سازمان عفو بین‌الملل: وقایع خونین جنین حاصل سکوت جامعه جهانی است

پس از حمله روز پنجشنبه نیروهای اسرائیل به اردوگاه پناه‌جویان جنین، برخی ناظران بین‌المللی هشدار دادند که این عملیات می‌تواند مقدمه عملیاتی بزرگ‌تر در آینده نزدیک باشد

از سوی دیگر دولت اسرائیل ادعا می‌کند گروه‌هایی از فلسطینی‌ها در جنین، واقع در شمال کرانه باختری، دست به عملیات‌های مسلحانه علیه یهودیان می‌زنند و آنها به‌دلیل سرکوب این گروه‌های مسلح مجبورند به این منطقه حمله کنند- REUTERS/Raneen Sawafta

مدیر بخش تحقیقات و حمایت از خاورمیانه و شمال آفریقایِ سازمان عفو بین‌الملل، نسبت به کشته شدن دستکم ۹ فلسطینی در جریان حمله نیروهای اسرائیل به اردوگاه آوارگان جنین واکنش نشان داد.

فیلیپ لوتر در جریان اظهارات خود در روز پنجشنبه، ۲۶ ژانویه ۲۰۲۳، گفت نیروهای اسرائیل در عرض کمتر از چند ساعت دستکم ۹ تن از فلسطینی‌ها را کشتند و پس از آن نیز در مسیر تردد آمبولانس‌ها و ارائه خدمات پزشکی به مجروحان اختلال ایجاد کردند. این مقام سازمان عفو بین‌الملل همچنین از قول پزشکان حاضر در اردوگاه پناه‌جویان جنین تاکید کرد که نیروهای اسرائیلی به داخل بیمارستان‌، از جمله بخش کودکان، گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند و در میان کشته‌شدگان نیز یک زن ۶۱ ساله حضور دارد.

به‌گفته فلیپ لوتر قریب به یک سال است که اردوگاه پناهندگان در جنین هدف «سرکوب نظامی اسرائیل» بوده است، که کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره، در این اردوگاه یکی از خبرسازترین وقایع مربوط به درگیری نیروهای اسرائیل و فلسطینی‌های ساکن این اردوگاه در سال گذشته میلادی به‌حساب می‌آید.

فلیپ لوتر این بخش از گفته‌هایش را چنین ادامه داد: «ساکنان [این اردوگاه] همچنان در معرض یورش‌های نظامی قرار دارند که در حال حاضر به [مرحله] تنبیه دسته‌جمعی رسیده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوتر در ادامه اظهاراتش رویکرد دولت اسرائیل نسبت به فلسطینی‌ها را رویکردی مبتنی بر تبعیض خواند.

این مقام ارشد سازمان عفو بین‌الملل بخشی از صحبت‌های خود را به انتقاد از واکنش‌های جهانی نسبت به رفتارهای تبعیض‌آمیز دولت اسرائیل اختصاص داد و گفت جامعه بین‌المللی یا با زبانی ترس‌خورده از نقض حقوق بشر به‌دست اسرائیل انتقاد می‌کند یا مدافع بی‌قیدوشرط اقدامات دولت این کشور است.

فلیپ لوتر در انتهای گفته‌های خود هشدار داد وقایع خونین روز پنجشنبه در اردوگاه پناه‌جویان در جنین، حاصل «بی‌عملی شرم‌آور» جامعه بین‌المللی است و در صورت ادامه چنین وضعیتی، دولت اسرائیل به «حمله‌های مرگبار علیه فلسطینی‌ها» ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر دولت اسرائیل ادعا می‌کند گروه‌هایی از فلسطینی‌ها در جنین، واقع در شمال کرانه باختری، دست به عملیات‌های مسلحانه علیه یهودیان می‌زنند و آنها به‌دلیل سرکوب این گروه‌های مسلح مجبورند به این منطقه حمله کنند.

از این‌رو نیروهای اسرائیل، صبح روز پنجشنبه یورشی گسترده به اردوگاه پناهجویان جنین انجام داد و همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، دستکم ۹ فلسطینی جان‌شان را از دست دادند و شماری دیگر از فلسطینی‌ها هم به‌دلیل اصابت گلوله جنگی مجروح شده‌اند.

پس از حمله روز پنجشنبه نیروهای اسرائیل به اردوگاه پناه‌جویان جنین، برخی ناظران بین‌المللی هشدار دادند که این عملیات می‌تواند مقدمه عملیاتی بزرگ‌تر در آینده نزدیک باشد.

بیشتر از جهان