برگزاری تظاهرات ضدحکومتی در زاهدان، راسک، گالیکش؛ فضای مشهد ملتهب شد

مردم زاهدان با شعار «تهرانی باغیرت، حمایت حمایت» خواستار پیوستن مردم پایتخت به تظاهرات ضدحکومتی شدند

معترضان، روز جمعه ۳۰ دی ماه، در شهرهای زاهدان و راسک استان سیستان و بلوچستان و همچنین گالیکش در استان گلستان دست به تظاهرات ضدحکومتی زدند.

معترضان در شهر زاهدان پس از نماز جمعه و سخنرانی مولوی عبدالحمید در مسجد مکی این شهر که با تدابیر شدید امنیتی برگزار شده بود، در خیابان‌های اطراف این مسجد، دست به راهپیمایی اعتراضی زدند و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و علی خامنه‌ای سر دادند. در این تجمع‌ اعتراضی که با حضور هزاران نفر از مردم زاهدان برگزار شده بود، شعارهای «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله»، «مرگ بر دیکتاتور» و «سپاهی بسیجی، داعش ما شمایید» سر دادند.

پیش از برگزاری نماز جمعه در این شهر نیز نیروهای امنیتی با وجود افزایش ایست‌های بازرسی به پانزده ایستگاه در اطراف مسجد مکی و شهر زاهدان، باز هم در میان مردم حضور داشتند و اقدام به تصویربرداری از مردم و انتظامات مراسم کردند. در این اعتراضات مردم شهر زاهدان همچنین از مردم تهران و دیگر شهرها خواستند اعتراضات سراسری را از سر بگیرند. معترضان زاهدانی در این تجمع شعارهای «تهرانی باغیرت، حمایت حمایت» و «ایرانی، اتحاد، اتحاد» سر دادند.

در مراسم نماز جمعه این هفته در زاهدان یکی از معترضان پلاکاردی با نوشته «آنان که می‌خواهند زانو زدن ما را ببینند، موقع اقامه نماز، بنشینید و تماشایمان کنند» در دست داشت. در تجمع مردم زاهدان پلاکاردهایی نیز با محتوای مربوط به بحث این روزهای ائتلاف و وکالت نیز دیده می‌شد. بر روی یکی از پلاکاردها نوشته شده بود «برای گذر از جمهوری اسلامی به شاهزاده رضا پهلوی وکالت می‌دهم» و بر روی پلاکاردی دیگر نیز با خطی درشت به «ائتلاف احزاب» اشاره شده و نوشته شده بود «هر ائتلافی با هر نوعش اگر قرار است اتفاق بیفتد باید با احزاب صورت گیرد».

بر روی این پلاکاردها، همچنین هشتگ #IRGCterrorists نوشته شده بود که از شادمانی معترضان از تروریستی خوانده شدن سپاه پاسداران از سوی پارلمان اروپا حکایت داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معترضان در شهر راسک نیز در حمایت از مولوی نقشبندی و مولوی عبدالحمید تجمع اعتراضی برگزار کردند و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند. در تجمع اعتراضی مردم شهر راسک در سیستان و بلوچستان، معترضان شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن» شنیده می‌شد.

معترضان در شهر راسک همچنین خواهان آزادی مولوی نقشبندی شدند. مولوی عبدالغفار نقشبندی از علمای مدافع خیزش سراسری بعد از احضارش به دادگاه روحانیت ناپدید شده است و خبری از او در دست نیست. معترضان بنری در این شهر نصب کرده بودند که روی آن با تصویری از مولوی نقشبندی نوشته شده بود: «ما گر ز سر بریده می‌ترسیدیم، در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم»

اعتراضات در شهر گالیکش استان گلستان نیز کماکان در جریان است. پس از ممنوع المنبری و حصر خانگی مولوی گرگیج مردم این شهر به مقابل منزل این روحانی اهل سنت رفته و از او حمایت کردند. معترضان در این تجمع اعتراضی شعارهای «این آخرین پیامه، احضار کنید قیامه» و «مولانای باغیرت، عزل تو خشم ملت» سر دادند.

روز جمعه همزمان با چهلمین روز اعدام مجیدرضا رهنورد نیز هست. مردم مشهد پیش از این با صدور فراخوان‌هایی خواهان حضور دیگر شهروندان بر سر مزار این کشته شده خیزش سراسری مردم ایران شدند.

از سوی دیگر کماکان خانواده او به اشکال مختلف تحت فشار قرار دارند و تاکنون به خانواده رهنورد اجازه گذاشتن سنگ قبر بر مزار فرزندشان داده نشده است.

به گزارش هرانا در ۷۲ ساعت گذشته دستکم ۱۲۰ نفر از شهروندان به ظن «حضور برای مجیدرضا رهنورد» در بهشت رضا مشهد، از سوی نهادهای مختلف امنیتی اعم از فراجا و اطلاعات سپاه در این آرامستان بازداشت شدند. اغلب این شهروندان ساعاتی پس از دستگیری آزاد شدند. بر اساس گزارش‌های مردمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است اطراف محل دفن حمیدرضا رهنورد با حضور گسترده نیروهای امنیتی همراه است و اجازه تجمع به شهروندان داده نمی‌شود.

معترضان در شهرهای مختلف نیز همچنان در حال دعوت از دیگر شهروندان برای شرکت در بزرگداشت حمیدرضا رهنورد در خیابان‌های کشور هستند. در این فراخوان‌ها اعلام شده است که در میادین مهم شهرها با روشن کردن شمع یاد حمیدرضا رهنورد را گرامی می‌دارند.