نتانیاهو از اقدام‌های جدید برای حمایت از اسرائیلی‌ها خبر داد

نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که شهرک‌های کرانه باختری را تقویت و دسترسی اسرائیلی‌ها به سلاح را آسان می‌کند

 تیراندازی‌های آخر هفته فلسطینی‌ها پس از حمله مرگبار اسرائیل به کرانه باختری در روز پنجشنبه انجام شدـ AFP

پس از دو حمله مسلحانه که یکی از خونین‌ترین ماه‌های اخیر در کرانه باختری و شرق اورشلیم در چند سال اخیر را رقم زدند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از مجموعه‌ اقدام‌های جدید برای حمایت از اسرائیلی‌ها خبر داد.

به گزارش اسکای‌نیوز، نخست‌وزیر اسرائيل اعلام کرد قصد دارد در پاسخ به دو تیراندازی که هفت کشته و پنج زخمی به جا گذاشت، شهرک‌سازی‌ در کرانه باختری را تقویت کند و در عین حال تمهیدات دیگری برای حفاظت از شهروندان اسرائیلی در نظر بگیرد.

تصمیم بنیامین نتانیاهو پس از آن اعلام شد که روز جمعه یک مرد مسلح فلسطینی با تیراندازی در بیرون کنیسه‌ای در شرق اورشلیم، هفت نفر را کشت. در دومین حمله که روز شنبه رخ داد، بر اثر تیراندازی یک پسر ۱۳ ساله فلسطینی به سمت یک گروه پنج نفره غیرنظامی، دو نفر مجروح شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 بنا بر اعلام دفتر نتانیاهو، کابینه امنیتی این کشور موافقت کرد خانه مرد مسلح عامل حمله روز جمعه را پلمب و تخریب کند. مقام‌های اسرائیل همچنین قصد دارند مزایای تامین اجتماعی و بهداشتی برای خانواده‌های مهاجمان را لغو کنند و در عین حال تلاش‌ها برای جمع‌آوری سلاح‌های غیرقانونی و تسهیل دستیابی به سلاح برای اسرائیلی‌ها را افزایش دهند.

 در بیانیه دفتر نتانیاهو تاکید شد که اسرائیل در این هفته گام‌های جدیدی برای «تقویت شهرک‌ها» برمی‌دارد؛ اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نشده است. به عقیده برخی از کارشناسان، این گفته‌های بنیامین نتانیاهو تهدیدی برای افزایش تنش‌ها در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی محسوب می‌شود.

واشنگتن هنوز به این تصمیم‌ها واکنشی نشان نداده است. دولت جو بایدن که تیراندازی روز جمعه را محکوم کرد، با شهرک‌سازی در بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری مخالف است. این موضوع احتمالا با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، برای گفت‌وگو با مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی در روز دوشنبه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 افزون بر تصمیم‌های اعلام‌شده، بنیامین نتانیاهو ممکن است از سوی اعضای دولت خود که مجموعه‌ای از سیاستمداران افراطی ملی‌گرا و مذهبی‌اند، تحت فشار قرار گیرد تا اقدام‌های شدیدتری انجام دهد؛ اقدام‌هایی که ممکن است به خشونت بیشتر منجر شوند و گروه شبه‌نظامی حماس در غزه را تحت تاثیر قرار دهند.

 تیراندازی‌های آخر هفته پس از حمله مرگبار اسرائیل به کرانه باختری در روز پنجشنبه انجام شد که در آن ۹ فلسطینی کشته شدند. شبه‌نظامیان فلسطینی نوار غزه در پاسخ، موشک‌هایی رگباری به سمت اسرائیل شلیک کردند که به یکسری حملات هوایی اسرائیل منجر شد. در درگیری‌های این ماه در مجموع ۳۲ فلسطینی کشته شده‌اند.

به نظر می‌رسد مهاجمان فلسطینی هر دو تیراندازی‌ این آخر هفته به‌تنهایی عمل کرده‌ و بخشی از گروه‌های شبه‌نظامی سازمان‌یافته نبوده‌اند. تیراندازی روز جمعه هفت اسرائیلی از جمله یک پسر ۱۴ ساله را کشت و قبل از کشته شدن فرد مسلح به دست پلیس، سه نفر مجروح شدند. این مرگبارترین حمله به اسرائیل در ۱۵ سال گذشته بود.

پلیس اسرائیل در واکنش به این تیراندازی، فعالیت‌های خود در سراسر بیت‌المقدس شرقی را تشدید کرد و گفت که ۴۲ نفر از جمله اعضای یک خانواده را که با فرد مسلح مرتبط بودند، دستگیر کرده است. با این حال پس از آن در روز شنبه، یک پسر ۱۳ ساله فلسطینی در نقطه‌ای دیگر از بیت‌المقدس شرقی تیراندازی کرد و یک مرد اسرائیلی و پسرش را مجروح کرد. 

هر دو مهاجم فلسطینی که تیراندازی‌های جمعه و شنبه را انجام دادند، از بیت‌المقدس شرقی آمده بودند. ساکنان فلسطینی در اورشلیم شرقی دارای اقامت دائم‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد آزادانه در سراسر اسرائیل رفت‌وآمد و فعالیت کنند، اما ارائه خدمات عمومی به آن‌ها ضعیف است و اجازه ندارند در انتخابات ملی رای دهند.

بیشتر از جهان