هشدار ترامپ درباره پیامدهای اتمی ارسال تانک‌های غربی به اوکراین

به‌‌گفته ترامپ، جنگ در اوکراین باید فورا پایان یابد و این کار آسانی است

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز پنجشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی تروث خواهان توقف فوری جنگ در اوکراین شد- ALON SKUY / AFP

یک روز بعد از آنکه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد به‌منظور تقویت توان دفاعی اوکراین، ایالات متحده ۳۱ تانک پیشرفته زرهی «ام۱ آبرامز» در اختیار اوکراین قرار می‌دهد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، از رویکرد دولت بایدن و کشورهای غربی در قبال جنگ اوکراین انتقاد کرد و درباره ادامه این وضعیت هشدار داد.

هفته‌نامه نیوزویک، روز پنجشنبه ۲۶ ژانویه (ششم بهمن‌ماه)‌، در گزارشی نوشت از نگاه دونالد ترامپ، تجهیز نظامی اوکراین با تانک‌ها و تسلیحات نظامی پیشرفته، می‌تواند به واکنش تند و دامنه‌دار روسیه و در ادامه تجهیز اتمی منجر شود.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا روز پنجشنبه در پیامی در رسانه اجتماعی تروث خواهان توقف فوری جنگ در اوکراین شد. ترامپ در بخشی از پیامش نوشت همین حالا این «جنگ دیوانه‌وار» باید پایان یابد. به نوشته رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، پایان دادن به جنگ اوکراین کار ساده‌ای است.

مقام‌های نظامی و دولتی اوکراین بارها تاکید کرده‌اند تا خروج نیروهای روسیه از سرزمین‌های اشغال‌ شده اوکراین، حاضر به پذیرش هیچ توافق صلح یا آتش‌بس نیستند و برای ایستادگی در برابر نیروهای روسیه نیز به کمک‌ها و تجهیزات نظامی غرب نیاز دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن روز چهارشنبه تانک‌های زرهی و پیشرفته «ام۱ آبرامز» را قوی‌ترین تانک‌های جهان معرفی کرد که می‌‌توانند توان دفاعی اوکراین را تقویت کنند و به اوکراین برای رسیدن به اهداف راهبردی خود در برابر نیروهای روسیه کمک کنند.

دولت بایدن علاوه بر ۳۱ تانک‌های پیشرفته «ام۱ آبرامز»، قرار است ۵۰۰ خودرو زرهی نیز در اختیار کی‌يف قرار دهد.

ایالات متحده تنها کشوری غربی نیست که می‌خواهد تانک‌های پیشرفته خود را در اختیار اوکراین قرار دهد. واقعیت این است که ارسال مجموعه‌ای از تانک‌ها زرهی پیشرفته به اوکراین، محصول گفت‌وگوها و رایزنی‌ها فشرده مقام‌های دولتی آمریکا و آلمان است.

روز چهارشنبه، تنها چند ساعت قبل از اعلام آمادگی دولت بایدن برای ارسال تانک‌ها، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نیز اعلام کرد برلین ۱۴ تانک لئوپارد خود را در اختیار اوکراین می‌گذارد.

سایر کشورها عضو ناتو، ازجمله لهستان و کانادا نیز تانک‌های آلمانی لئوپارد دارند، اما این کشورها برای ارسال تانک به کشورهای دیگر، به مجوزهای برلین نیاز دارند. لهستان روز سه‌‌‌شنبه به‌طور رسمی از آلمان خواست تا مجوز ارسال تانک‌های لئوپارد صادر شود.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه٬ نیز روز یکشنبه گفت از وزارت دفاع این کشور خواسته است تا گزینه ارسال شماری از تانک‌های لکلر فرانسه به اوکراین ارزیابی شود.

بیشتر از جهان