نتانیاهو برای دیدار با مکرون به فرانسه می‌رود

این دو رهبر در مورد تقویت پیمان ابراهیم و تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با برنامه هسته‌ای ایران بحث و گفت‌وگو خواهند کرد

این دو رهبر همچنین پیشاپیش نقش ایران در آسیب رساندن به غیرنظامیان بی‌گناه اوکراینی را به شدت محکوم کرده‌اند_Ludovic Marin / AFP

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه، دوم فوریه (۱۳ بهمن) در نخستین سفر رسمی خود از يک ماه پيش که به قدرت بازگشت، به پاريس پرواز خواهد کرد. او طی این دیدار با امانوئل مکرون، رئيس جمهوری فرانسه، ملاقات خواهد کرد.

مکرون پس از پیروزی انتخاباتی‌اش در نوامبر ۲۰۲۲، با نتانیاهو صحبت کرد و در تماس تلفنی جداگانه‌ای نیز حملات تروريستی اخیر را که اوایل هفته جاری در اورشلیم رخ داد، محکوم کرد.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل آمده است که در جریان سفر نتانیاهو به فرانسه، این دو رهبر در مورد تقویت پیمان ابراهیم و تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با برنامه هسته‌ای ایران بحث و گفت‌گو خواهند کرد.

به گزارش اورشلیم‌پست، بنيامين نتانياهو همچنين در واکنش به اظهارات اخير برخی اقتصاددانان اسرائيلی که ادعا می‌کنند اصلاحات قضایی دولت او به اقتصاد اسرائيل لطمه خواهد زد، با رهبران کسب‌و‌کارها در فرانسه ملاقات خواهد کرد. نتانیاهو با روسای جامعه یهودی فرانسه نیز دیدار خواهد کرد.
امانوئل مکرون روز يکشنبه، ۲۹ ژانویه (۹ بهمن)، در پی افزایش تنش‌ها بین فلسطينيان و اسرائيلی‌ها، از هر دو طرف خواست که خویشتن‌داری از خود نشان دهند.
در حمله تروريستی روز جمعه، ۲۷ ژانویه (۷ بهمن)، هفت اسرائيلی کشته، و سه نفر در نزديکی کنیسه‌ای در محله نوياکوف بيت‌المقدس شرقی مجروح شدند. در یک حمله دیگر، يک روز بعد، يک فلسطينی ۱۳ ساله دو نفر را در خارج از  محله قديمی اورشلیم هدف اصابت گلوله قرار داد و مجروح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


مکرون روز یکشنبه تلفنی با بنیامین نتانیاهو سخن گفت و تاکید کرد که «برای جلوگیری از اقداماتی که احتمال دارد به چرخه خشونت دامن بزند»، باید تلاش کرد. مکرون با ابراز تمایل به نوعی میانجیگری ،«در دسترس بودن» خود را «برای کمک به گفت‌وگو بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها» اعلام کرد.
رئيس جمهوری فرانسه همچنين روز جمعه به اسرائيل و خانواده‌‌های قربانيان حملات اخیر تسليت گفت و بار دیگر حمله در اطراف یک کنیسه را که مرگبارترين حمله در اسرائيل در طول يک دهه گذشته است، محکوم کرد.

پیش‌تر، بنيامين نتانياهو و امانوئل مکرون نقش ایران را در آسیب رساندن به غیرنظامیان بی‌گناه اوکراینی، نیز به شدت محکوم کرده‌اند. ديدار پیش ‌روی مکرون و نتانیاهو در حالی است که رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هشدار داده است که ايران به اندازه کافی اورانيوم غنی‌شده برای ساخت «چند» سلاح اتمی دارد. به نظر می‌رسد که تلاش‌های دیپلماتیک با هدف احیای برجام، به بن‌بست رسیده است، زیرا تهران تصمیم گرفته است کمک تسلیحاتی به روسیه در جنگ با اوکراین ارسال کند و از سوی دیگر، به پرسش‌های آژانس نیز درباره آثار اورانیوم پیداشده در سه سایت هسته‌ای خود پاسخ نداده است.

خیزش سراسری ایرانیان طی چهار ماه اخیر نیز ضربه دیگری به برجام بوده است. آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا، طی چهار ماه اخیر به درجات مختلف از معترضان در ایران حمایت، و حکومت ایران را به دلیل سرکوب معترضان و نقض حقوق بشر، محکوم کرده‌اند.

بیشتر از جهان