اخراج استادان، تهدید دانشجویان؛ تلاش حکومت برای مهار دانشگاه ادامه دارد

دانشجویان دانشگاه تهران رفتار توهین‌آمیز و تهدیدآمیز دانشگاه با دانشجویان را محکوم کردند

دکتر نیک‌پی بعد از دکتر نگار ذیلابی، دکتر محمد راغب و دکتر اسلام ناظمی، چهارمین استاد در معرض اخراج دانشگاه شهید بهشتی است - Telegram/@senfi_uni_iran

در ادامه فشارهای امنیتی و تعلیق و اخراج استادان از دانشگاه‌ها، شورای صنفی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری از تعلیق حسن باقری‌نیا، یکی از استادان این دانشگاه خبر داد. اکنون شورای صنفی این دانشگاه با صدور بیانیه‌ای از این استاد حمایت کرده است.

چندی پیش حسن باقر‌ی‌نیا، عضو هیئت‌علمی گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری، به‌دلیل همراهی با دانشجویان و اعتراض به احکام انضباطی صادره برای دانشجویان، از تدریس در دانشگاه برکنار شد. در همین راستا نام او از دروس ارائه‌ شده در ترم آینده حذف شده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، پرونده‌ای با شکایت سازمان اطلاعات سپاه در شعبه ۹۰۲ مشهد، برای این استاد تشکیل شده است. طی این پرونده، او به «اغوا یا تحریک مردم به جنگ و كشتار با یكدیگر به‌قصد برهم زدن امنیت كشور» و «تحريک مخاطبان به خشونت در فضای مجازی و انتشار اخبار کذب به‌قصد تشويش اذهان عمومی» متهم شده است.

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری در بیانیه‌اش با حمایت از حسن باقر‌ی‌نیا نوشت: «مایه تاسف جامعه دانشگاهی است که ببیند عضوی بس فرهیخته از اعضای دانشگاه، آن هم نه عضوی معمولی که استادی مجرب، با شرافت و با درایت را طی اقدامی بس ناجوانمردانه و البته غیرقانونی به تعلیق درآورده‌اند و ایشان را از رسالت اصلی‌اش یعنی آگاهی‌سازی و انتقال عشق و معرفت منع نموده‌اند.»

شورای صنفی در این بیانیه حسن باقر‌ی‌نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه حکیم سبزواری را جزو آن دسته از استادانی معرفی کرده است که در طول فعالیت‌های علمی و آموزشی خود، به ارزش و اعتبار دانشگاه افزوده است و در ادامه این بیانیه در مورد این استاد می‌نویسد: «در این روزها که غبار بر ساحت حقیقت نشسته است، سکوت نکرده و حمایتش همواره شامل حال مردم این سرزمین بوده است و البته که می‌دانیم صراحت بیان و صلابت ایشان در بیان حقایق روز و دفاع از حقوق ملت چیز جدید و غریبی نیست.»

دانشجویان با خفقان‌آور خواندن فضای این روزهای دانشگاه، در پایان این بیانیه نوشتند: «امروز جامعه دانشجویان آگاه، روشن و بیدار دانشگاه حکیم سبزواری از اتخاذکنندگان این تصمیم (چه در داخل و چه خارج از دانشگاه) انتظار داریم به تبع، احترام به خواسته اکثریت قریب به‌اتفاق دانشجویان و استادان دانشگاه سراسر کشور درمورد تعلیق آن استاد ارجمند تجدیدنظر کرده و به بازگردانی جناب دکتر باقری‌نیا در سرآغاز ترم جدید (نیم سال دوم ۱۴۰۲-۱۴۰۱) به حوزه آموزش اقدام نمایید و به این فضای متشنج، ناآرام و معترض پایان دهید.»

با شروع خیزش سراسری، دانشگاه به یکی از مهم‌ترین همراهان این خیزش تبدیل شد. دانشجویان با سردادن شعارهایی خواهان پیوستن اساتید به اعتراضات شدند و پس از مدتی استادان بسیاری به حمایت از این دانشجویان پرداختند. اکنون استادان و دانشجویان تحت فشارهای امنیتی قرار دارند. استادان هم مانند دانشجویان تعلیق و اخراج می‌شوند و برخی از آن‌ها نیز یا در بازداشت به سر می‌برند، یا در راهروهای دادسرا و نهادهای امنیتی مشغول پیگیری پرونده‌هایشان هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشگاه بهشتی یکی دیگر از این دانشگاه‌ها است که دست به اخراج استادان معترض زده است. دکتر امیر نیک‌پی، جامعه‌شناس برجسته و مدرس جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی حقوقی، از دانشکده حقوق دانشگاه بهشتی اخراج شده است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور با اعلام این خبر نوشت دکتر نیک‌پی بعد از دکتر نگار ذیلابی (دانشکده الهیات) و دکتر محمد راغب (دانشکده ادبیات) و دکتر اسلام ناظمی (دانشکده مهندسی کامپیوتر)‌، چهارمین استاد در معرض اخراج دانشگاه شهید بهشتی است. بر اساس این گزارش، پروژه اخراج استادان دانشگاه بهشتی هم‌زمان و در ادامه فرایند تصفیه دانشگاه در سراسر کشور انجام شده است و پیش‌تر با اخراج دکتر رضا امیدی، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، کلید خورده بود.

نیک‌پی تحصیل‌کرده مدرسه عالی علوم اجتماعی پاریس و دانشجوی جامعه‌شناسان و فیلسوفان نامداری چون ادگار مورن، محمد ارکون، آلن تورن و کاستوریادیس بوده است. از نیک‌پی تاکنون کتاب‌های «جامعه‌شناسی دین‌داری» و «مدرنیته، سیاست و سکولاریسم: ریشه انقلابی به نام دین» به فارسی و «سیاست و دین در ایران معاصر» به فرانسوی و مقالات متعدد به فارسی، انگلیسی و فرانسوی به چاپ رسیده است.

فشار بر دانشجویان نیز کماکان به اشکال مختلف ادامه دارد. پس از کشف حجاب دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف، فشار حراست دانشگاه‌ها برای رعایت حجاب در دانشگاه نیز بیشتر شده است. در همین راستا جمعی از دانشجویان دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران در‌خصوص رفتار توهین‌آمیز و تهدیدآمیز دانشگاه با دانشجویان و خانواده‌هایشان و همچنین پرونده‌سازی انضباطی درمورد حجاب، بیانیه‌ای صادر کردند.

در بخشی از این بیانیه‌ با اشاره به فرارسیدن پنجمین ماه از «انقلاب ژینا» نوشته شده است: «پنجمین ماه انقلاب ژینا نیز از راه رسید؛ انقلابی نوین که با غریو (زن) آغاز شد و با نوید (زندگی و آزادی) به ما شهامت ایستادن و جنگیدن داد.»

در ادامه این بیانیه خطاب به مسئولان دانشگاه تهران آمده است: «مسئولین دانشگاه تهران! روی سخن ما با شماست. شما می‌توانید ما را آزار دهید، اما نمی‌توانید انقلاب ژینا را از ما بگیرید، چرا که این انقلاب حالا در ذهن و جان ما رسوخ کرده و جای گرفته است. ما دانشجویان دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران ضمن محکومیت خفقان حاکم بر فضای دانشگاهی، مخالفت خود را با احکام سخت‌گیرانه حجاب اجباری اعلام داشته و از همتایانمان در سایر دانشکده‌ها درخواست همدلی و هم‌صدایی داریم. در نهایت پیروز نبرد، ملتی است که خواست او آزادی و زندگی است. زندگی بر مرگ پیروز می‌شود.»

انجمن آرمان دانشجویان نیز خبر داد در ادامه فشارها بر نهادهای مستقل دانشجویی، اکنون اداره کل حراست دانشگاه علم و صنعت شکایتی علیه انجمن اسلامی آرمان دانشجویان تنظیم کرده است. این انجمن در صفحه خود اعلام کرد که این شکایت به هیئت نظارت بر تشکل‌ها تحویل شده است و در‌مورد جزئیات این اتفاق نوشت: «حراست در این شکایت انجمن را به افترا متهم نموده و مصادیق این اتهام دو بیانیه انجمن در رابطه با سوءرفتارهای این نهاد با دانشجویان و کتک زدن یکی از اعضای آن توسط حفاظت فیزیکی در روز ۳۰ فروردین است. انجمن آرمان به جهت تکمیل مستندات و شواهد خود فراخوان می‌دهد تا دانشجویان محترم هرگونه مدرک و روایت پیرامون حادثه ۳۰ فروردین و همچنین اقدامات سوء حراست علم و صنعت در دو نیم‌سال گذشته در هر مکانی اعم از خوابگاه‌ها، دانشکده‌ها، پردیس‌های دانشگاه و سایر محیط‌های دانشگاهی را به اطلاع این انجمن برسانند.»

همچنین روز پنجشنبه شوراهای صنفی دانشجویان کشور اعلام کرد که حکم پنج سال زندان پویا مظلومی، فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی دانشگاه خوارزمی، تایید شده است. با رد درخواست تجدیدنظر، حکم پنج سال زندان پویا مظلومی تایید و به مرحله اجرا درآمده است. این فعال دانشجویی پیش از این در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به پنج سال حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال ممنوعیت از هر نوع فعالیت در فضای مجازی محکوم شده بود.