اکثریت قاطع نمایندگان پارلمان اروپا: سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است

پارلمان اروپا ۷۰۵ نماینده دارد و ۵۹۸ تن از نمایندگان حاضر، با قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا موافقت کردند

اکثریت قاطع نمایندگان پارلمان اروپا روز چهارشنبه به متن پیشنهادی متممی رای دادند که بر اساس آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد. پارلمان اروپا ۷۰۵ نماینده دارد و ۵۹۸ تن از نمایندگان حاضر، با قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا موافقت کردند. این متمم در متن گزارش «سیاست خارجی واحد اتحادیه اروپا» قید شده است.

در متن فعلی گزارش «اجرای سیاست خارجی واحد اتحادیه اروپا» به روشنی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به‌واسطه ماهیت تروریستی اقداماتش، سرکوب معترضان در ایران و تامین پهپاد برای روسیه، باید در فهرست سازمان‌‌ها و گروه‌های تروریستی اتحادیه قرار گیرد.

مفاد سند «اجرای سیاست خارجی واحد اتحادیه اروپا» قرار است فردا پنجشنبه در نشست نمایندگان پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه بررسی و به‌رای گذاشته شود.

هانا نیومن، سیاستمدار آلمانی و نماینده پارلمان اروپا از حزب سبزها، روز چهارشنبه در آستانه‌‌ را‌گیری پارلمان گفت: «تا زمانی که سپاه پاسداران، مردم ایران و کل منطقه را به وحشت می‌اندازد، ما باید با آنها به عنوان نیروهای تروریستی رفتار کنیم و آنها را در فهرست تحریم قرار دهیم.»
 

به‌گفته این نماینده پارلمان اروپا، تا زمانی که سرکوب وحشیانه اعتراض‌ها ادامه دارد، اتحادیه اروپا نباید هیچ مذاکره و گفت‌وگویی با نمایندگان رژیم ایران داشته باشد.

همزمان، چارلی ویمارز، نماینده پارلمان اروپا از حزب دموکرات‌های سوئد، نیز روز چهارشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر ابراز امیدواری کرد که در نشست روز پنجشنبه، نمایندگان پارلمان اروپا «گام بعدی» را بردارند و توافق هسته‌ای کشورهای غربی با حکومت ایران، موسوم به برجام، را نیز تعلیق کنند.

روز دوشنبه این هفته، هزاران تن از مخالفان نظام جمهوری اسلامی و شمار زیادی از فعالان سیاسی و نمایندگان پارلمان‌ اروپا از کشورهای مختلف، با تجمع و راهپیمایی در شهر استراسبورگ، مقر پارلمان اروپا، خواهان قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از ابتدای شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، بسیاری از فعالان و گروه‌های سیاسی مخالف نظام جمهوری اسلامی، خواهان تشدید فشارهای دیپلماتیک و اتخاذ مواضع‌ سرسختانه اتحادیه اروپا علیه حکومت ایران شده‌اند.

به‌نظر می‌رسد علاوه بر همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، سرکوب گسترده اعتراض‌ها، موضوع تداوم بازداشت شهروندان اروپایی در ایران هم موجب شده است که مقام‌های اروپایی در قبال حکومت ایران موضع قاطع‌تری اتخاذ کنند.

روز گذشته، شماری از گزارشگران و کارشناسان مستقل حقوق بشری سازمان ملل، با انتشار یک نامه جمعی، بازداشت و زندانی‌ کردن اولویه وندکاستیل، شهروند بلژیکی در ایران را «ناپدید‌‌سازی قهری» توصیف کردند و خواهان آزادی فوری او شدند.

در نامه جمعی روز سه‌شنبه ۱۷ ژانویه (۲۷ دی‌ماه)  گزارشگران و کارشناسان مستقل سازمان ملل، حکومت ایران متهم شده است که علاوه بر «بازداشت خودسرانه»، این شهروند بلژیکی او را از حق داشتن وکیل انتخابی، خدمات کنسولی منظم و دادرسی منصفانه محروم کرده‌ است.

بیشتر از جهان