لبنان نرخ برابری ارز را ۹۰ درصد کاهش داد

بنا بر اعلام بانک مرکزی لبنان، نرخ رسمی برابری هر دلار آمریکا ۱۵ هزار پوند لبنان خواهد بود. تا پیش از این، نرخ رسمی هر دلار آمریکا معادل ۱۵۰۷ پوند لبنان بود.

با وجود این، نرخ رسمی دلار همچنان با نرخ بازار آزاد فاصله دارد‌ـ JOSEPH EID / AFP

لبنان برای اولین بار در ۲۵ سال گذشته، نرخ رسمی برابری واحد پول ملی‌اش را ۹۰ درصد کاهش داد، هرچند همچنان با نرخ دلار در بازار آزاد فاصله دارد.

در پی دهه‌ها فساد، ولخرجی و سو‌ءمدیریت حکومت، و پس از فروپاشی اقتصادی در سال ۲۰۱۹، ارزش پوند لبنان به میزان قابل ملاحظه‌ای سقوط کرده است.

به گزارش رویترز، بانک مرکزی لبنان تایید کرد نرخ رسمی برابری هر دلار آمریکا ۱۵ هزار پوند لبنان خواهد بود. تا پیش از این، نرخ رسمی هر دلار آمریکا معادل ۱۵۰۷ پوند لبنان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این، به گفته فعالان بازار، هر دلار آمریکا روز چهارشنبه اول فوریه (۱۲ بهمن) به مبلغ ۶۰ هزار پوند لبنان در بازار آزاد خریدوفروش می‌شد.

مقام‌های لبنانی نرخ رسمی جدید را گامی به‌سوی یکسان‌سازی بازار توصیف می‌کنند. یکسان‌سازی نرخ‌های مبادله ارز یکی از چند اقدامی است که صندوق بین‌المللی پول از لبنان درخواست کرده است انجام دهد تا بتواند بسته کمکی ۳ میلیارد دلاری را دریافت کند.

نرخ جدید برای برداشت‌های محدود به پوند لبنان از حساب‌های ارزی و همچنین عوارض گمرکی اعمال خواهد شد.

ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان، روز سه‌شنبه به رویترز گفت این تغییر به کاهش ارزش سهام بانک‌ها منجر خواهد شد.

در نبود اصلاحاتی که حفره ۷۰ میلیارد دلاری اقتصاد لبنان را پر کند، فشار و بار فروپاشی اقتصادی بر دوش سپرده‌گذارانی افتاده که دسترسی‌شان به حساب‌های پس‌انداز ارزی مسدود شده است یا ناچارند با تحمل ضرر سنگین، مبلغ مورد‌نیاز را به پوند لبنان برداشت کنند.

توفیق گاسپار، اقتصاددان که مشاور صندوق بین‌المللی پول و همچنین مشاور وزیر دارایی لبنان بوده است، در این زمینه به رویترز گفت: «در پی بزرگ‌ترین فروپاشی بانکی تاریخ معاصر، هیچ کاری در ۳.۵ سال گذشته انجام نشده است. مسئولان در حوزه‌های سیاسی، پولی و مالی هیچ اقدامی صورت نداده‌اند. به سپرده‌گذاران بیچاره می‌گویند کمی بیشتر دریافت می‌کنید؛ اما بعد، این مبلغ را تورم و مالیات می‌بلعد.»

بیشتر از جهان