ادامه اعتراضات دانشجویی در ایران همزمان با افزایش سرکوب‌ها

با وجود صدور احکام ممنوعیت از تحصیل برای دانشجویان و ادامه بازداشت صدها دانشجوی دیگر، اعتراضات در دانشگاه‌های ایران علیه سرکوب‌ها ادامه دارد

اعتراضات دانشجویی ادامه دارد - شوراهای صنفی دانشجویان کشور

در صدوچهلمین روز از آغاز خیرش سراسری مردم ایران، اعتراضات دانشجویی علیه نظام جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد و روز یکشنبه، ۱۶ بهمن‌ (۵ فوریه)، نیز چند دانشگاه ایران شاهد برگزاری تجمعات اعتراضی و انتشار بیانیه، در انتقاد به ادامه سرکوب شهروندان و صدور احکام حبس و اعدام بود.

روز یکشنبه جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران در اعتراض به ادامه بازداشت و به خطر افتادن جان فرهاد میثمی، پزشک و فعال اجتماعی، در محوطه دانشگاه تجمع کردند و در بیانیه خود خواستار لغو شدن احکام اعدام صادرشده علیه شهروندان نیز شدند.

در روزهای اخیر انتشار تصاویری از وضعیت وخیم جسمانی فرهاد میثمی در پی اعتصاب غذا، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت. وزن میثمی که به دلیل فعالیت‌های اجتماعی علیه قانون حکومتی حجاب اجباری بازداشت شد، در نتیجه اعتصاب غذای چندماهه، به حدود ۵۰ کیلوگرم رسیده است.

دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران در بیانیه امروز خود اعلام کردند: «درست هنگامی که حکومت و سرکوبگرانش سرمست از پایان‌ یافتن اعتراضات و شعله‌های انقلاب، به خیال خامشان، بازگشت امور به پیش از قیام ژینا را انتظار کشیده و می‌خواهند ترس و ناامیدی را میان مردم‌ حکمفرما کنند، رخدادهایی از گوشه‌گوشه جغرافیا و تاریخ کثیر مقاومت حادث می‌شود تا علیه استراتژی‌ فراموشی و عادی‌سازی قد علم کند. قیام علیه فراموشی گاهی با یک سخنرانی در مراسم تدفین انجام می‌شود، گاهی با آزادی یک زندانی و نشان دادن علامت‌ پیروزی، گاهی با انتشار تصاویر جلسه دفاع از پایان‌نامه یک زندانی در زندان، و گاهی با انتشار تصویر نزار یک زندانی در حین اعتصاب غذا.»

در ادامه این بیانیه اعتراضی آمده است: «هر بدن انقلابی، خود نشان و یادی از استمرار مقاومت، تداوم زندگی و جریان داشتن انقلاب تا دقیقه پیروزی است. چشمانی که با اصابت ساچمه تخلیه شده‌اند و کماکان مصمم‌اند، بدن‌های زندانیان (روایت، صدا و تصویرشان)، دانشجویان، خبرنگاران و کارگران و بدن نحیف اما استوار یک زندانی معترض که از خوردن پرهیز می‌کند، همگی رد پای یک انقلاب و خواستی جمعی را نشانمان داده و علیه فراموشی و در جهت یادآوری‌، استمرار و زنده‌سازی همواره آن، عمل خواهند کرد.»

شماری از دانشجویان دانشگاه سراسری گیلان در رشت نیز روز یکشنبه با برگزاری تجمع و صدور بیانیه‌ای، سایر هموطنان خود را به حضور دوباره در خیابان‌ها دعوت کردند. در بیانیه «دانشجویان آزادیخواه گیلان» آمده است: «سکوت مانند غده سرطانی رشد می‌کند. اگر امروز سکوت کنیم، ذره‌ذره تکثیر می‌شود تا زمانی که ما را از پای دربیاورد. ما تنها زمانی که سکوت را انتخاب کنیم، می‌میریم. در این سرکوب فراگیر که خیلی‌ها بنا به منفعت‌شان سکوت را انتخاب کرده‌اند، نشان خواهیم داد که ما دانشجویان پشت مردم ایران هستیم و تن به ذلت نداده و نمی‌دهیم. با پتک اتحادمان، شیشه خفقان را خواهیم شکست و این را در عمل نشان خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با ادامه اعتراضات دانشجویی در ایران، نهادهای سرکوبگر حکومت جمهوری اسلامی نیز همچنان به بازداشت، احضار، تعلیق از تحصیل و صدور احکام حبس علیه دانشجویان در سراسر ایران مشغول‌اند.

در تازه‌ترین مورد، فرزانه صیدی، دانشجوی اهل ایلام، با حکم دادگاه تجدید‌نظر این استان، به تحمل دو سال و دو ماه حبس تعلیقی، ۲۵میلیون تومان جریمه نقدی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و ابطال گذرنامه محکوم شد. این دانشجو ۲۳ مهر سال جاری خورشیدی بازداشت شده بود و پس از گذشت یک ماه، با وثیقه سه میلیارد تومانی، از زندان مرکزی ایلام آزاد شد. بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی ایران، شهروندان در صورت ارتکاب جرمی دیگر در مدت محکومیت «تعلیقی»، علاوه بر حکم صادره در پرونده تازه، باید محکومیت تعلیقی قبلی را نیز بگذرانند.

بازداشت «موقت» ارژنگ مرتضوی، دانشجوی رشته علوم کامپیوتر دانشگاه خوارزمی کرج که ۲۶ آذر دستگیر شده بود، نیز دوباره تمدید شده است. کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور می‌گوید که با گذشت ۵۰ روز از بازداشت ارژنگ مرتضوی و به‌رغم پیگیری خانواده او، خبری از برگزاری دادگاه یا آزادی موقت او نیست. این فعال دانشجویی در حال حاضر در زندان مرکزی کرج محبوس است و وضعیت جسمانی و روحی او «وخیم» گزارش شده است.

روز یکشنبه همچنین علی پوراحمدیان، دانشجوی رشته طراحی صحنه در دانشگاه تهران، در شورای بدوی کمیته انضباطی این دانشگاه به یک‌ سال و نیم محرومیت از تحصیل محکوم شد. این حکم بدون ارائه مدرکی علیه این دانشجو، و صرفا با استناد به شهادت کسانی که خود شاکی پرونده‌اند، صادر شده است.

استادان دانشکده فنی دانشگاه تهران نیز با احضار و تهدید امنیتی مواجه شده‌اند. بنا به گزارش فعالان دانشجویی در ایران، این استادان به دلیل صدور بیانیه‌ای در محکومیت ورود ماموران لباس‌شخصی در تاریخ هفتم آبان سال جاری به محوطه پردیس امیرآباد و ضرب‌وشتم دانشجویان، هدف توبیخ و تهدید امنیتی نیروهای حراست دانشگاه قرار گرفته‌اند.

دانشجویان معترض دانشگاه تهران در کانال تلگرامی «دانشگاه تهران-دانشجو» نوشته‌اند: «باید دانست که این حرکت از سوی هیات‌رئیسه دانشگاه و حراست، نخستین گام‌ها برای اخراج اساتید فنی است. با آنکه در هیچ مصوبه‌ای، نوشتن بیانه جرم محسوب نمی‌شود، اساتید فنی در روندی کاملا غیرقانونی، بابت بیانیه ذکرشده مواخذه می‌شوند. همچنین، تمامی اسناد و ویدیوها و گزارش‌های دانشجویان حکایت از فاجعه‌ ۷ آبان دارد که چطور نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی وحشیانه‌ترین رفتار ممکن را در دانشگاه داشتند، اما حراست دانشگاه این اسناد را نادرست و دروغ عنوان می‌کند! با افزایش روند اخراج اساتید در دیگر دانشکده‌های دانشگاه تهران و با برگزاری چنین جلسه‌ای، اساتید فنی در خطر اخراج هستند.»

در ماه‌های اخیر ده‌ها استاد دانشگاه در دانشگاه‌های مختلف ایران، از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه مازندران و دانشگاه کردستان، به دلیل همراهی با خیزش سراسری و اعتراض به سرکوب دانشجویان معترض، با بازداشت، پرونده‌سازی امنیتی و اخراج از دانشگاه مواجه شده‌اند.