بنزین شعله خشم مردم ایران را روشن کرد

گزارش‌ها حاکی از درگیری شدید نیروی انتظامی و مردم در شهرهای مختلف است

افزایش ناگهانی قیمت بنزین، شوک بزرگی به جامعه وارد کرده است - ATTA KENARE / AFP

گران شدن بنزین شعله‌های خشم مردمی را خیلی زودتر از آنچه مقامات فکر می‌کردند برانگیخت. خبر ناگهانی افزایش قیمت که پس از اولین ثانیه‌های شروع نیمه‌شب گذشته اعلام شد هم‌چون باریکه‌ای بنزین به ده‌ها شهر سرازیر شد و ناگهان گر گرفت. آ‌ن‌هم در روز تعطیل هفته. 

خبرهای تایید نشده‌ای می‌گوید که در اعتراضات شهر «سیرجان» درگیری شدید بین مردم و نیروهای انتظامی و امنیتی باعث شده که یکی از شهروندان جان خود را از دست بدهد.  

گزارش‌ها درباره اعتراضات مردمی در چندین شهر ایران گزارش شده از «بهبهان» و «سیرجان» گرفته تا «شیراز» و «مشهد». هر ساعت به نام شهرهایی که مردم معترض در آن علیه تصمیم ناگهانی دولت دست به اعتراض زده‌اند افزوده می‌شود. 

از قرار معلوم این اعتراض‌ها در ابتدا از جنوب کشور و مشخصا «بندر ماهشهر» شروع شد و پس از آن بود که ویدیو‌هایی از اعتراض مردمی در «اهواز» نیز در شبکه‌های  اجتماعی منتشر شد. 

بنا به آنچه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود شدت اعتراض‌ها به جایی رسیده که معترضان برخی جاده‌ها را مسدود کردند. فرمانداری «امیدیه» اعلام کرده که جاده این شهر به «دیلم» بسته شده و مسیرهای جایگزینی را پیشنهاد داده است. 

از سوی دیگر ویدیو‌هایی از شهر«مشهد» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن نیروهای انتظامی به شدت با برخی معترضان به گرانی بنزین برخورد می‌کند. هم‌چنین در این ویدیوها مشخص است که تعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در حال افزایش است. به نوشته برخی کاربران در فضای مجازی جوی پلیسی در بسیاری از نقاط شهرهای مختلف حاکم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر کمی پس از انتشار اخبار درباره اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف کشور خبرگزاری «فارس» که وابسته به سپاه پاسداران است در خبری نوشت که «عمده این تجمعات ۱۰۰ یا ۱۵۰ نفری بوده است» به نوشته این خبرگزاری نوشته این شدت این اعتراضات در سیرجان بیشتر از دیگر شهرها بوده است. پوشش سریع خبرگزاری فارس از این اعتراضات می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که برخی افراد در سپاه چندان هم از این نارضایتی از شعله‌ور شدن این اعتراضات ندارند. 

در آخرین اخباری که از برخی شهرها به گوش می‌رسد سرعت اینترنت بسیار پایین آمده و اختلالاتی در وسایل ارتباط جمعی نیز ایجاد شده. گزارش‌ها حکایت از اختلال اینترنت در اهواز و مشهد دارد. هنوز هم ویدیوهای زیادی از بسیاری شهرها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و بسیاری در شبکه‌های اجتماعی اعتراض می‌کنند که چرا صداوسیمای جمهوری اسلامی هیچ حرفی از شعله‌ور شدن آتش اعتراضات مرمی نمی‌زند و مقابل چنین حادثه‌ای سکوت اختیار کرده است.

شنیدن نام شهرهایی که پیش از در اعتراضات دی‌ماه ستا ۹۶ نیز شنیده بودیم و هم‌چنین تسری یافتن این اعتراضات در شهرهای کوچک این تصور را تقویت می‌کند که اعتراضاتی در سطح زمستان سال ۹۶ در حال وقوع است که می‌تواند دنباله‌دار و شاید پرخسارت نیز باشد. 

بیشتر از