کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل: آرش صادقی را آزاد کنید

کارشناسان سازمان ملل: «آرش صادقی از سرطان استخوان خطرناک رنج می‌برد و از زمان دستگیری تاکنون از داروهای مورد نیاز خود محروم شده است»

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه، ۱۱ آذر ۱۴۰۱، در بیانیه‌ای در مورد وضعیت جسمی آرش صادقی به‌دلیل ابتلای او به سرطان استخوان هشدار داد و تاکید کرد که جمهوری اسلامی باید فورا این فعال مدنی و مدافع حقوق بشر بازداشت‌شده را که به‌شدت بیمار است، آزاد کند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در این بیانیه در مورد وخامت وضعیت سلامتی آرش صادقی ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری او شدند.

در این بیانیه آمده است که آرش صادقی بارها به‌دلیل فعالیت‌هایش در دفاع از حقوق بشر بازداشت و زندانی شده است و در جریان خیزش سراسری مردم ایران نیز، بار دیگر به دست نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به دلایل نامعلومی دستگیر شده و تحت بازداشت نامحدود قرار گرفته است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با تاکید بر اینکه آرش صادقی در بازداشت اخیر، مدت‌ها در بازداشتگاه وزارت اطلاعات که به نام « بند ۲۰۹ زندان اوین» شهرت دارد نگهداری شده است، افزودند صادقی با وجود ابتلا به بیماری در مواردی تا هشت ساعت پیاپی مورد بازجویی و شکنجه نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

کارشناسان سازمان ملل هشدار دادند که «آرش صادقی از سرطان استخوان خطرناک رنج می‌برد و از زمان دستگیری تاکنون از داروهای مورد نیاز خود محروم شده است» و باید فورا آزاد شود.

حسین صادقی، پدر آرش صادقی، در چند روز گذشته بارها در مورد وضعیت جسمی این فعال مدنی مبتلا به سرطان استخوان در زندان هشدار داده است.

آرش صادقی پس از آغاز خیزش سراسری در ایران روز ۱۸ مهر، بازداشت شد و به گفته پدرش، قرار بازداشت او پس از گذشت یک ماه، برای ماه دوم نیز تمدید شده است.

پدر آرش صادقی با اشاره به ابتلای فرزندش به سرطان استخوان، هشدار داده است که ادامه بازداشت این فعال مدنی و دسترسی نداشتن او به دارو، او را با خطر جانی مواجه می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پدر آرش صادقی، روز یکشنبه ۶ آذر، در توییتی تاکید کرد که آرش در دوره آزادی برای تمام ایران نفس می‌کشید و برای همه ایرانیانی که بازداشت می‌شدند «می‌نوشت و با خانواده‌هایشان تماس می‌گرفت و به آن‌ها دلداری می‌داد».

آرش صادقی ۳۰ آبان، از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد و هنوز مشخص نیست که آیا در این زندان اجازه دسترسی به داروهایش را به او داده‌اند یا خیر.

اولین بار، آرش صادقی در ۱۸ تیر سال ۱۳۸۸ مقابل دانشگاه علامه طباطبایی تهران، همراه تعدادی از دانشجویان معترض به نتایج انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری، از طرف نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از ۹۰ روز به قید کفالت آزاد شد.

پس از آن، در سال ۸۹ به‌دنبال هجوم ماموران به منزل خانواده صادقی برای بازداشت آرش، مادر او دچار حمله قلبی شد و چند روز بعد در بیمارستان جان باخت. سازمان اطلاعات سپاه بار دیگر در اردیبهشت ۱۳۹۳ آرش صادقی را بازداشت کرد و در اسفند ماه همان سال آزاد شد.

آرش صادقی خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به  دادسرای مقدس زندان اوین احضار و بازداشت شد و برای اجرای حکم ۱۹ سال حبس روانه زندان اوین شد.

ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، نیز گلرخ ایرایی، همسر آرش صادقی، را در همان زمان به‌دلیل برخی دست‌نوشته‌هایش از جمله دست‌نوشته‌ای درباره سنگسار، به شش سال زندان محکوم کرد.

آرش صادقی در ۱۱ اردیبهشت‌ سال ۱۴۰۰ پس از تحمل پنج سال‌ونیم حبس، از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد و پس از آزادی، به‌ویژه به فعالیت‌های خود در حوزه دفاع از حقوق بشر ادامه داد و یکی از صداهای زندانیان سیاسی در رسانه‌های اجتماعی بود.

اما پس از آغاز خیزش سراسری مردم ایران، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی بار دیگر آرش صادقی را با وجود ابتلا به سرطان استخوان، در ۱۸ مهرماه بازداشت کردند که همچنان این بازداشت ادامه دارد.