با فرزندانمان درباره پول حرف بزنیم

آن‌چه در كودكی راجع پول یاد می‌گیریم مستقیماً بر ظرفیت فهم ما از مسائل مالی اثر می‌گذارد

 صحبت درباره مسایل مالی با کودکان هم به نفع آن‌هاست و هم والدین. عکس آرشیوی‌ست

بسیاری از ما طوری بار آمده‌ایم كه از رك و راست حرف زدن در مورد مسائل مالی ابا داریم. ولی باید در مورد فرزندان خودمان از این چرخه معذب بودن بیرون بیاییم.

در ماه مارس سال 1942 پسربچه 11 ساله‌ای تصمیمی حیاتی گرفت و تمام پس‌اندازش را در بازار بورس سرمایه‌گذاری كرد. یعنی با 114.75 دلاری (89.42 پوندی) كه از شش سالگی جمع كرده بود سه سهام ممتاز شركت «سیتیز سرویس» را خریداری كرد و این آغاز روند یك سرمایه‌گذاری چندمیلیارد دلاری بود كه سبب شد آن پسربچه به یكی از سرمایه‌گذاران برجسته روزگار تبدیل شود. آن پسر بچه كسی نبود جز «وارن بافت» كه نخستین سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز خود در بازار سهام را انجام داده بود.

«بافت» یكی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران جهان است و اشتیاق به سرمایه‌گذاری را مدیون پدرش «هاوارد بافت» است. شكی نیست كه سابقه كاری پدر در كارگزاری بورس نقش باارزشی در كمك كردن به پسر داشت تا امپراتوری پررونق‌اش را پایه‌گذاری كند. اما تمام پدر و مادرها هم باید از این رابطه درس بگیرند و اگر می‌خواهیم برای موفقیت فرزندان‌مان در مراحل بعدی زندگی بسترسازی كنیم باید در مورد پول با آن‌ها حرف بزنیم.

آن‌چه در كودكی راجع پول یاد می‌گیریم مستقیماً بر ظرفیت فهم ما از مسائل مالی اثر می‌گذارد. بنابراین زود صحبت كردن با كودكان در باره‌ امور مالی نقشی كلیدی در موفقیت‌های مالی آن‌ها در آینده دارد. اما هنوز صحبت كردن در مورد پول برای بسیاری از خانواده‌ها موضوع ناخوشایندی است. حدود 25 درصد پدر و مادرها می‌گویند وقتی بخواهند با فرزندان‌شان درباره پول حرف بزنند معذب می‌شوند و بیش از نیمی از بزرگسالان با آن كه بسیاری‌شان وصیت كرده‌اند پول‌شان به فرزندان‌شان برسد درباره وصیت‌نامه با آن‌ها صحبت نكرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق تازه‌ترین آمار سازمان همكاری و توسعه اقتصادی در مورد سواد مالی، رتبه بریتانیا در آموزش امور مالی كم‌تر از رتبه میانگین است. با آن كه سواد مالی از سال 2014 جزو  برنامه درسی ملی بریتانیا بوده است، كودكان بریتانیایی در زمینه مدیریت كردن پول‌هایی كه در اختیار دارند از همتایان‌شان در جهان عقب هستند. ما والدین مسئولیت داریم از طریق صحبت كردن با فرزندان‌مان و آموزش دادن مسائل مالی داخل خانه فهم‌شان از مسائل مالی را بالا ببریم.

بسیاری از والدین احساس می‌كنند برای مطرح كردن موضوعات مالی با فرزندان‌شان آمادگی مناسب ندارند یا نمی‌دانند بهترین زمان برای آغاز چنین كاری چه هنگام است. بانك‌های معروف والدین را ترغیب می‌كنند از سنین كودكی چنین صحبت‌هایی را با بچه‌ها آغاز كنند و تا اوایل بزرگسالی ادامه دهند. کودک به پنج‌سالگی كه برسد معنای خریدن كالا را می‌فهمد و همین زمان نیز برای معرفی مفهوم پول عالی است. طبق توصیه بانك «اچ‌اس‌بی‌سی» همین كه بچه‌ها به سن نوجوانی برسند باید آن‌ها را با مزایای كسب سود آشنا كرد و وقتی به اواخر سن نوجوانی رسیدند والدین باید اهمیتِ داشتن استقلال مالی در گذر زندگی را به آن‌ها تفهیم كنند.

چنین صحبت‌هایی هم به نفع کودکان است و هم به نفع والدین. از هنگامی كه كسب و كاری برای خودم به راه انداختم به میراث مالی‌ای كه می‌خواهم برای فرزندم به جا بگذارم توجه داشته‌ام. به زبانی ساده در مورد مسائل مالی با او حرف می‌زنم تا این تصور غلط در خانه‌مان شكل نگیرد كه چنین موضوعاتی عاری از لطافت است. هر چه فرزندم بزرگ‌تر می‌شود صحبت‌های‌مان در این باره مفصل‌تر نیز خواهد شد. مایه امنیت خاطر هر پدر و مادر زحمت‌كشی است كه بداند پول و سرمایه‌اش بعد از مرگ‌ زیر دستان مطمئنی می‌افتد و داشتن فرزندی كه سواد مالی داشته باشد یكی از راه‌های رسیدن به چنین امنیت خاطری است.

چند هفته بیش‌تر به انتخابات عمومی نمانده است و بحث در باره سرمایه، مالیات و مخارج دولت داغ‌تر خواهد شد. با توجه به آنكه احزاب اصلی با صدور بیانیه‌های‌شان در پی جلب توجه همگان هستند، اكنون موقع مناسبی است تا فرزندان‌مان را با ابزارهایی آشنا كنیم كه برای فهم این رویدادها و دست‌كم ابعاد مالی آن‌ها ضروری هستند.

هفته پیش با جشن سالانه «هفته صحبت در باره پول» مصادف بود. در این هفته در سراسر كشور می‌كوشند در مورد پول حرف بزنند، در كشوری كه به اجتناب از چنین كاری شهرت دارد. من خوش‌بین هستم كه با توجه به رو به افزایش بودن محبوبیت چنین ابتكارهایی در جهت درستی در حال حركت هستیم.

برخی از والدین كه پیشتاز هستند امور مالی را در صدر دستور كار فرزندان‌شان قرار می‌دهند و چنین خانواده‌هایی وضعیت بهتری خواهند یافت.

 "هاوارد بافت" را سرمشق خود قرار دهید و صحبت كردن با فرزندان‌تان در مورد پول را آغاز كنید. كسی چه می‌داند شاید شما الهام‌بخش سرمایه‌گذار برتر بعدی باشید.

تامارا گیلن یكی از مؤسسان شبكه هلتی‌هِر است. این پویش در ماه مارس 2019 و برای زنانه‌تر كردن صنعت امور مالی راه افتاد.

© The Independent

بیشتر از زندگی