کارگران پیمانی آبفای مشکین شهر اعتصاب کردند

یک فعال کارگری: افزایش بیست درصدی حقوق کارمندان تناسبی با افزایش نرخ تورم ندارد

جمعی از کارگران پیمانی آبفای مشکین شهر که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری کار می‌کنند، در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه اعتصاب کردند- ایلنا

در ادامه اعتراض‌های صنفی و کارگری در ایران امروز شنبه ۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، کارگران آبفای مشکین‌شهر در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه‌شان دست به اعتصاب زدند و سر کار حاضر نشدند.

به گزارش ایلنا، جمعی از کارگران پیمانی آبفای مشکین شهر که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری کار می‌کنند، به پرداخت نشدن حقوق معوقه اعتراض کردند و به رسانه‌های محلی گفتند: «از ۹ ماه پیش، دستمزد حدود ۲۸ کارگر پیمانکاری اداره آب و فاضلاب مشکین شهر در استان اردبیل با عناوین شغلی کنتورنویس، لوله‌کش، کلرزن و آب‌دار به تاخیر افتاده است.»

این اعتراض‌ها به بی‌تفاوتی پیمانکار در مورد پرداخت نشدن مطالبات کارگران انجام شد. چندی پیش، سلطانی، مدیرعامل آبفای استان اردبیل، به کارگران وعده داد که حقوق معوقه در کمتر از یک هفته پرداخت خواهد شد اما این وعده نیز همانند گذشته تحقق نیافت.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، یکی از کارگران آبفای مشکین شهر اعلام کرد که کارگران برای ماموریت در روستاها از وسیله شخصی استفاده می‌کنند، به‌طوری که به‌دلیل پرداخت نشدن حقوق، حتی پول بنزین خودرو هم ندارند تا عازم ماموریت شوند. این کارگر اعلام کرد که به همین علت، کارگران تصمیم گرفتند از شنبه ۸ بهمن، در حرکتی اعتراضی بدون توجه به هر وعده‌ای، تا دریافت حقوق قانونی دست از کار بکشند.

از سوی دیگر، این روزها چشم امید کارگران برای حقوق سال آینده‌شان به شورای‌عالی کار است تا حداقل حقوق سال آینده آن‌ها را مشخص کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عیدعلی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین، با اشاره به شروع جلسات مزدی شورای‌عالی کار گفت: «دخالت‌های بیرون از مجموعه‌ شورای‌عالی کار در مورد حقوق کارگران را نمی‌پذیریم. برخی از نمایندگان بیست درصد افزایش حقوق کارمندان در بودجه را به حقوق کارگران ربط می‌دهند، در صورتی‌که این دو هیچ ربطی به هم ندارند. البته افزایش بیست درصدی حقوق برای کارمندان تناسبی با افزایش نرخ تورم ندارد و برای حفظ قدرت خرید، دستمزد باید مطابق با نرخ تورم افزایش پیدا کند.»

این فعال کارگری در ادامه گفت: «وزارت کار رقم خط فقر در شهرهای بزرگ را ۱۵ میلیون تومان تعیین کرده و طبق محاسبات غیررسمی، نرخ سبد معیشت به ۱۸ میلیون تومان رسیده، در حالی‌که حداقل دستمزد امسال ۶ میلیون تومان است. همین الان، تناسبی بین دستمزد و خط فقر و نرخ سبد معیشت وجود ندارد. برای ما عجیب است که در چنین شرایطی عده‌ای از افزایشِ بیست درصدیِ حقوق کارگران صحبت می‌کنند.»

اتحادیه آزاد کارگران هم‌زمان با اعتراض‌ کارگران و فعالان صنفی، از برگزاری جلسه دادرسی پیروز نامی، دبیرکل کانون صنفی معلمان خوزستان، خبر داد. بر اساس این گزارش، جلسه دادرسی دادگاه پیروز نامی روز شنبه ۸ بهمن با وکالت فرزانه زیلابی در شعبه ۱ دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی احسان ادیب‌مهر به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» برگزار می‌شود.

پیروز نامی پیش‌تر و به‌صورت غیابی به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال منع فعالیت تشکیلاتی محکوم شده بود و دادگاه روز شنبه در اعتراض به رای صادره‌ در دادگاه غیابی بوده است.

در همین راستا، پیش از این، «شبکه‌ حقوق بشر کردستان» روز جمعه ۷ بهمن گزارش داده بود که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شامگاه چهارشنبه، به اتاق کارگران شهرداری منطقه ۱ تهران در خیابان آجودانیه یورش بردند و یک کارگر سنندجی به نام داوود حبیبی را بازداشت کردند.