زن لبنانی به زور تپانچه اسباب‌بازی از حساب بانکی خود برداشت کرد

بانک‌های لبنان از سال ۲۰۱۹ محدودیت‌ها و مقررات سختگیرانه‌ای را بر برداشت ارز وضع کرده‌اند و به این ترتیب، دسترسی میلیون‌ها لبنانی به پس‌اندازهای بانکی خود محدود شده است

سالی حافظ و فعالان گروهی به نام «خروش سپرده‌گذاران» وارد شعبه «بلوم بانک» شدند و به دفتر مدیر آن هجوم بردند‌ـANWAR AMRO / AFP

یک زن لبنانی با همراهی فعالان و در حالیکه یک تپانچه اسباب‌بازی در دست داشت، روز چهارشنبه، ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور)، به بانکی در بیروت وارد شد و ۱۳ هزار دلار از حساب پس‌انداز خود برداشت کرد.

سالی حافظ به تلویزیون محلی «الجدید» گفت که تپانچه اسباب‌بازی متعلق به خواهرزاده‌اش بوده و او برای تامین هزینه درمان سرطان خواهرش به این پول نیاز داشته است. او گفت که بارها برای دریافت پول به بانک رجوع کرده بود و متصدیان بانک به او گفته بودند که ماهانه تا سقف ۲۰۰ دلار، به صورت پوند لبنان، می‌تواند دریافت کند.

او در این مصاحبه گفت: «قبلا برای دریافت پولم به مدیر شعبه التماس کرده بودم و به او گفتم که خواهرم در حال مرگ است و وقت زیادی نمانده است. به جایی رسیدم که چیزی برای از دست دادن نداشتم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانک‌های لبنانی که به محدودیت نقدینگی ‌دچارند، از سال ۲۰۱۹ محدودیت‌ها و مقررات سختگیرانه‌ای برای برداشت ارز وضع کرده‌اند و به این ترتیب، دسترسی میلیون‌ها لبنانی به پس‌اندازهای خود در بانک‌ها محدود شده است و با دامنگیر شدن مشکلات اقتصادی، حدود سه چهارم جمعیت کشور گرفتار فقر شده است.

در عملیات فوق، سالی حافظ و فعالان گروهی به نام «خروش سپرده‌گذاران» وارد شعبه «بلوم بانک» شدند و به دفتر مدیر آن هجوم بردند. آن‌ها سپس کارمندان بانک را مجبور کردند که ۱۲ هزار دلار آمریکا و معادل هزار پوند لبنان به آنان تحویل دهند و در نهایت، با پول نقد در یک کیسه پلاستیکی بانک را ترک کردند.

حافظ گفت که پس‌انداز ۲۰ هزار دلاری‌اش در بانک محبوس شده است. او گفت که برای تامین هزینه درمان خواهر ۲۳ ساله‌اش، بسیاری از وسایل شخصی‌اش را فروخته و به فروش کلیه خود فکر کرده است.

یکی از مشتریان بانک گفت که مهاجمان در همه جای بانک بنزین ریختند و تهدید کردند که آن را به آتش می‌کشند. او گفت که حافظ با تپانچه تهدید کرد که اگر پولش را نگیرد، به مدیر بانک شلیک خواهد کرد.

حافظ در ویدیویی که در فیس‌بوک پخش شد، گفت که قصد نداشته است به کسی آسیب بزند و برای گرفتن حق خود، مجبور به این کار شده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در لبنان این اقدام او را تجلیل و ستایش کرده‌اند، چرا که بسیاری از افراد برای برداشت پول از حساب‌های پس‌انداز خود در بانک‌های کشور، با مشکل مشابهی دست به گریبانند.

نیروهای امنیتی که بیرون بانک ایستاده بودند، برخی از فعالان همراه خانم حافظ را بازداشت کردند.

حدود یک ماه پیش نیز در رویدادی مشابه، یک مرد لبنانی برای بازپس‌گیری دارایی مسدودشده خود در بانک، ۱۰ تن از کارمندان و مشتریان یکی از شعبه‌های بانک فدرال در بیروت را ساعت‌ها به گروگان گرفت. او نیز گفت که برای تامین هزینه‌های درمان پدر بیمارش نیاز دارد که تنها دو هزار دلار از ۲۰۹ هزار دلار پس‌اندازش را دریافت کند. اقدام او نیز ستایش مردم را برانگیخته بود.

لبنان بیش از دو سال است که می‌کوشد اصلاحاتی اساسی در بخش بانکی و اقتصاد کشور به اجرا گذارد، اما تاکنون در آن زمینه کامیاب نبوده و نتوانسته است با صندوق بین‌المللی پول که میلیاردها دلار وام و کمک بین‌المللی را به کشور سرازیر می‌کند، درباره برنامه نجات اقتصادی به توافق برسد.

بیشتر از جهان