بنجامین بریر، شهروند فرانسوی محبوس در ایران، اعتصاب غذا کرد

این دومین اعتصاب غذای بنجامین بریر به‌حساب می‌آید و به‌گفته وکیل مدافع فرانسوی‌اش «تنها سلاحی» است که او در اختیار دارد

STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

شبکه خبری «فرانس۲۴» با انتشار گزارشی در روز دوشنبه، ۶ فوریه ۲۰۲۳، نوشت وکیل مدافع و خواهر بنجامین بریر، شهروند فرانسوی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، اعلام کردند که این شهروند فرانسه برای دومین مرتبه دست به اعتصاب غذا زد. 

به‌گزارش «فرانس۲۴»، بریر پیش از این، و برای نخستین مرتبه، در دسامبر سال ۲۰۲۱ اقدام به اعتصاب غذا کرد و حالا نیز بنا بر اطلاعاتی که خواهر این شهروند فرانسوی منتشر کرده است، از روز ۲۸ ژانویه سال جاری میلادی دومین اعتصاب غذای خود را آغاز کرده و طی ده روز گذشته از غذا خوردن امتناع کرده است؛ اقدامی که به‌نقل از وکیل مدافع بریر استفاده از «تنها سلاحی» است که در حال حاضر بنجامین بریر در اختیار دارد. 

به‌گفته فلیپ والنت، وکیل مدافع بریر در کشور فرانسه، اتهام موکلش، یعنی جاسوسی، اتهامی ساختگی و «تخیلی» است. والنت همچنین دادگاهی که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به‌منظور رسیدگی به اتهامات بریر برگزار کرد را «مضحکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» دانست.

وکیل مدافع فرانسوی بنجامین بریر، در عین‌حال تاکید کرد موکلش در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران، که به نقل از این حقوقدان فرانسوی، به‌دلیل اجرای «اعدام‌های فراقانونی» جوی «افسرده» دارد، به‌لحاظ روحی و جسمی «خسته» است.

او در ادامه این بخش از اظهارات خود، به «فرانس۲۴» گفت جمهوری اسلامی ایران باید نسبت به «سلامت جسمی و روانی» بریر پاسخگو باشد و همزمان تاکید کرد این شهروند فرانسوی حبس خود در زندان وکیل‌آباد مشهد را در شرایطی «دشوار» پشت می‌گذارد و مقام‌های قضایی حکومت ایران او را از حقوقش محروم کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیلپ والنت پیش از این، و در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۳، با انتشار بیانیه‌ای نوشت دادگاه انقلاب در ایران موکل او را، به اتهام جاسوسی، به هشت سال زندان محکوم کرده است. او در بیانیه مورد نظر نوشت این دادگاه علاوه بر حکم مذکور، موکلش را، به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی»، به تحمل ۸ ماه زندان نیز محکوم کرد.

بنجامین بریر پس از آنکه با هدف گردشگری به ایران سفر کرد، در اردیبهشت ۱۳۹۹ بازداشت شد. مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران مدعی‌اند این گردشگر فرانسوی با استفاده از پهپاد اقدام به جمع‌آوری اطلاعات از مناطقی در داخل ایران کرده است که از نظر دستگاه‌های امنیتی حکومت اسلامگرای ایران مناطق ممنوعه محسوب می‌شوند. 

اما بریر تنها شهروند فرانسوی محبوس در ایران نیست و به‌غیر از او دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران هفت فرانسوی دیگر را نیز به اتهام‌های مشابه به تحمل زندان محکوم کرده است؛ اقدامی که از نظر غالب ناظران بین‌المللی بیش از آنکه ماهیتی قضایی و حقوقی داشته باشد، ماهیتی سیاسی دارد تا جمهوری اسلامی از این طریق به کشورهای غربی فشار وارد آورد و در سطح بین‌المللی امتیازهایی از آنها بگیرد. 

پیش از این، و همزمان با آغاز سال نوی میلادی، برنارد فیلان، یکی دیگر از شهروندهای فرانسوی محبوس در ایران، اعلام کرد که در اعتراض به شرایط نامناسبش در زندان و همچنین پرونده‌سازی دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی علیه او دست به اعتصاب غذای خشک می‌زند.

با این‌حال خانواده فیلان موفق شدند از طریق کانال‌هایی که سفارت فرانسه در تهران در اختیارشان گذاشت، برنارد فیلان را متقاعد کنند که با توجه به وضعیت ناگوار سلامتی‌اش اعتصاب غذای خود را پایان دهد؛ هرچند برنارد فیلان اعلام کرد در صورتی که تغییری در وضعیتش ایجاد نشود بار دیگر اعتصاب غذای خود را آغاز خواهد کرد. 

بر اساس اطلاعات موجود، دستگاه‌ امنیتی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر دستکم ۲۰ شهروند کشورهای غربی را محبوس کرده که تنش‌های لفظی زیادی میان تهران و کشورهای جهان آزاد به‌وجود آورده است. 

به‌عنوان مثال کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، در گفتگوی تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در روز چهارشنبه، ۵ بهمن ۱۴۰۱، به‌صراحت گفت بازداشت شهروندهای فرانسوی در ایران اقدامی «خودسرانه» است. پس از این گفتگوی تلفنی، وزارت خارجه فرانسه نیز با انتشار توییتی در حساب رسمی این وزارتخانه نوشت فرانسوی‌های محبوس در ایران «گروگان» هستند و حکومت ایران باید هرچه سریع‌تر آنها را آزاد کند.