ارزش پول لبنان باز هم کاهش یافت؛ هر دلار آمریکا، ۳۰ هزار پوند

بانک جهانی بحران اقتصادی لبنان را یکی از بدترین بحران‌های جهان توصیف کرده است

ارزش یک دلار آمریکا در بازارهای غیررسمی لبنان، به ۳۰ هزار پوند رسید - JOSEPH EID / AFP

ارزش پول لبنان در روز سه‌شنبه چهارم ژانویه (۱۴ دی) به پایین‌ترین سطح خود رسید.

به گزارش آسوشیتدپرس، در پی تداوم بحران اقتصادی در لبنان، ارزش یک دلار آمریکا در بازارهای غیررسمی این کشور، به ۳۰ هزار پوند رسید.

به مدت ۲۲ سال یک هزار و ۵۰۰ پوند لبنان معادل با یک دلار آمریکا و ثابت بود؛ تا اینکه از اکتبر ۲۰۱۹، فساد و سوءمدیریت به بدترین بحران اقتصادی این کشور منجر شد.

سقوط ارزش پول ملی لبنان به دلیل بحران سیاسی پس از انفجار عظیم اوت ۲۰۲۰ در بندر بیروت شدت گرفت و اکنون ارزش پوند حتی از زمان رکود اقتصادی سال ۲۰۱۹ نیز پایین‌تر رفته است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از سه چهارم مردم لبنان در فقر زندگی می‌کنند و تداوم این روند احتمالا افراد بیشتری را با مشکلات معیشتی و ناتوانی در تامین کالاهای اساسی مواجه می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانک جهانی بحران اقتصادی لبنان را یکی از بدترین بحران‌های جهان از دهه ۱۸۵۰ توصیف کرده است. این کشور با شش میلیون نفر جمعیت، از جمله یک میلیون آواره سوری، حدود ۸۰ درصد از کالاهای موردنیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند.

دولت تازه‌ تشکیل شده لبنان پس از چند ماه و در بحبوحه بحران دیپلماتیک با کشورهای حوزه خلیج فارس، هنوز نتوانسته است تشکیل جلسه دهد. بر این اساس، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، ماه گذشته اعلام کرد که انتظار دارد پیش‌نویس توافق با صندوق بین‌المللی پول قبل از پایان فوریه آماده شود و به اقتصاد این کشور تا حدودی کمک کند.

نرخ تورم در لبنان در دو سال ګذشته به دلیل بحران مالی و اقتصادی این کشور از کنترل خارج شده و سیاستمداران نتوانسته‌اند برای کاهش نرخ تورم در این کشور کاری انجام دهند. در ماه سپتامبر (شهریور)، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که با بدتر شدن بحران اقتصادی در لبنان، نرخ تورم در این کشور به بالاترین حد در میان کشورهای جهان رسیده و حتی از نرخ تورم در زیمبابوه و ونزوئلا هم پیشی گرفته است.

بیشتر از اقتصاد