اجرای دوباره جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌ با دیوارکشی در بوفه‌ها و سلف‌سرویس‌ها

بیانیه اعتراضی دانشجویان دانشگاه بهشتی: تا توان دارید سرکوب کنید و دستتان را بر گلوی ما فشار دهید، ما نیز به خون‌های ریخته‌شده قسم خورده‌ایم که ایستادگی کنیم و پا پس نمی‌کشیم

با تشدید سرکوب در دانشگاه‌ها و به‌دنبال بازداشت صدها نفر از دانشجویان در جریان خیزش سراسری و صدور احکام سنگین در شعب دادگاه انقلاب علیه دانشجویان معترض، مدیران دانشگاه‌های سراسر کشور با استفاده از نیروهای حراست به بازسازی دیوارهای تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها پرداخته و این‌بار علاوه‌بر سلف سرویس، برای اجرای تفکیک جنسیتی در بوفه دانشگاه‌ها نیز دیوارکشی کرده‌اند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در واکنش به اجرای دوباره و گسترده جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌ها، گفت: «پس از جداسازی فضای سلف مختلط به‌وسیله‌ رفتار وحشیانه‌ حراست در اکثر دانشگاه‌ها، این‌بار در دانشگاه بهشتی شاهد نصب دیوار برای جداسازی فضای مختلط و جلوگیری از حضور همگانی و مختلط دانشجویان در فضای بوفه‌ها هستیم.»

از آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، دانشگاه‌ها یکی از کانون‌های اصلی اعتراضی در این خیزش بوده‌اند. در بسیاری از دانشگاه‌ها، ازجمله دانشگاه شریف، بهشتی، امیرکبیر، علم‌وصنعت، دانشگاه تهران، صنعتی اصفهان، نوشیروانی بابل، دانشگاه گیلان و دیگر دانشگاه‌های پایتخت و سایر شهرهای ایران، دانشجویان نمادهای تبعیض جنسیتی، ازجمله دیوارهای جداسازی جنسیتی در سلف‌سرویس‌ها، را شکستند.

با این حال، اکنون وزارت علوم، حراست و همچنین مدیران دانشگاه‌ها در سراسر کشور برای ازبین‌بردن یکی از دستاوردهای خیزش دانشجویان، اقدام به بازسازی دیوارهای تفکیک جنسیتی در سلف‌سرویس‌ها کرده‌اند و این اقدام بنابر اعلام کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور وقتی با مخالفت و اعتراض دانشجویان روبه‌رو شده است، با «رفتار وحشیانه نیروهای حراست» مواجه شده و درمواردی دانشجویان مورد ضرب‌وجرح قرار گرفته‌اند.

در همین حال، مدیران و نیروهای حراست در دانشگاه‌های مختلف موج گسترده‌ای از برخورد با دانشجویان دختری را آغاز کرده‌اند که «حجاب اجباری» را رعایت نمی‌کنند.

در واحد علوم‌وتحقیقات دانشگاه آزاد تهران نیز به «تعداد زیادی از دانشجویان دختر پیامکی مبنی‌بر تعیین وضعیت انتخاب واحد و مراجعه به امور دانشجویی» ارسال شده است و این «تعیین وضعیت» به معنی اجبار دانشجویان دختر به «امضای تعهد مبنی‌بر رعایت حجاب اجباری» است.

همچنین در دانشگاه آزاد واحد پونک نیز «سامانه‌ آموزشیار» برای تعداد زیادی از دانشجویان دختر، بدون ابلاغ هیچ حکمی و با عنوان «محروم از تحصیل قطعی» بسته شده که دلیل آن، حمایت از اعتراضات و رعایت‌نکردن حجاب اجباری عنوان شده است.

گزارش‌های متعددی از دیگر واحدهای دانشگاه آزاد سراسر کشور نیز درباره  دانشجویان معترض و همچنین دانشجویان دختری که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند وجود دارد، که دسترسی‌شان به «سامانه آموزشیار» قطع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیریت دانشگاه هنر در ابلاغیه‌ای به مدیران دانشگاه‌های زیرمجموعه خود و دانشجویان اعلام کرده: «ارائه خدمات به بانوانی که شئونات اسلامی و پوشش منطبق با محیط آموزشی را رعایت نکنند، در کلیه واحدهای دانشگاه ممنوع است.»

در این دانشگاه نیروهای اداری و حراست اقدام به نوشتن نام دانشجویانی کرده‌اند که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند و دامنه برخورد با دانشجویان دختر که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند از «عدم رسیدگی به کار دانشجو تا برخورد فیزیکی با دانشجو و تهدید جدی اخراج از دانشگاه» گزارش شده است.

همزمان شوراهای صنفی درباره دانشگاه هنر تهران گزارش داد که «حراست فیزیکی و کارمندان این دانشگاه، به‌ویژه در پردیس باغ ملی، با نامه دستوری محمدرضا حسنائی، رئیس سابق بسیج اساتید و رئیس کنونی دانشگاه هنر تهران، اقدام به نوشتن نام و برخورد فیزیکی با دانشجویانی کرده‌اند که در اعتراض به اجبار تحقیرآمیز چندین‌ساله‌ حاکمیت، با پوشش اختیاری در دانشگاه حاضر شده‌اند.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور هدف از این برخوردها را «ارعاب و سرکوب دانشجویان» خواند و افزود که در دانشگاه‌های مختلف به کارمندان و کارکنان دانشگاه‌های مختلف ابلاغ شده است که از ارائه خدمات به دانشجویان معترض و دانشجویانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، خودداری شود.

در دانشگاه‌های مختلف، ازجمله دانشگاه بهشتی، تهران، الزهرا، علم‌وصنعت و بسیاری از دیگر دانشگاه‌های سراسر کشور نیز گزارش‌های مختلفی از احضارهای گسترده دانشجویان و محروم‌کردن آنان از انتخاب واحد به‌دلیل شرکت در اعتراضات یا عدم رعایت حجاب اجباری منتشر شده است.

از آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، دانشگاه‌ها یکی از کانون‌های اصلی اعتراضی در این خیزش بوده‌اند.

بنابر گزارش هرانا، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در جریان خیزش سراسری تاکنون دست‌کم ۷۱۸ دانشجو به‌دلیل شرکت در تجمع‌های اعتراضی در دانشگاه‌های مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

در ۱۴۴ دانشگاه ایران نیز دانشجویان در جریان خیزش سراسری اقدام به برگزاری تجمع‌های اعتراضی و تظاهرات در محوطه دانشگاه کرده‌اند.

بخش گسترده‌ای از احکام دادگاه‌های انقلاب در چند هفته اخیر علیه دانشجویان معترض بوده است و شعب دادگاه انقلاب ده‌ها دانشجو را به حبس‌های سنگین تعزیری تا ۶ سال محکوم کرده‌اند.

در همین حال با اوج‌گیری سرکوب دانشجویان، اجرای دوباره و گسترده جداسازی و تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها و محروم‌کردن دانشجویان دختر از انتخاب واحد به‌دلیل رعایت‌نکردن حجاب اجباری، جمعی از دانشجویان دانشگاه بهشتی در بیانیه‌ای تاکید کردند که این اقدام‌های نیروهای امنیتی درحالی انجام می‌شود که آن‌ها در مناصبی چون «حراست، کمیته انضباطی، اساتید و مسئولان دانشگاه» قرار گرفته‌اند و از «تعرض به روح و روان دانشجویان آزادی‌خواه» کم نمی‌گذارند.

دانشجویان دانشگاه بهشتی با تاکید بر اینکه «انقلاب ژینا خیلی وقت است که بر جان ما نشسته و با آن خو گرفته‌ایم. طعم آزادی آن‌چنان برایمان گواراست که حاضر نیستیم از این مسیر حتی قدمی به عقب برگردیم.»

در بیانیه دانشجویان دانشگاه بهشتی از «تعلیق و اخراج» به‌عنوان امنیتی‌کردن جو دانشگاه‌ها و گسترش دیکاتوری یاد شده، اما همزمان خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی و نیروهای سرکوب در دانشگاه‌ها آمده است: «تا توان دارید سرکوب کنید و دستتان را بر گلوی ما فشار دهید. ما نیز به خون‌های ریخته شده قسم خورده‌ایم که ایستادگی کنیم و پا پس نمی‌کشیم.»