آخرین تلاش‌ها برای مقابله با خیزش سراسری؛ بازداشت، احکام سنگین و قتل شهروندان

بازداشت فعالان صنفی و مدنی و صدور احکام بلند‌مدت حبس برای آنان همچنان ادامه دارد

اعتراضات سراسری به‌صورت شعارهای شبانه و دیوارنویسی در شهرهای مختلف ادامه دارد و از سوی دیگر در برخی شهرها مانند زاهدان و گالیکش در روزهای جمعه اعتراضات خیابانی نیز برگزار می‌شود. هم‌زمان، بازداشت‌های تازه و فشارهای امنیتی نیز در این شهرها کماکان ادامه دارد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، پس از روی کار آمدن استاندار جدید سیستان و بلوچستان و در روزهای اخیر، نیروهای نظامی صدها تن از شهروندان بلوچ در زاهدان را بازداشت کرده‌اند. این کمپین حقوق بشری تا به امروز توانسته است هویت ۶۵ نفر از این افراد را احراز کند. بسیاری از این افراد شناسنامه ندارند و نیروهای نظامی در حال رد مرز کردن آن‌ها به افغانستان‌اند.

نیروهای امنیتی روز جمعه و در جریان اعتراضات زاهدان نیز تعدادی از شهروندان را در این شهر بازداشت کردند. با تشدید جو امنیتی طی هفته‌های گذشته، بازداشت‌ گسترده شهروندان بلوچ در شهر زاهدان به‌شدت افزایش یافته است. حال‌وش با اعلام این خبر نوشت که عبدالمالک سنجرانی در خیابان آزادگان شهر زاهدان به همراه دو نفر دیگر در حال رفتن به خانه‌اش بود که به دست چهار نیروی لباس شخصی که سرنشینان یک خودرو زانتیای سفید بودند، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد، اما تاکنون از هویت دو شهروند دیگر که همراه او بازداشت شدند، اطلاعی در دست نیست.

از سوی دیگر، خبرها حاکی از آن است که پس از اعتراضات روز جمعه در زاهدان، نیروهای نظامی لباس شخصی یکی از ریش‌سفیدان و معتمدان بلوچ در این شهر را شامگاه جمعه ۷ بهمن‌، با شلیک چندین گلوله کشته‌اند. به گزارش کمپین فعالین بلوچ، نام فرد کشته شده خدارحم مندوزهی (براهویی)‌ بوده است.

طبق این گزارش، چندین گلوله به او اصابت کرده است و نیروهای لباس شخصی پس از تیراندازی، از محل متواری شدند. نیروهای لباس شخصی اطلاعات سپاه در تاریخ ۳ آذرماه ۱۴۰۱، نیز امان‌الله باجی زهی، یکی دیگر از ریش‌سفیدان و معتمدین زاهدان را کشتند.

تداوم بازداشت فعالان صنفی و مدنی

فشارهای امنیتی بر روی فعالان مدنی، خبرنگاران و هنرمندان کماکان ادامه دارد و برخی از آن‌ها با گذراندن دوره‌های بازداشت موقت، این روزها با احکام سنگینی روبرو شده‌اند و از سوی دیگر عده‌ای نیز کماکان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

در همین راستا کامیار فکور، فعال محیط‌زیست و خبرنگار، روز ۱۵ آبان، به همراه همسرش، سروناز احمدی دستگیر شد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران پیش از این اعلام کرد که او برای اجرای حکم حبس یک‌ساله‌اش که قبلا به‌اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به‌قصد برهم زدن امنیت ملی» برای او صادر شده بود، به بند هشت زندان اوین منتقل شده است. کامیار فکور در پرونده‌ای جدید به همراه سروناز احمدی، روز ۱۴ دی، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد. سروناز احمدی، روز ۱۶ آذر، با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، ماموران امنیتی‌، روز دوشنبه ۱۴ آذر، احمد غلامی مهرآبادی، نویسنده و طراح را در منزلش بازداشت کردند. او بعد از بازداشت به زندان اوین منتقل و بازجویی شد. غلامی بعد از یک ماه بازداشت در زندان اوین، به زندان تهران بزرگ منتقل شد و بازجویی‌ از او همچنان ادامه دارد. تا به امروز به این عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک اجازه آزادی به قید وثیقه داده نشده است و از دلیل بازداشت و اتهام‌های احتمالی او نیز اطلاعی در دست نیست.

بر اساس این گزارش‌ها، سمینه بلیده، دانشجوی ۲۴ ساله بلوچ، نیز به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این دانشجو در تاریخ ۹ مهرماه ۱۴۰۱، در چابهار به‌اتهام حمایت از اعتراضات بازداشت شد. نهاد بازداشت‌کننده او اطلاعات سپاه بوده است. آزاد عباسی، فعال مدنی اهل دهگلان، نیز که در تاریخ ۳۰ شهریور به همراه برادرش، سیروس عباسی، دستگیر شده بود، در شعبه دوم دادگاه کیفری دهگلان به‌اتهام‌ «تبلیغ علیه نظام»، «برهم زدن نظم عمومی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به شش سال و چهارماه حبس محکوم شد.

دادگاه این دو برادر به‌صورت آنلاین و بدون داشتن وکیل برگزار شده است. او بیش از یک ماه در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج نگهداری می‌شد و هم‌اکنون در زندان این شهر به سر می‌‏برد. تاکنون با آزادی او و برادرش به قید وثیقه مخالفت شده است.

اتحادیه آزاد کارگران نیز از بازداشت داوود حبیبی، کارگر شهرداری تهران، خبر داد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، ماموران امنیتی چهارشنبه ۵ بهمن‌ ۱۴۰۱، به اتاق کارگران شهرداری منطقه ۱ تهران، واقع در خیابان آجودانیه حمله کردند و داوود حبیبی، کارگر سنندجی را ربوده و بازداشت کرد‌ه‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران درباره وضعیت اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان، در حبس ابراز نگرانی کرد و اعلام کرد که مدت‌ها است به او مرخصی نداده‌اند. این اتحادیه در گزارش خود نوشت: «اسماعیل عبدی، چهره محبوب معلمان مطالبه‌گر ایران سال‌ها است با رنج و شکنج زندان پیوندی عمیق دارد. خانواده رنج‌کشیده او و جامعه معلمان در فروردین ۹۹‌، امیدوار و مسرور از پایان زندان شش ساله او بودند، اما در کمال حیرت و ناباوری هم‌زمان با اتمام زندان عبدی، بلافاصله حکم تعلیقی ۱۰ ساله او که به‌نوعی از منظر حقوقی مصداق «اعتبار امر مختومه» بود، به جریان افتاد و عبدی از ابتدای سال ۹۹ تاکنون بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد.»

در این گزارش اعلام شد که با تلاش‌های وکیل عبدی، رامین صفرنیا، در آبان ۱۴۰۱ دادرسی او در دیوان عالی پذیرفته و حکم پیشین شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب نقض شد، اما آزار و اذیت غیرقانونی و ناتمام اسماعیل عبدی ادامه دارد و با وجود توقف قانونی حکم، او کماکان در زندان کچویی کرج به سر می‌برد.