«تعجب» بایدن از پیدا شدن اسناد محرمانه در دفتر سابقش

جمهوری‌خواهان تحقیق در مورد اسناد مربوط به دوران معاونت ریاست‌جمهوری او را آغاز می‌کنند

جو بایدن مدعی شد از پیدا شدن اسناد محرمانه در دفتر اندیشکده‌ای که زمانی از آن استفاده می‌کرد، «متعجب» شده است و گفت خود و تیمش با عملیات تحقیق درباره علت وجود آن اسناد در آنجا همکاری کردند.

بایدن که به مکزیک سفر کرده، در مصاحبه با خبرنگاران، گفت مسئله اسناد محرمانه را جدی گرفته است و نمی‌داند این اسناد حاوی چه مطالبی‌اند.

او در نشست مطبوعاتی مشترکی با سران مکزیک و کانادا گفت: «درباره این کشف به من گزارش دادند و وقتی فهمیدم مدارک دولتی به آن دفتر برده شده‌اند، متعجب شدم.»

«ما در حال همکاری کامل با این تحقیقاتیم که امیدوارم به‌زودی تمام شود.»

او گفت که وکلایش «آنچه را وظیفه‌شان بود انجام دادند» و در ارتباط با این کشف در دفترهای مرکز پن بایدن (Penn Biden Centre) واقع در واشنگتن دی‌سی فورا به «بایگانی ملی» تلفن کردند.

بایدن پس از پایان دوره معاونت ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۷، تا کمی قبل از آغاز سومین کارزار نامزدی ریاست‌جمهوری‌ خود، در آنجا یک دفتر داشت.

سی‌بی‌اس نیوز اولین شبکه‌ای بود که پاییز پارسال گزارش کرد چندین سند محرمانه از دوران معاونت ریاست‌جمهوری بایدن کشف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مریک گارلند، دادستان کل، از دادستانی ایالات متحده در شیکاگو خواست این موضوع را بررسی کند.

ریچارد سابر، مشاور ویژه رئیس‌جمهوری، گفت: هنگامی که وکلای شخصی او در حال پاکسازی دفترهایی بودند که بایدن زمانی از آن‌ها استفاده می‌کرد، «تعداد کمی اسناد با برچسب محرمانه» کشف شد.

سابر در بیانیه‌ای گفت: «از آن زمان، وکلای شخصی رئیس‌جمهوری طی فرایندی، با بایگانی ملی و وزارت دادگستری همکاری کردند تا تمام اسناد دولت اوباماــ‌‌بایدن به شکل مناسب در اختیار بایگانی ملی قرار گیرد.»

جمهوری‌خواهان روی این موضوع انگشت گذاشته‌اند و در پی هجوم اف‌بی‌آی به خانه دونالد ترامپ در تابستان پارسال و بردن چندین جعبه حاوی اسناد محرمانه که روی برخی برچسب «فوق‌العاده محرمانه» خورده بود، بایدن را به دورویی متهم کرده‌اند. بازرسان در مجموع بیش از ۳۰۰ سند کشف کردند.

وزارت دادگستری ایالات متحده برای بررسی آن اسناد و اینکه آیا ترامپ اجازه داشت بعد از ترک کاخ سفید آن‌ها را نگه دارد یا نه دادستان ویژه‌ای تعیین کرد. بسیاری از آن اسناد به بایگانی ملی ایالات متحده برگردانده شدند اما ترامپ همچنان ادعا می‌کند قربانی سرکوب سیاسی شده است.

ترامپ دوشنبه شب در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «اف‌بی‌آی چه هنگام قرار است به بسیاری از خانه‌های جو بایدن و شاید حتی کاخ سفید یورش ببرد؟»

بایدن پارسال ترامپ را بابت نگه داشتن آن اسناد «بی‌مسئولیت» خوانده بود.

جیمز کومر، نماینده کنگره و رئیس جمهوری‌خواه جدید کمیته نظارت مجلس نمایندگان هم روز سه‌شنبه گفت که قصد دارد اسناد پیداشده در دفتر پیشین بایدن را بررسی کند.

به گزارش آسوشیتدپرس او با ارسال نامه‌ای به دفتر مشاور کاخ سفید، در خواست کرد رونوشت اسناد پیداشده در دفتر بایدن، مکالمات مربوط به این کشف و فهرست افرادی را که به دفتر محل کشف این اسناد دسترسی داشتند، برای او ارسال کنند.

او گفت کمیته [نظارت مجلس نمایندگان] «نگران» است که «رئیس‌جمهوری منابع [اطلاعاتی] را به خطر انداخته باشد.»

او به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: «همه می‌دانیم که اف‌بی‌آی به مارالاگو حمله کرد. ظاهرا به دلیل آنکه دونالد ترامپ برخی اسناد را که به نظر می‌آمد محرمانه‌اند، به محل سکونت خود برده بود [و] سابقه نداشت که محل سکونت رئیس‌جمهوری سابق هدف حمله قرار گیرد.»

«طبق تحقیقات ما، تمامی رئیس‌جمهور‌ی‌ها و معاون رئیس‌جمهوری‌ها تعداد اندکی اسناد را به اشتباه برداشته بودند اما هرگز به آن‌ها حمله نشده بود. رئیس‌جمهوری بایدن فورا ترامپ، رئیس‌جمهور‌سابق، را محکوم کرد و او را بی‌مسئولیت خواند.»

او افزود: «و حالا دیروز فهمیدیم رئیس‌جمهوری بایدن دقیقا همان کار را کرده است، ولی ندیدیم هیچ حمله‌ای به اقامتگاه‌های سابق رئیس‌جمهوری بایدن صورت بگیرد.»

بایدن هنگام حضور در نشستی سه‌جانبه‌ با رهبران مکزیک و کانادا، گفت که از محتوای این اسناد خبر ندارد.

او افزود: «وکلای من نگفتند که بپرسم این اسناد چیست. جعبه‌ها را برگرداندم. جعبه‌ها را به سازمان بایگانی برگرداندند و همکاری کامل داریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان