اعتصاب غذای گروهی از زندانیان «ندامتگاه مرکزی کرج» در اعتراض به تایید حکم اعدام دو معترض

شورای صنفی دانشجویان کشور با تایید گسترش اعتصاب غذای زندانیان در زندان مرکزی کرج، اعلام کرد تعدادی از دانشجویان بازداشت‌شده نیز در این اعتصاب غذا شرکت دارند

هم‌زمان با اعتصاب غذای ۱۵ نفر از زنان معترض در زندان کچویی، گزارش‌ها از زندان «ندامتگاه مرکزی کرج» نیز حاکی از اعتصاب غذای  گروهی از زندانیان در اعتراض به تایید حکم اعدام چند نفر از معترضان است. محمدمهدی کرمی، یکی از معترضان که روز سه‌شنبه حکم اعدام او در دیوان عالی تایید شد، نیز در همین زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

شورای صنفی دانشجویان کشور با تایید «اعتصاب غذای زندانیان» در زندان مرکزی کرج اعلام کرد: «تعدادی از زندانیان ندامتگاه کرج، از جمله ارژنگ مرتضوی در اعتراض به قطعی شدن حکم اعدام چند تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات، از چهارشنبه شب، دست به اعتصاب غذای خشک زده‌اند.»

ارژنگ مرتضوی، دانشجوی رشته علوم کامپیوتر دانشگاه خوارزمی کرج، از ۲۳ مهر تا روز ۲۶ آذر، ممنوع‌الورود به دانشگاه بود و در پی تماس حراست برای دریافت کارت دانشجویی خود به دانشگاه مراجعه کرد، اما مقابل درب دانشگاه، به دست نیروهای امنیتی و با همکاری حراست ربوده شد.

پیش از این، محمدحسین آقاسی، وکیل انتخابی محمدمهدی کرمی، در صفحه توییتر خود از آغاز اعتصاب غذای این معترض در زندان «ندامتگاه مرکزی کرج» و به‌دنبال تایید حکم اعدامش، خبر داد.

این وکیل نوشت: «محمدمهدی کرمی در هیچ یک‌ از مراحل رسیدگی وکیل انتخابی نداشت. دیوان کشور و رئیس کل دادگستری موافق وکالتم بودند، ولی رئیس دادگاه تمام‌قد مقابل قانون ایستاد و ادعا کرد که فقط وکیل مورد تایید رئیس قوه حق ورود دارد. دیوان کشور به همین علت باید رای را نقض می‌کرد.»

محمدحسین آقاسی تاکید کرد که محمدمهدی کرمی، روز سه‌شنبه ۱۳ دی‌ماه، از زندان با او تماس گرفت و گفت: «اعتصاب خشک می‌کنم.»

این اعتصاب‌ غذا در زندان «ندامتگاه مرکزی کرج» پس از آن آغاز شد که قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه اعلام کرد که حکم اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو تن از ۱۶ فردی که در ارتباط با پرونده مرگ یک نیروی بسیج به نام روح الله عجمیان در جریان چهلم حدیث نجفی در کرج بازداشت شده بودند، در دیوان عالی تایید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، صداوسیمای جمهوری اسلامی در واکنش به اعتصاب غذای گسترده معترضان بازداشت‌شده و همچنین، محمدمهدی کرمی در زندان مرکزی کرج، ادعا کرد که «پیگیری‌ها از زندان نشان می‌دهد این خبر صحت ندارد، اعتصاب غذایی انجام نشده است و فضاسازی‌ها در خصوص این محکوم درست نیست».

این در حالی است که شورای صنفی دانشجویان کشور، محمدحسین آقاسی، وکیل انتخابی محمدمهدی کرمی، و مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعتصاب غذای محمدمهدی کرمی و جمعی از معترضان در زندان مرکزی کرج را در «اعتراض به تایید حکم اعدام چند معترض در دیوان عالی» تایید کرده‌اند.

در همین حال، ۱۵ زن معترض که در رابطه با اعتراض‌های سراسری، بازداشت شده‌اند، نیز از پنج روز پیش در زندان کچویی کرج اعتصاب غذا کرده‌اند.

الهام مدرسی، آرمیتا عباسی، شهرزاد درخشان، فاطمه حربی، فاطمه جمال‌ پور، نیلوفر شاکری، حمیده زراعی، نیلوفر کردونی، سمیه معصومی، فاطمه نظری‌‌نژاد، انسیه موسوی، ژاسمین حاج‌ میرزامحمدی، مائده سهرابی، فاطمه مصلح‌ حیدرزاده و مرضیه میرقاسم از جمله ۱۵ زن معترض بازداشت‌شده‌اند که روز جمعه، چهارمین روز اعتصاب غذای خود را در زندان کچویی کرج سپری کردند.

هم‌زمان، خواهر الهام مدرسی، از معترضان بازداشت‌شده‌ای که در زندان کچویی دست به اعتصاب غذا زده است، با انتشار ویدیویی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامت خواهرش، از سازمان‌های حقوق بشری و مردم طلب استمداد کرد.

او گفت: «الهام مدرسی در چهارمین روز از اعتصاب غذا به‌سر می‌برد و داروهای مورد نیازش را هم مصرف نمی‌کند. به دلیل افزایش آنزیم‌های کبدی، پزشکان خواهان انتقال وی به بیمارستان خارج از زندان شدند، اما مسئولان به جای رسیدگی پزشکی، قرار بازداشت او را تمدید کردند.»

الهام مدرسی ۱۱ آبان ماه در منزل شخصی خود در فردیس کرج بازداشت و به زندان کچویی کرج منتقل شد و به گزارش هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از روز دوشنبه ۱۲ دی‌ماه، در اعتراض به تداوم بازداشت، انتساب اتهام‌های واهی و رسیدگی نکردن به وضعیت سلامتی‌اش، در زندان کچویی کرج دست به اعتصاب غذا زده است.