عفوبین‌الملل: ۱۴۳ نفر در جریان اعتراض‌ها در ایران کشته شدند

سازمان عفوبین‌الملل واکنش جامعه جهانی به حوادث ایران را «ناکافی» دانست

عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اعتراضات گسترده مردم واکنش بازهم واکنش نشان داد. این نهاد غیردولتی در بیانیه خود خواستار واکنش جامعه جهانی به حوادث ایران شده است.

سازمان حقوق بشری عفوبین‌الملل در بیانیه خود اعلام کرده است که در پی اعتراضات مردمی در ایران ۱۴۳ نفر کشته شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرده که «براساس گزارش‌های موثق تقریبا تمامی کشته‌شدگان بواسطه‌ سلاح گرم جان باخته‌اند». در بیانیه عفوبین‌الملل آمده که «یکی از این افراد به دلیل استنشاق گاز اشک‌آور و یک فرد دیگر به دلیل ضرب و جرح جان داده‌اند».

 این در حالی‌ست که کارشناسان این سازمان غیردولتی باور دارند که با توجه به شکل اعتراضات مردمی و سرکوب شدید معترضان توسط حکومت احتمال می‌رود تعداد بسیار بیشتری از ایرانیان کشته شده باشند. به گفته عفوبین‌الملل کارشناسان این سازمان هم‌چنان به تحقیقات خود ادامه خواهند داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«فیلیپ لوتر»، مدیر پژوهش خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل نیز گفته است:  «افزایش شمار کشته‌شدگان نشانه‌ای هشداردهنده است از اینکه برخورد با تظاهرات غیرمسلحانه تا چه اندازه بی‌رحمانه بوده است».

به گفته این مقام مسئول در سازمان عفو بین الملل، واکنش جامعه بین‌الملل نسبت به حوادث ایران «ناکافی» بوده است و این کشتارها باید به شدت محکوم شوند. پس از شروع اعتراضات مردمی در ایران برخی کشورهای اروپایی اقدامات حکومت برابر معترضان را محکوم کردند و از مقامات جمهوری اسلامی خواستند که از سرکوب معترضان دست بکشند.  

عفو بین الملل در بیانیه‌اش با استناد به ویدئوهایی که به تایید کارشناسان این سازمان رسیده می‌گوید که «نیروهای امنیتی ایران عامدانه از سلاح گرم علیه معترضان غیرمسلح استفاده کرده‌اند و از فواصل نزدیک به سوی معترضان شلیک کرده‌اند». به نوشته این نهاد مدافع حقوق بشر «نیروهای امنیتی، پلیس، سپاه پاسداران و نیروهای لباس شخصی ،شبه‌نظامیان بسیجی را مسئول سرکوب معترضان در روزهای گذشته بوده‌اند. 

بیانیه عفو بین الملل هم‌چنین می‌گوید که «مقامات ایران از تحویل اجساد قربانیان به خانواده‌هایشان خودداری کرده‌ و در چند مورد نیروهای امنیتی اجساد را از سردخانه‌ها بیرون برده و به مکانی نامعلومی منتقل کرده‌اند». عفو بین‌الملل معتقد است که مقامات جمهوری اسلامی با تکرار شیوه‌ای مشابه قبلی خانواده‌های قربانیان را تهدید کرده‌اند که در صورت برپایی مراسم سوگواری یا گفت‌وگو با رسانه‌ها بازداشت خواهند شد.در بیانیه عفو بین‌الملل هم‌چنین به انتقال مجروحان از بیمارستان به بازداشتگاه‌ها نیز اشاره شده است. 

براساس گزارش‌های تفکیکی سازمان عفوبین‌الملل از تعداد کشته‌شدگان در اعتراضات مردمی ایران، استان‌های خوزستان، کرمانشاه و تهران بیشترین تعداد کشته شده را داشته‌اند. به گفته این نهاد حقوق‌بشری تنها در استان خوزستان چهل نفر کشته شده‌اند. در کرمانشاه سی‌وچهار نفر و در تهران بیست نفر تا به این لحظه کشته شده‌اند که این آمار به تایید سازمان عفوبین‌الملل رسیده است.