اسپاتیفای گلچین «زنان ایران» را منتشر کرد؛ «برای» در صدر فهرست و پیشتاز کسب جایزه گرمی  

جوایز گرمی روز ۱۶ بهمن اعلام می‌شوند و ترانه «برای» پیشتاز بخش جدید «ترانه برای تغییر اجتماعی»‌ است

ترانه برای به موسیقی متن تجمعات اعتراضی خارج از کشور تبدیل شده است-KHALED DESOUKI / AFP

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی که اکنون نزدیک به پنج ماه است بی‌وقفه جریان دارد، با همراهی هنرمندان ایرانی و بین‌المللی همراه بوده و مبارزه مردم ایران در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی»‌ الهام‌بخش خلق آثار هنری از جهان مد تا سینما بوده است. 

وبسایت فیلم و موسیقی «ورایتی» در گزارشی از تداوم شگفت‌انگیز اعتراضات ایرانیان در خارج از مرزهای ایران و مقاومت شجاعانه زنان ایران گفته است و به پیشتازی ترانه «برای» شروین حاجی‌پور، خواننده و آهنگساز جوان ایرانی در بخش «ترانه برای تغییر اجتماعی» اشاره می‌کند. این بخش به تازگی در مسابقات گرمی گنجانده شده و نخستین باری است که جایزه‌ای ویژه به آن اختصاص یافته است و وبسایت گرمی از چند ماه پیش بخشی را در وبسایت خود فعال کرده بود تا کاربران بتوانند ترانه مورد نظر خود را با ارائه توضیحی درباره تاثیرگذاری آن نامزد دریافت جایزه کنند. با توجه به این که ترانه «برای» شروین حاجی‌پور به موسیقی متن تمامی تجمع‌ها و اعتراضات ایرانیان در خارج از کشور بدل شده است و شمار زیادی از خوانندگان ایرانی و غیرایرانی آن را اجرا کرده‌اند، پیشتاز بودن آن در بخش «ترانه برای تغییر اجتماعی» جوایز گرمی، تعجب برانگیز نیست. 

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خیزش سراسری که به دنبال کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در ۲۵ شهریور آغاز شد، در این مدت صدها قربانی دیگر داده است و معترضان در خیابان‌ها، زندان‌ها و بیمارستان‌ها به شکل مستقیم و غیرمستقیم به دست نیروهای سرکوبگر وابسته به حکومت جمهوری اسلامی جان داده‌اند. در این میان بیش از ۱۸ هزار نفر از مردم معترض بازداشت و زندانی شده‌اند که توماج صالحی، خواننده موسیقی رپ یکی از آنان است. 

مراسم بزرگ اعطا جوائز گرمی، قرار است ۱۶ بهمن (۵ فوریه) برگزار شود و در آستانه این رویداد بزرگ موسیقایی جهان، «اسپاتیفای» محبوب‌ترین و فراگیرترین سرویس پخش موسیقی، گلچینی از ترانه‌های ایرانی را با عنوان «زنان ایران» را تهیه و تنظیم کرده و در اختیار کاربران قرار داده است. اسپاتیفای گفته است که هدف از این اقدام تقویت صدای زنان ایرانی و متحدان جهانی آنان است. 

گلچین ساخته‌وپرداخته اسپاتیفای ۵۰ ترانه را دربرمی‌گیرد و ترانه «برای» در صدر فهرست آن است. ترانه «سوراخ موش» توماج صالحی، و همچنین ترانه‌هایی از فرامرز اصلانی، هایده، گوگوش، سوگند، سیمین غانم، نیاز نواب، ویگن، سوزان روشن، مرجان فرساد، همایون شجریان، سارا نائینی، و شماری دیگر از خوانندگان ایرانی از نسل‌ها و سبک‌های مختلف «در این فهرست قرار دارند. 

در بخش روایتگر اسپاتیفای نیز، ویدیوهای کوتاهی از هنرمندان ایرانی از جمله گوگوش، سوگند، شهره آغداشلو، پریا فرزانه (طراح)، شاهین نجفی و چند نفر دیگر به نمایش گذاشته شده است که همگی درباره اهمیت آزادی بیان در کار هنری خود سخن می‌گویند. 

بیشتر از موسیقی