تایید ابعاد «مشکوک و امنیتی» مسمومیت سریالی «دانش‌آموزان دختر» در مدارس قم

مراکزی در قم خبرنگاران این شهر و خانواده‌های دانش‌آموزان را تهدید کرده‌اند تا درمورد «مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر» سکوت کنند

وب‌سایت قم‌نیوز از تهدید خبرنگاران قم خبر داد-Iribnews

با ادامه مسمومیت‌های سریالی «دانش‌آموزان دختر» مدارس قم و مطرح‌شدن گمانه‌هایی درباره دخالت نیروهای مخالف تحصیل دختران در آن، احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم، این مسمومیت‌ها را «مشکوک» خواند و طی تذکری در مجلس خواهان تشکیل «هیئت ویژه‌ای ازسوی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، کشور و اطلاعات» برای بررسی این مسمومیت‌ها شد. همزمان مراکزی در قم خبرنگاران این شهر و خانواده‌های دختران دانش‌آموزان را تهدید کردند که باید در این مورد سکوت کنند.

نماینده قم با تاکید بر اینکه «مسمومیت دانش‌آموزان قم مشکوک است»، گفت: «دستگاه‌های امنیتی، انتظامی، بهداشت و درمان و مجموعه کلانتری و آتش‌نشانی پیگیر هستند که مبدا این مسئله را پیدا کنند، اما با وجود برگزاری چندین جلسه هنوز نتوانستند علتی را برای اطلاع‌رسانی اعلام کنند و هنوز مبدا این موضوع مشخص نشده است.»

 در همین حال، وب‌سایت قم‌نیوز از تهدید خبرنگاران قم خبر داد و اعلام کرد که «برخی خبرنگاران برای عدم انتشار اخبار یا ارائه مستندات برای موارد مسمومیت تحت فشار قرار گرفته‌اند»، اما به اینکه این تهدیدها از جانب چه نهاد یا گروه‌های متنفذی در قم انجام شده است، اشاره‌ای نکرد.

همین وب‌سایت در گزارشی نوشت که مجید محبی، معاون دانشگاه علوم پزشکی قم، روز یکشنبه، ۱۶ بهمن‌ماه، در گفت‌وگویی با صداوسیمای قم، اعلام کرده است که دلیل این مسمومیت‌ها «تندتند نفس‌کشیدن دانش‌آموزان دختر و استرس و اضطراب آن‌ها» است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم یک روز بعد، یعنی دوشنبه ۱۷ بهمن، در سخنانی متفاوت، مدعی شد که «علت اولیه مسمومیت‌ها مشخص شده» است و «یافته‌های اولیه وجود مونوکسیدکربن را در تعدادی از مدارس تایید می‌کند».

ازسوی دیگر، یکی از مسئولان مدرسه فاطمه‌الزهرای قم در ویدیوهای منتشرشده، به خانواده‌های دانش‌آموزان گفته که این مسمومیت‌ها ناشی‌از «اسپری فلفل» است.

این درحالی است که احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم، روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن با اشاره به گمانه‌زنی‌های مختلف در این مورد گفت: «وزیر آموزش‌وپرورش به من گفت که موضوع مربوط به استنشاق گاز آمونیاک است و دیگری می‌گوید علت استنشاق دی‌اکسیدکربن است که از سیستم‌های گرمایشی مدارس است، اما هنوز علت قطعی را به ما نگفته‌اند.»

احمد امیرآبادی فراهانی که خود از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس است، طی تذکری شفاهی در جلسه علنی ۱۸ بهمن‌ماه، گفت: «مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر مدارس قم همچنان ادامه دارد. از وزرای آموزش‌وپرورش، بهداشت و درمان، کشور و اطلاعات می‌خواهم هیئت ویژه‌ای جهت بررسی و یافتن ادله بروز این حادثه تلخ به قم اعزام کنند.»

او همچنین افزود: «این موضوع شوخی‌بردار نیست. اقدام عاجل به عمل آورید. دو ماه است که من و مجتبی ذوالنور پیگیر این مسئله هستیم، اما پاسخی داده نشده است. از شما می‌خواهم هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی و خانواده‌های قمی را از نگرانی خارج کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم از ۹ آذر با مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز هنرستان نور در یزدانشهر قم آغاز شد و با تکرار این مسمومیت‌ها در همین مدرسه در روز ۲۲ آذر ماه، ادامه یافت. تاکنون «دانش‌آموزان دختر» بسیاری از مدارس دخترانه قم، به‌ویژه در مدارس متوسطه اول و دبیرستان‌ها، دچار چنین مسمومیت‌هایی شده‌اند.

روزهای هشتم و دهم بهمن‌ماه نیز دانش‌آموزان دختر مدرسه فاطمیه صفاشهر دچار مسمومیت شدند. در ادامه، دوازدهم بهمن‌ماه دانش‌‌آموزان مدرسه بلقیس برقعی و شانزدهم بهمن دانش‌آموزان چهار مدرسه دخترانه میثم، طاها، امامی قم و دبیرستان دخترانه قرائتی در پردیسان قم نیز با علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.

درنهایت، روز دوشنبه، ۱۷ بهمن‌ماه، دانش‌آموزان ۸ مدرسه دخترانه در قم دچار مسمومیت شدند و ۶۱ دانش‌آموز با علائم سرفه شدید، تهوع، سرگیجه و سردرد با آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان‌های قم انتقال یافتند.

مدرسه دخترانه فاطمه‌الزهرای قم در منطقه ۳۰ متری کیوانفر، مدرسه دخترانه شاهد رضوی، و هنرستان دخترانه حسن برقعی در محله عمار یاسر قم ازجمله مدارسی بودند که ده‌ها دانش‌آموز دختر از آن‌ها در روز دوشنبه با علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.

اداره آموزش‌وپرورش قم پس از افزایش موارد مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر، روز دوشنبه اعلام کرد که مدارس قم تا روز شنبه تعطیل خواهد بود. در اطلاعیه آموزش‌وپرورش قم دلیل تعطیلی مدارس، ابراز نگرانی اولیاء دانش‌آموزان از مسمومیت سریالی و «نظر کارشناسان مبنی‌بر ضرورت بررسی جوانب مسائل پیش‌آمده در مدارس» عنوان شده است.

 پیش از این نیز مجتبی ذوالنور، نماینده دیگر قم، مسمومیت دانش‌آموزان در قم را «امنیتی» خوانده بود. با این حال، تاکنون هیچ‌یک از مقام‌های شهر و استان قم و ازجمله، نمایندگان این شهر، توضیح بیشتری درباره ابعاد این مسمومیت‌ها ارائه نکرده‌اند.

در سال‌های گذشته موارد متعددی از اقدامات گروه‌ها و محفل‌های مذهبی و نیروهای بسیج علیه زنان در ایران فاش شده که درمواردی به فاجعه، کشتار، و ناقص‌سازی زنان منجر شده است.

یکی از بحث‌برانگیز‌ترین موارد در این زمینه، اسیدپاشی‌های سریالی علیه زنان در شهر اصفهان است که پس از تهدیدهای آشکار و علنی امام جمعه اصفهان علیه زنان آغاز شد، حملاتی که در آن چندین زن به‌شدت آسیب‌ دیدند و برخی از آن‌ها بینایی خود را از دست دادند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هرگز عاملان و آمران این حملات را معرفی، بازداشت و محاکمه نکردند و در مواردی دیگر، ازجمله قتل‌های محفلی کرمان که در آن چند بسیجی تعدادی از زنان و البته چند مرد را نیز ربوده و به قتل رسانده بودند، بعد از افشا و برگزاری محاکمه‌های متعدد و صدور چندین‌باره «حکم اعدام» برای آن‌ها، درنهایت همه نیروهای بسیجی که در قتل‌ها نقش داشتند، آزاد شدند.