به دو کشور ترکیه و سوریه  را دادند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که کشورش در وضعیت جنگی به سر می‌برد پیشنهاد کرده است «کمک‌های لازم» را به ترکیه ارائه کند. پهپادهای جنگی ترکیه به کی‌یف در مبارزه با تهاجم روسیه کمک می‌کنند.

تصاویر تلویزیون ترکیه نشان می‌دهد که امدادگران در حال حفاری در میان آوارهای ساختمان‌ها در تمام شهرهای بزرگ در امتداد مرز با سوریه‌اند. برخی از شدیدترین ویرانی‌ها در نزدیکی مرکز زمین‌لرزه بین «قهرمان مرعش»  و «غازی عینتاب» رخ داده است، جایی که تقریبا کل ساختمان‌های شهر ویران شده‌اند.

مسجد معروفی که قدمت آن به قرن سیزدهم باز می‌گردد در استان مالتایا به همراه یک ساختمان ۱۴ طبقه با ۲۸ آپارتمان که ۹۲ نفر را در خود جای داده بود، تا حدی فرو ریخته است.

وزارت بهداشت سوریه از خسارات وارده به استان‌های حلب، لاذقیه، حماء و طرطوس خبر داده است. خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در شمال سوریه گفتند که پس از لرزش زمین، ساکنان وحشت‌زده از خانه‌های خود فرار کردند.

مقامات سوریه به‌عنوان یک اقدام احتیاطی گاز طبیعی و برق را در سراسر منطقه زلزله‌زده قطع و مدارس را به مدت دو هفته تعطیل کردند.

ترکیه یکی از فعال‌ترین مناطق زلزله‌خیر جهان است و در سال ۱۹۹۹، بیش از ۱۸ هزار نفر در زلزله‌ای با قدرت مشابه در شمال غربی ترکیه جان‌شان را از دست دادند. همچنین در سال ۱۹۳۹، زلزله‌ای به شدت ۷.۸ به کشته شدن ۳۳ هزار نفر در استان ارزنجان انجامید.

بیشتر از جهان