وزیر خارجه فرانسه خواهان آزادی «هفت فرانسوی گروگان» در ایران شد

حسین امیرعبداللهیان «اقدامات پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران» را «غیرسازنده» و موضع فرانسه را «تشویق به اغتشاش» خواند

کاترین کولونا با حسین امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌و‌گو کرد-Emmanuel DUNAND / AFP

در پی گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با همتای فرانسویش کاترین کولونا؛ وزارت خارجه فرانسه تاکید کرد که کولونا در این گفت‌وگو بازداشت شهروندان فرانسوی را «خودسرانه» خوانده و خواستار آزادی «هفت فرانسوی گروگان» در ایران شده است. همزمان وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد که امیرعبداللهیان نیز «اقدامات پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران» را «غیرسازنده» و موضع فرانسه در مورد اعتراضات را «تشویق به اغتشاش» خوانده است.

در توییت وزارت خارجه فرانسه درباره محتوای گفت‌وگوی تلفنی چهارشنبه‌شب دو طرف، آمده است که کاترین کولونا در این گفت‌وگو از حسین امیرعبداللهیان خواسته تا جمهوری اسلامی فورا «هفت فرانسوی گروگان» را آزاد کند و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه وزیرخارجه فرانسه در این گفت‌وگوی تلفنی «خواستار آزادی زندانیان فرانسوی» در ایران شده است، شهروندان فرانسوی بازداشت شده در ایران را «به جاسوسی» متهم کرد و افرود: «این افراد به جرم جاسوسی و اقدامات مداخله آمیز و ضد امنیت » بازداشت شده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه همچنین تاکید کرد که کاترین کولونا در این گفت‌وگوی تلفنی بار دیگر سرکوب معترضان در ایران را محکوم کرده است.

در همین حال، وزارت خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان با کاترین کولونا، عنوان کرد که دو طرف در خصوص «آخرین وضعیت مناسبات دو جانبه و برخی موضوعات مهم مورد علاقه» بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

بنابر اعلام وزارت خارجه ایران، امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به دیدار اخیر خود با همتای فرانسویش در اردن، به مناسبات تاریخی دو کشور اشاره و مواضع فرانسه در جریان خیزش سراسری را «تشویق اغتشاش در ایران» و «غیر دوستانه» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین با انتقاد از آنچه «اظهارات مداخله جویانه برخی مقامات فرانسه» خواند، گفت: «تهران همواره مسیر مذاکره و دیپلماسی را ترجیح می‌دهد، اما در رویکرد تقابلی، اقدام ما نیز فوری، موثر و‌ متقابل است.»

بخشی از اظهارات امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسویش نیز به انتشار کاریکاتورهای علی خامنه‌ای در نشریه شارلی ابدو اختصاص داشت و وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی، گفت: « شاهد اقدام ناشایست و موهن یک نشریه فرانسوی در تعرض به مقدسات دینی بودیم که روی دیگر آن در اهانت به قرآن کریم، کتاب مقدس مسلمانان، در دو کشور اروپایی تکرار شد.»

امیرعبداللهیان با تاکید بر ضرورت تمرکز بر گفتگو و‌ تعامل، خطاب به همتای فرانسوی خود گفت: «سیاست شکست خورده تحریمی ترامپ را تکرار نکنید ما نیز روز چهارشنبه، ۵ بهمن، فهرست تحریمی جدید علیه اتحادیه اروپا و بریتانیا که در برگیرنده ۳۳ مقام و نهاد اروپایی است را در اقدام متقابل اعلام کردیم.»

بیشتر از جهان