تجمع استراسبورگ؛ حضور گسترده ایرانیان و سیاستمداران اروپایی

خواسته اصلی حاضران در تجمع روز دوشنبه استراسبورگ قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست نیروهای تروریستی مدنظر اتحادیه اروپا است

تجمع بزرگ ایرانیان شهر استراسبورگ، واقع در فرانسه، روز دوشنبه، ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳، برگزار شد. بر اساس تصاویر و ویدئوهای مخابره شده از این تجمع شمار قابل توجهی از ایرانیان ساکن شهرهای مختلف فرانسه و اروپا در این تجمع شرکت کردند و با سر دادن شعارهایی سیاسی مخالفت خود با نظام جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام کردند.

بر اساس فراخوان‌های مختلف منتشر شده برای این تجمع، مخالف‌های جمهوری اسلامی با حضور در تجمع بزرگ استراسبورگ در پی آنند تا از اتحادیه اروپا و دولت‌های اروپایی بخواهند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان نیروهایی تروریستی شناسایی کنند و نام این گروه نظامی – عقیدتی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهند.

دانیال ایلخانی‌پور، نماینده مجلس قانون‌گذاری آلمان که در تجمع روز دوشنبه استراسبورگ نیز حضور داشت، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایندیپندنت فارسی مبنی بر اینکه حضور ایرانیان در این تجمع تا چه اندازه می‌تواند بر تصمیم اتحادیه اروپا به‌منظور قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست نیروهای تروریستی تاثیرگذار باشد؟، ضمن اشاره به تاثیر تجمع بزرگ برلین بر سیاست‌های قاطعانه دولت آلمان علیه حکومت ایران، تاکید کرد که فشار ایرانیان ساکن کشورهای مختلف اروپایی بر مقام‌های اتحادیه اروپا یا کشورهای محل سکونتشان می‌تواند تعیین‌کننده رویکرد این سیاستمداران در قبال نظام جمهوری اسلامی باشد.

ایلخانی‌پور در ادامه این بخش از سخنان خود گفت:«خیلی از کشورهای اروپا هنوز دودوزه بازی می‌کنند. [آنها] در حال حاضر، حاضر نیستند این قدم را [علیه حکومت ایران] بروند چون نمی‌خواهند رابطه با جمهوری اسلامی به‌صورت کامل قطع شود.» از این‌رو او تاکید کرد تجمع روز دوشنبه در استراسبورگ، یا تجمع‌های دیگری از این دست، می‌تواند به‌واسطه فشاری که بر مقام‌های اروپایی وارد می‌کند، رویکرد آنها را نسبت به حکومت ایران تغییر دهد و آنها را به اتخاذ سیاست‌هایی قاطع‌تر در قبال حکومت ایران وادارد.  

از سوی دیگر علیرضا آخوندی، نماینده مجلس قانون‌گذاری سوئد و از برگزارکنندگان تجمع استراسبورگ، در گفتگویی با ایندیپندنت فارسی گفت شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان نیرویی تروریستی اقدامی «کلیدی» محسوب می‌شود و ایرانی‌های ساکن کشورهای مختلف اروپایی باید تمام توانشان را به‌منظور تحقق این مهم به‌کار بیاندازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس ویدئوهایی که تا این لحظه از تجمع ایرانیان در استراسبورگ منتشر شده است، شرکت‌کنندگان با حمل نشان‌های مختلف، از جمله پرچم شیروخورشید و نشان درفش کاویانی، شعارهایی گوناگون، از جمله «مرگ بر جمهوری اسلامی» یا «مرگ بر خامنه‌ای»، سر دادند.  

در روزهای اخیر برخی چهره‌های شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی از ایرانیان خارج از کشور خواستند تا در تجمع بزرگ استراسبورگ شرکت کنند. آخرین مورد این فراخوان، انتشار توییتی مشترک بود که شاهزاده رضا پهلوی به همراه مسیح علینژاد، علی کریمی، نازنین بنیادی و گلشیفته فراهانی، به‌صورت همزمان در حساب‌های کاربری خود منتشر کردند.

اصلی‌ترین خواست این توییت مشترک، که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شد، تروریستی دانستن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. در بخشی از توییت مورد نظر چنین آمده است:«در خواست از جامعه جهانی روشن است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تروریستی بگذارید.»

در لحظه تنظیم این گزارش، روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، با حضور در جمع ایرانیان حاضر در تجمع بزرگ استراسبورگ ضمن حمایت از مردم ایران در مقابل نظام جمهوری اسلامی، خواهان پاسخگویی مقام‌های جمهوری اسلامی در ارتباط با سرکوب‌ها و خشونت‌هایی شد که نیروهای سرکوب وابسته به حکومت اسلامگرای ایران بر مردم معترض تحمیل کرده‌اند.

دریا صفایی، از نمایندگان مجلس قانون‌گذاری بلژیک و از چهره‌های شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی، نیز در سخنرانی روز دوشنبه خود در تجمع استراسبورگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «مادر تروریسم جهانی» خطاب کرد و گفت جامعه بین‌المللی نیز باید هرچه زودتر این مهم را به رسمیت بشناسد.

او در بخش دیگری از سخنان خود چنین گفت:«من به‌عنوان نماینده پارلمان بلژیک، تمام تلاشم را می‌کنم برای اینکه به‌ آنها [قانون‌گذاران بلژیکی] بگویم امروز روزی سرنوشت‌ساز است، نه برای ما ملت ایران بلکه برای جهانی امن‌تر. ما باید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهیم.»