کشته شدن دو مامور فرماندهی انتظامی در بمپور سیستان و بلوچستان

نیروهای امنیتی در هفته گذشته گشت‌های انتظامی در سیستان و بلوچستان را به‌شدت افزایش دادند

محمد قنبری، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان اعلام کرد بامداد سه‌شنبه ۴ بهمن، دو نفر از نیروهای پلیس هنگام گشت‌زنی در شهرستان بمپور کشته شده‌اند.

 فرمانده فراجا در سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر به خبرگزاری مهر گفت: «دیشب عوامل گشتی کلانتری شهرستان بمپور حین اجرای ماموریت گشت‌زنی هدف حمله ناجوانمردانه اشرار قرار گرفتند.» او در مورد این اتفاق جزئیاتی ارائه نکرد و تنها با ذکر برخی کلیات، این دو مامور کشته‌شده را سرگرد مختار مومنی و ستوان‌سوم ابوذر امیدوار معرفی کرد. 

قنبری برای اتفاق رخ‌داده از واژه «درگیری»  استفاده و اعلام کرد استواریکم میلاد عبداللهی نیز در این حادثه مجروح شده است. او عوامل این حمله را «اشرار» نامید و گفت که متواری شده‌اند.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: «با تشکیل تیم ویژه از کارآگاهان، شناسایی و دستگیری این اشرار فورا آغاز شد. با سرنخ‌های به‌دست‌آمده آن‌ها در کمترین زمان ممکن دستگیر و به اشد مجازات محکوم خواهند شد.»

این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که نیروهای امنیتی طی هفته گذشته گشت‌های انتظامی در استان سیستان و بلوچستان را به‌شدت افزایش داده‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی از زاهدان، نیروهای نظامی با برپایی ایست‌بازرسی مردم را تحت فشار گذاشته‌اند و در خیابان‌ها از مردم کارت شناسایی می‌خواهند. فضای شهر زاهدان همچنان امنیتی و ملتهب است و نیروهای نظامی در حال گشت‌زنی در مناطق مختلف‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، سایت خبری حال‌وش که رویدادهای بلوچستان و اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران را پوشش می‌دهد، بر اساس گزارش‌های میدانی عنوان کرده بود که حکومت برخی اراذل و اوباش و افراد با سابقه اعتیاد را مسلح کرده و با استفاده ابزاری از عنصر مذهب و ظرفیت مراکز مذهبی، ساکنان غیربلوچ زاهدان را مقابل معترضان که عموما بلوچ و بومی استان‌اند، قرار داده است.

به گزارش حال‌وش، علاوه بر این‌ها، دو دسته دیگر نیز در طی هفته‌‎های گذشته در شهرهای سیستان و بلوچستان دیده می‌شوند؛ گروه اول نیروهای نظامی شامل یگان‌های مختلف فراجا و سپاه پاسداران و گروه دوم نیروهای لباس‌شخصی نهادهای امنیتی وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه‌اند. بر اساس این گزارش، نیروهای اطلاعاتی با خودروهای پلاک‌شخصی در حال گشت‌زنی در شهرند و با بازخواست ناگهانی از عابران و شهروندان بلوچ، جو ارعاب را سنگین‌تر کرده‌اند.

بر اساس گزارش سالانه کمپین فعالین بلوچ، در سال ۲۰۲۲ مجموعا ۳۰۵ گزارش بازداشت به دست این کمپین رسیده است که این گزارش‌ها به دو دسته قبل از جنبش «ماهو بلوچ» و بعد از آن تقسیم شده‌اند؛ پس از رسانه‌ای شدن خبر تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ به نام ماهو، اعتراض‌هایی در مناطق مختلف بلوچستان به راه افتاد که با اعتراض‌های سراسری تقریبا هم‌زمان شد و تعدادی بازداشتی‌ها به یک‌باره افزایش پیدا کرد.