اولین واکنش مدیر اف‌بی‌آی به تفتیش اقامتگاه ترامپ

ری می‌گوید در حالی که برخی جمهوری‌خواهان از ریاست او علنی انتقاد کرده‌اند، نمی‌تواند درباره این یورش صحبت کند

ماموران لباس شخصی اف‌بی‌آی روز دوشنبه با حکم بازرسی، مارالاگو را تفتیش کردند‌ـ ALEX WONG/GETTY IMAGES VIA AFP

کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی، بعدازظهر چهارشنبه، برای اولین بار درباره تفتیش عوامل سازمانش از اقامتگاه مارالاگو دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، سخنرانی کرد اما اطلاعات زیادی ارائه نداد.

ری در اوماها در نبراسکا به خبرنگاران گفت: «نمی‌توانم در آن مورد صحبت کنم و مطمئنم می‌توانید درک کنید.»

کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی، که اولین بار بود پس از تفتیش اف‌بی‌آی در املاک مارالاگو دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، صحبت می‌کرد، در اوماهای نبراسکا به خبرنگاران گفت که نمی‌تواند وارد جزئیات شود. او گفت: «خب نمی‌توانم در آن مورد صحبت کنم و مطمئنم می‌توانید این موضوع را درک کنید.»

لوک بار(@LukeLBarr) ، ۱۰ اوت ۲۰۲۲

ری اولین مقام ارشد وزارت دادگستری است که با سوال‌های خبرنگاران در مورد یورش به خانه ترامپ روبرو می‌شود، یورشی که در هفته جاری جهان سیاست را به لرزه انداخت و یاران رئیس‌جمهوری سابق را به‌شدت خشمگین کرد. یکی از آنان، مارجری تایلر گرین، نماینده ایالت جورجیا، حتی درخواست کرد بودجه اف‌بی‌آی تحت مدیریت ری قطع شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دادگستری از اظهارنظر در مورد این تفتیش خودداری کرد؛ در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد پیش از اجرای این یورش، از آن اطلاع نداشت.

ماموران لباس شخصی اف‌بی‌آی روز دوشنبه با حکم بازرسی، مارالاگو را تفتیش کردند. طبق گزارش‌ها، این تفتیش بخشی از برنامه تحقیق درباره مدیریت ترامپ بر اسناد احتمالا محرمانه ریاست‌جمهوری بود. ترامپ دوشنبه بعدازظهر در بیانیه‌ای اعلام کرد این تفتیش صورت گرفته است و گله کرد بازرسان فدرال گاوصندوق او را به‌زور باز کردند.

کریستینا باب، وکیل ترامپ، تایید کرد که ماموران تحقیق اف‌بی‌آی اسنادی را که در اختیار ترامپ بود از مارالاگو بردند.

باب گفت: «ترامپ و گروه حقوقی او در تمامی مراحل کار با اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری همکاری کردند. اف‌بی‌آی بدون هشدار قبلی حمله و مدارکی را ضبط کرد.»

این حمله نشان‌دهنده اوج‌گیری تحقیقات وزارت دادگستری در مورد استفاده ترامپ از اسناد دولتی است که همراه با تحقیق جداگانه‌ای در مورد رفتار ترامپ در وقایع منتهی به شورش ساختمان کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، در جریان است. ترامپ بابت فعالیت‌های تجاری‌اش در نیویورک نیز تحت تحقیق حقوقی قرار دارد. این در حالی است که کمیته منتخب مجلس نمایندگان ایالات متحده در سراسر تابستان، در مورد رفتار ۶ ژانویه او مقابل مخاطبان عمومی تحقیق کرد.

ترامپ تحقیقات وزارت دادگستری را «ساحره‌گیری» خواند و گفت به قصد لطمه زدن به فرصت‌های سیاسی او در سال ۲۰۲۴ طراحی شده است. مریک گارلند، دادستان کل منصوب دولت جو بایدن که جمهوری‌خواهان مجلس سنا در سال ۲۰۱۶ مانع نامزدی‌اش برای کرسی دیوان عالی شدند، و همچنین ری، که از جمهوری‌خواهان قدیمی است و ترامپ در سال ۲۰۱۷ او را به ریاست اف‌بی‌آی گمارد، بیش از همه هدف خشم رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده و متحدانش قرار گرفته‌اند.

در پی این حمله، ریک اسکات، سناتور فلوریدا و نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری دو سال آینده، در توییتر نوشت: «هم‌اکنون باید به ما پاسخ بدهید. اف‌بی‌آی باید توضیح بدهد امروز داشتند چه می‌کردند و چرا؟»

به گزارش فاکس‌نیوز، بعد از این حمله، ری و گارلند با افزایش تعداد پیام‌های تهدید به مرگ مواجه شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان