وضعیت امنیتی کرانه باختری نگران‌کننده است

وضعیت امنیتی متشنج کرانه باختری ممکن است به بروز خشونت‌های گسترده منجر شود

سرویس‌های اطلاعاتی و ارتش اسرائیل پیش‌بینی می‌کنند درگیری‌ها در کرانه باختری در آینده، تشدید شود- AFP

فرمانده ارتش اسرائیل بار دیگر به دولت بنیامین نتانیاهو درباره جدی بودن اظهارات برخی از وزرای راست افراطی، قوانین وضع‌شده و رویه‌های ایجادشده برای توسعه شهرک‌ها و تبدیل مراکز یهودی‌نشین به شهرک‌های دائمی که با خشونت‌های بسیاری همراه است، هشدار داد و خاطرنشان کرد که وضعیت امنیتی متشنج کرانه باختری ممکن است به بروز خشونت‌های گسترده منجر شود.

به گفته منابع آگاه در تل‌آویو، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در نخستین دیدارش با یوآو گالانت، وزیر دفاع جدید اسرائیل که روز جمعه (۹ دی) انجام شد، این پیام را مستقیما به او ابلاغ کرد. کوخاوی هشدار داد در حالی‌ که جبهه جنگ با ایران در معرض تهدید فوری نیست و به دنبال امضای توافقنامه تعیین مرزهای دریایی بین لبنان و اسرائیل و آغاز حفاری برای استخراج گاز از امتداد مرزهای لبنان، وقوع درگیری با حزب‌الله نیز دور از احتمال است، وضعیت در جبهه فلسطین به‌شدت آشفته و نگران‌کننده است و در هر لحظه ممکن است به خشونت و درگیری بینجامد.

به گزارش روزنامه عبری هاآرتص، به دنبال توافق‌های ائتلافی که در آن حزب لیکود به ریاست نتانیاهو با واگذاری اختیارات ارتش و ادارات آن به بتسلئیل اسموتریچ، رئیس حزب صهیونیسم دینی، و ایتامار بن‌گویر، رهبر حزب قدرت یهود، موافقت کرد، سرویس‌های اطلاعاتی و ارتش اسرائیل پیش‌بینی می‌کنند درگیری در کرانه باختری در آینده، تشدید شود. البته در بحبوحه این اوضاع آشفته، بیم آن می‌رود که احزاب سیاسی و حامیان روند توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین وابسته به دولت جدید هم به اقدام‌های یک‌جانبه در کرانه باختری متوسل شوند یا وضعیت فعلی در مسجد الاقصی را تغییر دهند و با افزایش حمله به فلسطینیان، زمینه را برای تشدید خشونت فراهم کنند.

کوخاوی با تاکید بر اظهارات هفته گذشته‌ خود، به نتانیاهو هشدار داد که توافق‌های ائتلافی در مورد واگذاری اختیارات ارتش به اسموتریچ و بن گویر خشم رهبران ارتش را برانگیخته است و اسرائیل را از لحاظ امنیتی در معرض آسیب‌های بسیاری قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفتنی است که دوره ماموریت کوخاوی ۱۷ ژانويه به پایان می‌رسد و او سمتش را به هرتسی هلیفی واگذار می‌کند. کوخاوی و هلیفی هر دو بر لزوم محدود کردن اقدام‌های بن گویر و اسموتریچ در ارتش اتفاق نظر دارند.

کوخاوی که در دوره ماموریت خود به عنوان رئیس ستاد ارتش، در برخورد با شهرک‌نشینان از سیاست تساهل و مدارا بهره گرفت و روند تشدید تنش در کرانه باختری در طول ۱۸ ماه گذشته را مدیریت کرد، معتقد است که رویکرد جناح راست علیه ارتش نوعی ناسپاسی است.

به گفته منابع نزدیک به رئیس ستاد ارتش اسرائیل، کوخاوی ۲۴ واحد نظامی را مامور محافظت از شهرک‌نشینان کرد و برای اطمینان از تامین امنیت در شهرک‌های یهودی‌نشین، بین نیروهای امنیتی و ارتش در برخی از مناطق از جمله الخلیل، قلقیلیه، نابلس و جنین یک اداره هماهنگ‌کننده ایجاد کرد. در نتیجه، ارتش در همکاری با شهرک‌نشینان، گروه‌های امنیتی مشترکی را تشکیل داد که تحت هیچ شرایطی، به فلسطینی‌ها اجازه نمی‌د‌ادند به ساکنان شهرک‌های یهودی‌نشین نزدیک شوند؛ حتی زمانی‌ که آن‌ها به شهرهای فلسطینی یورش می‌بردند و به ریشه‌کن کردن درختان زیتون و غارت مزارع و چراگاه‌های فلسطینیان می‌پرداختند. گفتنی است که از مجموع شکایت‌هایی که علیه شهرک‌نشینان به کوخاوی ارائه شد، تنها یک درصد از مهاجمان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

قابل ذکر است که بر اساس توافق‌های ائتلافی، اسموتریچ علاوه بر اینکه سمت وزارت امنیت را بر عهده می‌گیرد، کنترل «اداره هماهنگی عملیات در مناطق اداره مدنی» و انتصاب مشاوران قضایی در همه امور مربوط به حوادث در کرانه باختری را در اختیار می‌گیرد. در حالی که بن گویر به عنوان وزیر امنیت ملی، مسئولیت کنترل مستقیم نیروهای مرزبانی را به گونه‌ای بر عهده خواهد داشت که به او اجازه می‌دهد در دستورالعمل‌های نیروهای میدانی مداخله کند و واحدهای مرزبانی را از کرانه باختری به نقب و جلیل انتقال دهد.

آویو کوخاوی در گفت‌وگوهایی که با نتانیاهو و گالانت داشت، نگرانی خود از دو مورد یادشده و مسائل دیگر را ابراز کرد. بنی‌گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، هم که ماموریتش در حال پایان است، قبل از واگذاری این وزارتخانه به وزیر جدید هشدار داد که رویکرد دولت جدید، امنیت اسرائیل را تضعیف خواهد کرد.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه