گرایش روزافزون کادر پزشکی در ایران به ارائه خدمات زیبایی و آرایشی

پزشکان و آرایشگران در ایران سال‌ها است که وارد حوزه فعالیت یکدیگر شده‌اند

درآمد ماهانه یک موسسه خدمات زیبایی و آرایشی در ایران حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شودــ ایسنا

متخصصان علوم‌پایه پزشکی به‌تدریج به کاروران زیبایی و بازاریابی تبدیل می‌شوند و بازار مهاجرت متخصصان سلامت به حوزه ارائه خدمات آرایشی و زیبایی در ایران سال‌ها است که داغ شده است.

روزنامه هم‌میهن در تازه‌ترین شماره خود، از روند روبه‌رشد این مهاجرت و گرایش پزشکان به فعالیت در این حوزه گزارشی منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، آمار بالای پذیرش در دانشگاه‌ها، فراهم نبودن ظرفیت‌های استخدامی و نبود تناسب در میزان دستمزد و کار پزشکان و کادر درمان در شکل‌گیری چنین وضعیتی موثر است.

آن‌طور که در این گزارش آمده است، بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه دستیار و کاروران پزشکان در موسسات زیبایی، کاشت مو، دندان، خدمات پوستی، بوتاکس و لیزر فعالیت می‌کنند. بعضی هم بازاریاب لوازم پزشکی، مکمل‌ها و محصولات زیبایی شده‌اند و درآمد ماهانه‌ آن‌ها چندین برابر حقوق ۱۰ میلیونی است که در صورت استخدام در یک نهاد دولتی به آن‌ها داده می‌شود. این گزارش درآمد یک موسسه خدمات زیبایی و آرایشی در ماه را حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تخمین زده است که با حقوق پزشکان و سایر فعالان حوزه سلامت تفاوت معناداری دارد.

به نوشته هم‌میهن، میانگین درآمد ماهانه کادر درمان و فارغ‌التحصیلان علوم پایه و پیراپزشکی در ایران ۱۰ میلیون تومان و میانگین درآمد فعالان در حوزه خدمات زیبایی یا بازاریابی ماهیانه حدود ۵۰ میلیون تومان است.

مهاجرت هم گزینه وسوسه‌انگیز دیگری برای متخصصان و دست‌اندرکاران حوزه سلامت در ایران است و مدت‌ها است خبر‌های متعددی از کوچ آن‌ها منتشر می‌شود. آن‌دسته از پزشکانی هم که در ایران مانده‌اند، با وسوسه فعالیت در حوزه جراحی زیبایی دست به گریبان‌اند و در این میان، تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها اسیر این وسوسه‌ شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌های رسمی، ورود پزشکان به حوزه ارائه خدمات زیبایی و دخالت آرایشگران در حوزه پزشکی دو پدیده‌ای‌اند که در ایران عمومیت یافته‌اند. در این سال‌ها، مقام‌های مسئول بارها درباره این دخالت‌ها که می‌تواند عوارضی جبران‌ناپذیر به همراه داشته باشد، هشدار داده‌اند اما این نهیب‌ها و انذار‌ها راه به جایی نبرده است.

اگرچه از این تخلف‌ها در حوزه جراحی‌های زیبایی آمار دقیقی در دست نیست،  به استناد آمارهای منتشرشده از سازمان پزشکی قانونی، شکایت از جراحی‌های زیبایی در رتبه نخست شکایت‌های قصور پزشکی در تهران قرار دارد. این آمار‌ها نشان می‌دهد در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۰ شکایت از قصور پزشکی مربوط به همه بخش‌های پزشکی، ۳۷۷ پرونده بوده که از این تعداد ۲۲۰ پرونده به محکومیت پزشک معالج و ۱۵۷ پرونده به تبرئه پزشک منجر شده است. این در حالی است که در هفت‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ بر اساس موضوع مشابه، ۶۱۸ پرونده ثبت شده که از این تعداد، ۳۵۶ پرونده به محکومیت و قصور کادر درمان و ۲۶۲ پرونده نیز به تبرئه پزشک معالج منجر شده است.

بابک سلحشور، مدیر کل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی، که این آمار را ارائه داده است، درباره آن چنین توضیح می‌دهد: «تنوع این شکایت‌ها بسیار بالا است و می‌تواند از جراحی‌های مینور مانند تزریق ژل یا بوتاکس تا جراحی‌های بزرگ مانند ابدومینوپلاستی و ... را شامل شود.»

آمار  دادسرای جرائم پزشکی هم نشان می‌دهد تعداد مراجعان به این دادسرا با عوارضی از قبیل عفونت‌های شدید ناشی از تزریق چربی و ژل، چسبندگی تیغه بینی و ورم و کبودی صورت رو‌به‌افزایش است.