دونالد ترامپ: قطع کامل اینترنت بی‌ثباتی ایران را نشان می‌دهد

«رژیم گمان می‌کند با به صفر رساندن شفافیت، ‌دنیا متوجه مرگ و تراژدی نمی‌شود»

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه و مایک پنس،‌معاون ترامپ هم در روزهای گذشته از مردم معترض در ایران حمایت کرده بودند SPENCER PLATT/ GETTY/AFP

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با نوشتن توئیتی به واقع اخیر در ایران واکنش نشان داد. این اولین واکنش رئیس جمهور آمریکا به اعتراضات گسترده مردمی در شهرهای مختلف ایران است. 

ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: «ایران آنقدر بی‌ثبات شده که رژیم، سیستم اینترنت‌ را به طور کامل قطع کرده تا ملت بزرگ ایران نتوانند از خشونت گسترده‌ای که در کشورشان رخ می‌دهد، حرف بزنند. آنها خیال می‌کنند که دنیا از مرگ و مصیبتی که رژیم ایران باعث آن شده، خبردار نمی‌شود». 

پیش از این و با شروع اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران، وزیر خارجه آمریکا، مایک پمپئو، نسبت به وقایع ایران واکنش نشان داده بود.

جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، پس از واکنش وزارت خارجه آمریکا نسبت خطاب به کشورهایی که در امور ایران دخالت می‌کنند گفت «اعتراض قانونمند حق مردم است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است و نیازی به یادآوری و حمایت مزورانه رژیم‌هایی که هدف رسمی خود را وادار کردن ایران به اجرای خواسته‌های غیرمشروع و ضد قانونی آنها از طریق تحمیل فشار اقتصادی - حتی در حوزه غذا و دارو - بر شهروندان ایرانی اعلام کرده‌اند، ندارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای به اعتراض‌های مردمی در ایران واکنش نشان داد و از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست که در برخورد با معترضان خویشتن‌داری کند.

در همین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه اتحادیه اروپا خطاب به مقامات اروپایی گفت که « اتحادیه اروپا به جای اظهارات مداخله‌آمیز و دفاع از اشرار پاسخگوی خلف وعده‌های خود نسبت به مردم ایران باشد».

دولت آلمان هم نسبت به اعتراضات مردمی در ایران واکنش نشان داد و اقدام نیروهای امنیتی ایران در به کار بردن بیش از حد خشونت در اعتراض‌های گسترده مردمی را محکوم کرده است.

وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که « گزارش‌های مربوط به مرگ بیش از ۱۰۰ قربانی شوکه کننده بوده است» و هم‌چنین تاکید کرد که «باید به حق اعتراض مسالمت‌آمیز احترام گذاشته شود». 

مقامات ایرانی و در راس آن‌ها آیت‌الله علی خامنه‌ای اعتراضات مردمی را بلافاصله به عوامل خارجی و سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا و اسرائیل و هم‌چنین گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی مربوط دانست.