قانونگذاران ایالات متحده: تانک‌های آبرامز را به اوکراین ارسال کنید

مایکل مک‌کال: تنها یک تانک آبرامز برای ترغیب متحدان، به‌ویژه آلمان، کافی است تا انبارهای تانک خود را برای نبرد اوکراین با روسیه باز کنند

مقامات اوکراینی خواستار ارسال تانک‌های آبرامز به اوکراین‌اند AFP

قانونگذاران ایالات متحده روز یکشنبه، ۲۲ ژانویه (۲ بهمن)، دولت این کشور را تحت فشار قرار دادند تا تانک‌های جنگی «ام۱ آبرامز» را در اختیار اوکراین بگذارد. آن‌ها گفتند که حتی ارسال یک واحد تانک آبرامز به کی‌یف، به منزله اقدامی نمادین، برای وادار کردن متحدان اروپایی به انجام کاری مشابه کافی است.

مایکل مک‌کال، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، که به تازگی به این سمت دست یافته است، به شبکه «ای‌بی‌سی» گفت تنها یک تانک آبرامز برای ترغیب متحدان، به‌ویژه آلمان، کافی است تا انبارهای تانک خود را برای نبرد اوکراین با روسیه باز کنند. او گفت که برای ترغیب این کشورها به اقدامی مشابه، «حتی گفتن اینکه ما تانک‌های آبرامز را در میان این تانک‌ها به اوکراین می‌فرستیم، کافی خواهد بود».

مقام‌های اوکراین ماه‌ها است که از متحدان غربی خواسته‌اند تا تانک‌های مدرن در اختیار آنان بگذارند، زیرا این کشور در برابر تهاجم گسترده روسیه می‌جنگد.

بریتانیا اخیرا اعلام کرده است که ۱۴ تانک «چلنجر۲» به اوکراین می‌فرستد، اما آنچه اوکراینی‌ها می‌خواهند، تانک‌های سنگین «لئوپارد۲» آلمان است. هفته‌ها است که فشارها به برلین افزایش یافته است تا تعدادی از تانک‌های لئوپارد خود را به اوکراین بفرستد، یا حداقل با انتقال آن‌ها به اوکراین از کشورهای ثالت، موافقت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، به نظر‌ می‌رسد که آلمان چنین مشارکتی را با اقدام ایالات متحده برای ارسال تانک‌های آبرامز مرتبط کرده است. اما مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که تمایلی به انجام آن ندارند، زیرا به‌کارگیری این تانک‌ها پیچیده است.

کریس کونز، سناتور دموکرات، به شبکه «ای‌بی‌سی» گفت که زمان آن رسیده است که این نگرانی‌ها را کنار بگذاریم. او گفت: «اگر برای گشودن قفل ارسال تانک‌های لئوپارد از آلمان، لهستان و دیگر متحدان ما نیاز به ارسال چند تانک آبرامز باشد، من از آن حمایت خواهم کرد.»

او افزود: «به اینکه رهبران نظامی ما فکر می‌کنند آبرامز بسیار پیچیده و بسیار گران‌تر از آن است که بتواند به اندازه تانک‌های لئوپارد مفید باشد، احترام می‌گذارم، اما ما باید به همکاری با متحدان نزدیک خود ادامه دهیم تا از این بن‌بست عبور کنیم.»  

اولاف شولتس، صدر‌اعظم سوسیال دموکرات آلمان، به ارسال سلاح‌هایی که احتمال دارد مسکو را تحریک کند، تمایلی ندارد.

بیشتر از جهان