آرش صادقی، با قرار وثیقه آزاد شد

حسین صادقی بارها با اشاره به بیماری فرزندش، هشدار داده بود که هر روز بازداشت و محرومیت از دارو و درمان برای آرش صادقی خطر جانی دارد، اما به دستور قوه قضائیه، بازداشت موقت این فعال حقوق بشر بیش از ۱۰۳ روز ادامه داشت

آرش صادقی، فعال حقوق بشر، که هم‌زمان با خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و با وجود ابتلا به بیماری خطرناک در اواسط مهرماه بازداشت شده بود، روز شنبه اول بهمن‌ماه، بعد از نزدیک به سه ماه و نیم بازداشت موقت، با قرار وثیقه آزاد شد.

این فعال حقوق بشر که در یک دهه گذشته بارها بازداشت و زندانی شده است، پس از آغاز خیزش سراسری در ایران، روز ۱۸ مهرماه مفقود شده و تلفنش از دسترس خارج شده بود و روز بیستم مهرماه در تماسی با پدرش، خبر بازداشت خود به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی را اعلام کرده بود.

حسین صادقی، پدر آرش صادقی، و همچنین رامین صفرنیا، وکیل او، بارها اعلام کرده بودند که آرش صادقی به بیماری سرطان استخوان مبتلا است و باید برای درمان آزاد شود. با این حال، مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی با تمدید دوره بازداشت این فعال حقوق بشر، او را بیش از ۱۰۴ روز در زندان‌های اوین و تهران بزرگ تحت بازداشت موقت نگه داشتند.

پدر آرش صادقی با اشاره به ابتلای فرزندش به سرطان استخوان، هشدار داده بود که ادامه بازداشت این فعال مدنی و دسترسی نداشتن او به دارو، آرش را با خطر جانی مواجه می‌کند.

به گفته حسین صادقی، فرزندش، آرش، به نوعی سرطان استخوان مبتلا است و هر یک روز بودن او در زندان به معنای محرومیت از درمان است که برای این فعال مدنی، خطر جانی خواهد داشت.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز روز جمعه ۱۱ آذرماه، در بیانیه‌ای در مورد وضعیت جسمی آرش صادقی به دلیل ابتلای او به سرطان استخوان هشدار داده و تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی باید فورا این فعال مدنی و مدافع حقوق بشر بازداشت‌شده را که به شدت بیمار است، آزاد کند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه خود یادآوری کرده بودند که آرش صادقی بارها به‌دلیل فعالیت‌هایش در دفاع از حقوق بشر، بازداشت و زندانی شده است و در جریان خیزش سراسری مردم ایران، نیز بار دیگر به دست نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به دلایل نامعلومی بازداشت شده و تحت بازداشت نامحدود قرار گرفته است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل همچنین اعلام کرده بودند که آرش صادقی در بازداشت اخیر، مدت‌ها در سلول‌های انفرادی «بند ۲۰۹ زندان اوین»، بازداشتگاه متعلق به وزارت اطلاعات، محبوس بوده و با وجود ابتلا به بیماری سرطان استخوان در مواردی تا ۸ ساعت پیاپی مورد بازجویی و شکنجه نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، قوه قضائیه جمهوری اسلامی علاوه بر تداوم بازداشت این فعال حقوق بشر برای بیش از ۱۰۳ روز، او را ۳۰ آبان‌ماه از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل کردند که وضعیتی به مراتب دشوارتر نسبت به زندان اوین دارد و هنوز مشخص نیست که آرش صادقی در طول بازداشت در اوین و تهران بزرگ به داروهایش دسترسی داشته است یا نه.

حسین صادقی، پدر آرش، همچنین روز یکشنبه ۶ آذرماه، در توییتی تاکید کرده بود که آرش در دوره آزادی برای تمام ایران نفس می‌کشید و برای همه ایرانیانی که بازداشت می‌شدند، «می‌نوشت و با خانواده‌هایشان تماس می‌گرفت و به آن‌ها دلداری می داد».

آرش صادقی از سال ۱۳۸۸ تاکنون، بارها به‌دلیل فعالیت‌های مدنی و حقوق بشری خود بازداشت و زندانی شده است. او اولین بار در ۱۸ تیر سال ۱۳۸۸، مقابل دانشگاه علامه طباطبایی تهران، همراه تعدادی از دانشجویان معترض به نتایج انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری به دست نیروهای وزارت اطلاعات، بازداشت و پس از ۹۰ روز به قید کفالت آزاد شد.

پس از آن، در سال ۸۹ به‌دنبال هجوم ماموران به منزل خانواده صادقی برای بازداشت آرش، مادر او دچار حمله قلبی شد و چند روز بعد در بیمارستان جان باخت. سازمان اطلاعات سپاه بار دیگر در اردیبهشت ۱۳۹۳، آرش صادقی را بازداشت و یازده ماه بعد در اسفند ۱۳۹۳ او را آزاد کرد.

آرش صادقی خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به  دادسرای مقدس زندان اوین احضار و بازداشت شد و برای اجرای حکم ۱۹ سال حبس روانه زندان اوین شد.

ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، در همان زمان، گلرخ ایرایی، همسر آرش صادقی، را نیز به‌دلیل برخی دست‌نوشته‌هایش از جمله دست‌نوشته‌ای درباره سنگسار به شش سال زندان محکوم کرد.

آرش صادقی در ۱۱ اردیبهشت‌ سال ۱۴۰۰، پس از تحمل پنج سال و نیم، از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد و پس از آزادی، به‌ویژه به فعالیت‌های خود در حوزه دفاع از حقوق بشر ادامه داد و یکی از صداهای زندانیان سیاسی در رسانه‌های اجتماعی بود.

اما پس از آغاز خیزش سراسری مردم ایران، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی بار دیگر آرش صادقی را با وجود ابتلا به سرطان استخوان، در ۱۸ مهرماه بازداشت کردند و با وجود ابتلای این فعال حقوق بشر به سرطان استخوان، او را بعد از تحمل ۱۰۴ روز بازداشت موقت با قرار وثیقه آزاد کردند.