مردم در چه مرحله‌ای از زندگی کمتر می‌خوابند؟

کاهش خواب در دوران میانسالی احتمالا به‌دلیل نیاز به مراقبت از کودک و زندگی کاری است

مدت زمان خواب احتمالا در طول دهه ۲۰ و اوایل ۳۰ سالگی افراد کاهش می‌یابد - Canva

بر اساس مطالعه‌ای جدید، افراد در اواسط بزرگسالی احتمالا کمتر از اوایل و اواخر بزرگسالی می‌خوابند.

این تحقیق که اخیرا در مجله ارتباطات طبیعت (Nature Communications) منتشر شد، نشان داد که مدت زمان خواب در اوایل بزرگسالی تا ۳۳ سالگی کاهش می‌یابد و دوباره در ۵۳ سالگی افزایش پیدا می‌کند.

در این مطالعه، دانشمندان از جمله دانشمندان دانشگاه لیون فرانسه، ۷۳۰ هزار و ۱۸۷ شرکت‌کننده از ۶۳ کشور را مورد ارزیابی قرار دادند تا چگونگی تغییر الگوهای خواب را در طول عمر انسان و چگونگی تغییر آن‌ها در کشورهای مختلف را بررسی کنند.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه بازی علمی شهروندی سفر اکتشافی قهرمان دریا (Sea Hero Quest) را انجام دادند که برای پژوهش‌های علوم اعصاب طراحی شده بود.

ویژگی‌های جمعیت‌شناختی (دموگرافیک) و همچنین سوالاتی در مورد الگوهای خواب کسانی که این بازی را انجام می‌دهند مورد بررسی قرار گرفت.

داده‌ها نشان می‌دهد که افراد در تمام نمونه مطالعه به‌طور متوسط حدود هفت ساعت در شب می‌خوابند و زنان به طور متوسط ۷.۵ دقیقه بیشتر از مردان می‌خوابند.

پژوهشگران همچنین دریافتند که جوان‌ترین شرکت‌کنندگان در مطالعه - دست‌کم ۱۹ ساله - بیشتر از همه می‌خوابند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها بر اساس این داده‌ها، می‌گویند که مدت زمان خواب احتمالا در طول دهه ۲۰ و اوایل ۳۰ سالگی افراد کاهش می‌یابد و بعد تا اوایل ۵۰ سالگی بی‌تغییر باقی می‌ماند و دوباره افزایش می‌یابد.

دانشمندان می‌گویند در ۳۳ سالگی تراز خواب کاهش یافته و در ۵۳ سالگی طول خواب دوباره افزایش می‌یابد - الگویی که برای مردان و زنان در سراسر کشورها و دارای تمام سطوح تحصیلی یکسان است.

آن‌ها می‌گویند کاهش خواب در دوران میانسالی احتمالا به‌دلیل نیاز به مراقبت از کودک و زندگی کاری است.

هوگو اسپایرز، یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: «مطالعات قبلی ارتباط میان سن و مدت خواب را پیدا کرده‌اند، اما مطالعه ما اولین مطالعه بزرگی است که این سه مرحله متمایز را در طول زندگی شناسایی می‌کند.»

دکتر اسپایرز گفت: «ما دریافتیم که در سراسر جهان، افراد در اواسط بزرگسالی کمتر می‌خوابند، اما میانگین مدت‌زمان خواب در مناطق و بین کشورها متفاوت است.»

مردم بریتانیا و همچنین افرادی که در کشورهای نزدیک به خط استوا قراردارند، گزارش کردند که کمی کمتر از میانگین می‌خوابند.

این مطالعه یادآور شد که شرکت‌کنندگان از کشورهای اروپای شرقی مانند آلبانی، اسلواکی، رومانی و جمهوری چک، ۲۰ تا ۴۰ دقیقه خواب اضافی را در هر شب گزارش کردند.

دانشمندان در این مطالعه نوشتند: «در اینجا، با استفاده از مدت‌زمان خواب گزارش شده از ۷۳۰ هزار و ۱۸۷ شرکت‌کننده در ۶۳ کشور، سه مرحله متمایز را در دوران زندگی انسان بزرگسال پیدا کردیم: اوایل بزرگسالی (۱۹-۳۳ سال)، اواسط بزرگسالی (۳۴-۵۳ سال) و اواخر بزرگسالی (بالای ۵۴ سال).»

آن‌ها افزودند: «افراد از نظر فرهنگ، جنسیت، تحصیلات و سایر موارد جمعیت‌شناسی پایدار به نظر می‌رسند.»

 

© The Independent