ممنوعیت مولوی گرگیج از «خطابت»، «امامت جمعه» و «فعالیت رسانه‌ای»

مولوی گرگیج بیش از یک سال قبل، از امامت جمعه در آزادشهر نیز منع شده بود

درباره محدودیت‌های تازه مولوی گرگیج جزئیات تازه‌ای منتشر شده است. بر اساس گزارش کمپین فعالین بلوچ، شامگاه پنجشنبه ۲۹ دی، مولوی گرگیج طی ملاقات با مقام‌های جمهوری اسلامی در منزل شخصی خود، از «خطابت»، «امامت جمعه» و «فعالیت رسانه‌ای» ممنوع شد. این ممنوعیت‌ها در حالی‌ است که او بیش از یک سال قبل از امامت جمعه در آزادشهر نیز منع شده بود.

پس از اینکه محمدحسین گرگیج ۱۶ دی‌ماه به درخواست مردم، نماز جمعه اهل‌ سنت گالیکش را امامت کرد، دادگاه ویژه روحانیت گرگان ۲۲ دی‌ماه در تماسی تلفنی، از مولوی گرگیج خواست روز یکشنبه ۲۵ دی‌ در این دادگاه حاضر شود، اما مردم بلوچ و ترکمن شهرستان‌های آزادشهر و گالیکش و برخی دیگر از شهرهای استان گلستان با تجمع مقابل منزل مولوی گرگیج، مانع رفتن او به دادگاه شدند و از مسئولان خواستند حکم احضار مولوی گرگیج را لغو کنند.

پیش از اعلام محدودیت‌ها برای مولوی گرگیج، تجمع‌های اعتراضی و تحصن مردم مقابل منزل او پنج روز متوالی ادامه داشت. در جریان این تحصن، دست‌کم ۱۲ دستگاه خودرو نظامی که قصد داشتند با ورود به حوزه علمیه فاروقیه گالیکش مولوی گرگیج را بازداشت کنند، با تجمع و ایجاد راه‌بندان حامیان این روحانی اهل سنت مواجه شدند.

کمپین فعالین بلوچ گزارش داد که سعید شهواری، رئیس دادگاه ویژه روحانیت گرگان، با تهدید گرگیج به بازداشت گفته است که اگر «حتی یک روز از عمر جمهوری اسلامی باقی مانده باشد، گرگیج باید به خاطر دو رکعت نماز جمعه احضار و محاکمه شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه ۳۰ دی‌ نیز مردم پس از اطلاع از ممنوعیت‌های جدید برای فعالیت‌های مولوی محمدحسین گرگیج، مقابل منزل او تجمع کردند. در جریان تحصن مردم مقابل خانه مولوی گرگیج، او از داخل منزل با بلندگو برای مردمی که مقابل منزلش جمع شده بودند، سخنرانی کرد و گفت: «آقایان به من گفتند که مصلحت است در نماز جمعه شرکت نکنم.»

او در بخش دیگر از صحبت‎‌هایش با بیان اینکه میزان رای ملت است، گفت: «حضور من در نماز جمعه خواست مردم است نه خودم. از رئیس‌جمهوری و شوراها تا امام جمعه و امام جماعت را مردم انتخاب می‌کنند.»

گرگیج ادامه داد: «حکومتی که به خواسته مردم توجه نکند لیاقت حکومتداری ندارد و حکومتی که حرف مردم را نشنود لایق حکومتداری نیست و مشروعیت ندارد.»

در جریان اعتراض‌های روز جمعه در گالیکش استان گلستان، نمازگزاران به نشانه اعتراض از برگزاری نماز جمعه سر باز زدند و نماز ظهر را مقابل منزل مولوی گرگیج در خیابان اقامه کردند.

فشارها بر شهروندان بلوچ و همچنین روحانیون اهل سنت روزبه‌روز افزایش می‌یابد. خبرگزاری حال‌وش در خبری اعلام کرد که نیروهای اطلاعات سپاه روز شنبه یکی دیگر از نزدیکان مولوی عبدالغفار نقشبندی و از انتظامات مسجد جامع قاسمی راسک را بازداشت کرده‌اند. هویت این فرد دادرحیم درخشه اعلام شد.

شماری از شهروندان بلوچ روز جمعه ۳۰ دی پس از اقامه نماز جمعه، در مسجد جامع قاسمی راسک در حمایت از مولوی عبدالغفار و مولوی عبدالحمید تجمع کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند. 

پیش‌تر نیز سه تن از همراهان مولوی عبدالغفار نقشبندی به نام‌های ادهم آسکانی، عارف دهقانی و مرتضی رئیسی بازداشت شده‌اند که با گذشت بیش از یک ماه، از وضعیت این سه تن همچنان اطلاعی در دسترس نیست.