پیشنهاد تعلیق مذاکرات احیای برجام در پارلمان اروپا رای نیاورد

در جلسه روز پنجشنبه، ۱۲۶ تن ازنمایندگان پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات رای مثبت و ۳۸۲ نفر به آن رای منفی دادند

پیشنهاد تعلیق مذاکرات احیای برجام به پارلمان اروپا را گروه پارلمانی تحت سرپرستی ویمرز، به پارلمان اروپا ارائه داد- ECR Group/ScreenGrab

پارلمان اروپا در جلسه، روز پنجشنبه ۲۹ دی (‌۱۹ ژانویه)، به تعلیق مذاکرات احیای برجام رای منفی داد. 

چارلی ویمرز، نماینده سوئد در پارلمان اروپا، در توییتی ضمن اعلام این نکته، نوشت:‌ «تا قبل از آن که نمایندگان پارلمان اروپا آماده اعلام پایان مذاکرات برجام باشند، در این مسیر اعمال تحریم‌ها علیه رژیم اسلامی در ایران، یکی از راه‌های موجود است.» 

پیشنهاد تعلیق مذاکرات احیای برجام به پارلمان اروپا را گروه پارلمانی تحت سرپرستی ویمرز، به پارلمان اروپا ارائه داد. در این پیشنهاد آمده است که در هر گونه مذاکرات درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی، «نباید سیاست‌های مضر ایران، برنامه‌های نظامی آن کشور مورد غفلت قرار گیرد».

این متن همچنین از جامعه بین‌المللی خواسته است تا به تلاش‌هایش برای جلوگیری از تولید سلاح اتمی ادامه دهد و تاکید کرده است که به علت رفتار حاکمیت جمهوری اسلامی در نقض حقوق بشر مردم ایران و رفتار خشن آن در منطقه و جهان، تمامی مذاکرات درباره برجام به حالت تعلیق درآید. 

ویمرز در توییتی دیگر فهرست نمایندگان پارلمان اروپا و رای مثبت، منفی یا ممتنع آنان به پیشنهاد تعلقی مذاکرات احیای برجام را منتشر کرده است. 

این فهرست نشان می‌دهد که ۱۲۶ نفر از نمایندگان حاضر در جلسه روز پنجشنبه پارلمان اروپا، به تعلیق مذاکرات رای مثبت داده‌اند، در حالی که ۳۸۲ نفر به آن رای منفی  و ۳۷ نفر رای ممتنع داده‌اند. پارلمان اروپا در مجموع ۷۰۵ نماینده دارد.

در همین جلسه پارلمان اروپا در روز پنجشنبه، نمایندگان با ۳۱۳ رای مثبت - از میان ۵۴۵ نماینده حاضر- به شورای اروپا پیشنهاد کردند تا نام سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به آن مانند بسیج و سپاه قدس را در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا بگنجاند. 

در مصوبه پارلمان اروپا که در ۳۲ بند تنظیم شده است، همچنین از علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی و محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی، به‌دلیل نقشی که در سرکوب خونین مردم ایران داشتند، نام برده شده و تحریم آنان و وابستگانشان مطالبه شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی موضوع قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی از روز دوشنبه در پارلمان اروپا آغاز شد. یک روز پیش از این، ۵۹۸ نماینده به متمم پیشنهادی قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند و این متمم به گزارش «اجرای سیاست خارجی واحد اتحادیه اروپا» اضافه شد. طرح اصلی و نهایی نیز روز پنجشنبه به رای گذاشته و تصویب شد. 

پارلمان اروپا به‌تنهایی قدرت اجرایی ندارد و کمیسیون اروپا، نهاد اجرایی این سازمان، رای نهایی را درباره آن صادر می‌کند. اما تصویب این طرح در پارلمان اروپا به معنی افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی ایران است. 

مقام‌های جمهوری اسلامی از تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اتحادیه اروپا خشمگین‌اند؛ رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، وزیر خارجه، ستاد کل نیروهای مسلح و شماری از نمایندگان مجلس، وعده مقابله‌به‌مثل داده‌اند و آن را محکوم کرده‌اند. 

در لایحه پارلمان اروپا علاوه بر پیشنهاد گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، توقف روابط اقتصادی با تمامی نهادها و افراد مرتبط با سپاه مطرح شده است.