واکنش‌ها به اهدای جایزه گرمی به شروین حاجی‌پور

شاهزاده رضا پهلوی از جمله کسانی بود که با انتشار متنی کوتاه به شروین حاجی‌پور تبریک گفت و آهنگ «برای» را بازتاب صدای مردم و «الهام‌بخش انقلاب‌شان» دانست

پس از آنکه شروین حاجی‌پور، خواننده و آهنگساز ایرانی، توانست جایزه بخش بهترین «آهنگ برای تغییرات اجتماعی» جوایز «گرمی» را به‌دست آورد، نه تنها بازتابی گسترده در مطبوعات آمریکا پیدا کرد بلکه واکنش همدلانه شمار قابل توجهی از چهره‌های هنری، سیاسی و همچنین فعالان حقوق بشر را نیز در پی داشت. 

داریوش اقبالی، خواننده سرشناس ایرانی، با انتشار ویدئویی از آهنگ «برای» در حساب اینستاگرام خود، ضمن تبریک به شروین حاجی‌پور، نوشت:«ممنون که این‌چنین همصدایی و همبستگی را به هموطنانت هدیه دادی.»

گوگوش، ستاره‌ اسطوره‌ای موسیقی و سینمای ایران، در زمره هنرمندانی بود که پس از اهدای جایزه گرمی به شروین حاجی‌پور، نسبت به آن واکنشی همدلانه نشان داد و، ضمن تبریک به شروین، نوشت جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» نیز مانند آهنگ «برای» پیروز خواهد شد.

ابراهیم حامدی (ابی)، یکی دیگر از ستاره‌های موسیقی پاپ ایران، نیز در حساب اینستاگرامش خطاب به شروین حاجی‌پور چنین نوشت:«زنده باشی که این‌چنین پرچم موسیقی ایران را بالا بردی و با هنرت صدای مردم کشورت را به گوش جهان رساندی.»

شهریار قنبری، ترانه‌سرا و خواننده بنام ایران، هم با انتشار توییتی نوشت آهنگ «برای» توانست «درد بلند» ایران امروز را فریاد بزند. او در انتهای این توییت آرزو کرد که روزی ایران به آزادی برسد؛ آرزویی که او از آن با ترکیب «جایزه آزادی» برای «بچه‌های ایران خانم» نام برد. 

موفقیت شروین حاجی‌پور و آهنگ «برای» در کسب جایزه بهترین «آهنگ برای تغییرات اجتماعی» بازتاب زیادی نیز در رسانه‌های آمریکا و سایر کشورها داشت. غالب رسانه‌های آمریکایی، همزمان با انتشار این خبر به تشریح تاریخچه ساخته شدن آهنگ «برای» و همچنین تاثیراتش بر جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» پرداختند. 

به‌عنوان مثال روزنامه نیویورک‌تایمز در ارتباط با تاثیر اجتماعی – سیاسی «برای» نوشت این آهنگ در ماه‌های گذشته به «سرود اعتراضاتی تبدیل شد» که در میان ایرانیان «اندوه، خشم و امید» را برانگیخته است. نیویورک‌تایمز در ادامه تاکید کرد که ایرانیان داخل و خارج از کشور طی ماه‌های گذشته در هر مکانی که تجمع کردند آهنگ «برای» بخش جدایی‌ناپذیر تجمعاتشان بود: از تشیع پیکر جانباختگان اعتراضات تا جشن‌ها و از تجمعات اعتراضی در خارج از کشور تا اعتراض‌های دانشجویان و دانش‌آموزان در دانشگاه‌ها و مدارس.

نویسنده گزارش روز دوشنبه نیویورک‌تایمز، از قول ناهید سیام‌دوست، استادیار مطالعات رسانه و خاورمیانه در دانشگاه تگزاس، نوشت اهدای این جایزه گرمی به آهنگ «برای» این پیام را به ایرانیان می‌دهد که جهان صدای آنها را شنیده و مبارزه آزادی‌خواهانه مردم ایران را تایید می‌کند. این استادیار دانشگاه تگزاس در ادامه اظهارات خود گفت از زمان انقلاب مشروطیت تاکنون موسیقی نقش بسزایی در جنبش‌های اجتماعی و سیاسی ایرانیان ایفا کرده، اما هیچ آهنگی را نمی‌توان پیدا کرد که به اندازه «برای» بر جامعه ایران تاثیر گذاشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوشش رسانه‌ای خبر مربوط به اهدای جایزه گرمی به شروین حاجی‌پور، باعث شد تا رسانه‌های بین المللی بار دیگر به وضعیت بازداشت‌شدگان جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» بپردازند و موقعیت دشوار این جمعیت چند هزاری نفری از زندانی‌های سیاسی در ایران را برای افکار عمومی جهان آزاد توضیح دهند.

روزنامه اینترنتی «تایمز آو اسرائیل» یکی از رسانه‌هایی بود که به بهانه موفقیت آهنگ «برای» در جایزه گرمی، به موضوع زندانیان سیاسی در ایران پرداخت. این روزنامه در بخشی از گزارش روز دوشنبه خود نوشت شروین حاجی‌پور یکی از ۱۹ هزار و ۶۰۰ فردی بود که نیروهای امنیتی و انتظامی وابسته به جمهوری اسلامی ایران آنها را در جریان سرکوب جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» بازداشت کردند؛ گروهی از معترضان ایرانی که دست‌کم ۵۲۷ تن از آنها جان خود را در خیابان‌ها از دست داده‌اند.

روزنامه تایمزِ اسرائیل همچنین دستور علی خامنه‌ای مبنی بر آزادی مشروط برخی بازداشتی‌های جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»، که زبان رسمی مقام‌های جمهوری اسلامی از آن با عنوان «عفو رهبری» یاد می‌کند، را نشانه‌ای بر اعتراف مقام‌های حکومت اسلامگرای ایران در مورد گستردگی سرکوب و خشونت اعمال شده بر مردم معترض ایران به‌حساب آورد.

در میان چهره‌های شناخته شده سیاسی نیز شاهزاده رضا پهلوی از جمله کسانی بود که با انتشار متنی کوتاه به شروین حاجی‌پور تبریک گفت و آهنگ «برای» را بازتاب صدای مردم و «الهام‌بخش انقلاب‌شان» دانست. شاهزاده رضا پهلوی در پایان این متن کوتاه خطاب به شروین چنین نوشت:«کسب این جایزه ارزشمند را به تو و همه مردم ایران شادباش می‌گویم.»

از سوی دیگر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با انتشار توییتی نوشت آهنگ «برای» همچنان در سراسر جهان «طنین‌انداز» و «الهام‌بخش» است. او در ادامه این توییت تاکید کرد اهدای جایزه بهترین «آهنگ برای تغییرات اجتماعی» به این ساخته شروین حاجی‌پور در واقع ادای احترام به «مردم ایران» به‌حساب می‌آید. 

ناتالی گولت، از سناتورهای کشور فرانسه، نیز با انتشار توییتی به زبان فارسی نوشت:«ترانه شروین حاجی‌پور سرود جهانی زن، زندگی، آزادی است که جاودانه در قلب‌ها حک می‌شود؛ این سرود ماست.»

بیشتر از موسیقی