شهروند فرانسوی – ایرلندی محبوس در ایران، اعتصاب غذای خود را شکست

خواهر برنارد فیلان، که از روز اول ژانویه ۲۰۲۳ در اعتصاب غذای خشک به‌سر می‌برد، اعلام کرد برادرش به‌طور موقت به اعتصاب غذای خود پایان داده است

برنارد فیلان در حال حاضر از «افت شدید فشار خون» رنج می‌برد -- Handout / FAMILY HANDOUT / AFP

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در روز جمعه، ۲۰ ژانویه ۲۰۲۳، از توقف موقتی اعتصاب غذای برنارد فیلان، شهروند فرانسوی – ایرلندی محبوس در ایران، خبر داد.

کارولین ماس فیلان، خواهر برنارد فیلان، به این خبرگزاری گفت برادرش به درخواست اعضای خانواده، که نگران جان و سلامتی او بودند، پاسخ مثبت داد و فعلا اعتصاب غذای خود را شکسته است. با این‌حال، کارولین فیلان تاکید کرد برادرش به اعضای خانواده گفته اگر مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران تغییری در وضعیت او ایجاد نکنند، بار دیگر دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

برنارد فیلان یکی از هفت تبعه فرانسوی محبوس در ایران به‌حساب می‌آید که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر او را در یکی از زندان‌های مشهد نگهداری می‌کند.

نهادهای امنیتی وابسته به حکومت ایران، برنارد فیلان را به اتهام فعالیت‌های تبلیغی علیه جمهوری اسلامی بازداشت کرده‌اند. به‌گفته نهادهای امنیتی، آنها برنارد فیلان را در جریان یکی از تجمعات مربوط به جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» در مشهد دستگیر کرده‌اند. با این‌جود این شهروند فرانسوی – ایرلندی تا این لحظه از پذیرش اتهام‌های مذکور امتناع کرده و به همین دلیل نیز اعتصاب غذای خشک خود را در نخستین روز سال ۲۰۲۳ آغاز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلان از نارسایی قلبی و یک بیماری مزمن استخوانی رنج می‌برد و بر اساس اطلاعاتی که خانواده او در اختیار این خبرگزاری قرار داده‌اند، وضعیت سلامتی‌اش در روز چهارشنبه، ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳، بحرانی بوده است.

از سوی دیگر، خانواده فیلان به‌منظور تماس با برنارد با مشکلاتی مواجه‌اند هرچند خواهر او به خبرگزاری فرانسه گفت آنها توانسته‌اند در ابتدای هفته جاری، با استفاده از برخی کانال‌های دیپلماتیک، پیام‌هایی به برنارد برسانند.

کارولین فیلان همچنین در بخشی از مصاحبه روز جمعه خود با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد جان برادرش همچنان در «خطر» است، مسئولان زندان خدمات پزشکی لازم را در اختیار او قرار نمی‌دهند و برنارد در حال حاضر از «افت شدید فشار خون» رنج می‌برد.

خبرگزاری فرانسه در پیوند با موضوع سلامتی برنارد فیلان نوشت یک دیپلمات فرانسوی به این خبرگزاری گفته است مقام‌های فرانسه و ایرلند بارها از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند تا با توجه به وضعیت وخیم سلامتی فیلان او را آزاد کنند، اما در مقابل با پاسخ منفی تهران مواجه شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه همچنین از قول یکی دیگر از مقام‌های فرانسه، که تمایلی به انتشار نامش نداشت، نوشت دولت امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، به‌شدت نگران وضعیت برنارد فیلان است و جمهوری اسلامی ایران را مسئول سلامتی این شهروند فرانسوی می‌داند.