در جست‌وجوی خانه جو بایدن، چند سند محرمانه دیگر پیدا شد

رئیس‌جمهوری آمریکا اصرار دارد کشف اسناد محرمانه در خانه و دفترش بی‌اهمیت است

دوسوم مردم آمریکا از بررسی کنگره در مورد اسناد محرمانه جو بایدن حمایت می‌کنندـ AFP

باب بائر، وکیل رئیس‌جمهوری ایالات متحده، شنبه‌ شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که در بازرسی جدید وزارت دادگستری از خانه جو بایدن در ویلمینگتون، شش مورد دیگر از جمله اسنادی با علامت‌ محرمانه کشف شده است.

به گزارش رویترز، باب بائر گفت که برخی از این اسناد محرمانه و «موارد دیگر» به دوران تصدی بایدن در سنای ایالات متحده در سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ مربوط بوده‌اند. سایر اسناد نیز متعلق به دوران فعالیت جو بایدن به عنوان معاون رئیس‌جمهوری در دولت اوباما از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ است.

به گفته وکیل جو بایدن، ماموران وزارت دادگستری در جست‌وجویی که بیش از ۱۲ ساعت به طول انجامید، یادداشت‌های دست‌نویس جو بایدن در زمان معاونت ریاست‌جمهوری را با خود بردند. بائر افزود: «رئیس‌جمهوری به وزارت دادگستری اجازه دسترسی به خانه خود را داد تا کل ساختمان را برای یافتن اسناد محرمانه بررسی کنند. جو بایدن و همسرش در جریان این بازرسی، در خانه حضور نداشتند.»

او همچنین اشاره کرد که بازرسان وزارت دادگستری جست‌وجوی خانه بایدن را پیش‌تر با وکلای او هماهنگ کردند و وکلای شخصی رئیس‌جمهوری و وکلای کاخ سفید در هنگام بازرسی حضور داشتند.

بائر در بیانیه خود مشخص نکرد که این اسناد کجای خانه جو بایدن یافت شده‌اند. اسناد محرمانه قبلی در گاراژ خانه پیدا شده بودند. پیش از این، برخی مدارک محرمانه دولتی هم در اقامتگاه ویلمینگتون بایدن و دفتر خصوصی سابق او کشف شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این جست‌وجو نشان می‌دهد که بازرسان فدرال به‌سرعت در حال تحقیق در مورد اسناد محرمانه پیداشده از خانه و دفتر سابق بایدن‌اند. در هفته‌های اخیر، مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، برای بررسی این موضوع یک مشاور ویژه تعیین کرد.

کاخ سفید ادعا می‌کند که بایدن در جریان این تحقیقات با مقام‌ها همکاری کرده و اسناد را تحویل داده است. با این حال چنین موضوعی موقعیت رئیس‌جمهوری ایالات متحده را تهدید می‌کند؛ رئیس‌جمهوری که اصرار دارد کشف اسناد محرمانه در خانه و دفترش در نهایت بی‌اهمیت تلقی می‌شود.

بایدن روز پنجشنبه گفت که از افشا نکردن علنی پیدا شدن اسناد محرمانه در دفتر سابقش قبل از انتخابات میان دوره‌ای «پشیمان نیست» و معتقد است این موضوع حل خواهد شد. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که این موضوع برای جو بایدن دردسرساز می‌شود.

از زمان کشف اسناد محرمانه جو بایدن، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، شکایت کرد که بازرسان وزارت دادگستری با او رفتار متفاوتی داشتند. ترامپ اوایل ماه جاری در رسانه اجتماعی خود نوشت: «اف‌بی‌آی کی قرار است به خانه‌های جو بایدن، شاید حتی به کاخ سفید حمله کند؟»

بر اساس یک نظرسنجی جدید، نزدیک به دوسوم مردم آمریکا از بررسی کنگره در مورد اسناد محرمانه مکشوفه در منزل جو بایدن و دفتر کار سابق او در مقام معاون ریاست‌جمهوری حمایت می‌کنند.

نظرسنجی یاهو نیوز/یوگاو نشان داد که ۳۹ درصد دموکرات‌ها و افراد مستقل با گرایش دموکرات مایل‌اند که برای ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ فردی دیگر نامزد دموکرات‌ها باشد. در حالی‌ که ۳۸ درصد گفته‌اند بایدن را می‌خواهند. در ماه دسامبر، ۴۶ درصد دموکرات‌ها و افراد مستقل‌ با گرایش دموکرات خواهان نامزدی بایدن و ۳۷ درصد خواهان نامزدی «فردی دیگر» بودند که این نشان‌دهنده کاهش حمایت از رئیس‌جمهوری فعلی است.

بیشتر از جهان