محاصره مزار محسن شکاری و جلوگیری از برگزاری مراسم چهلم این معترض اعدام‌شده

صدها نیروی لباس شخصی و یگان ویژه با محاصره مزار محسن شکاری و برخوردهای خشونت‌آمیز، به مردم حتی اجازه ایستادن و توقف در قطعات همجوار با مزار را ندادند

دو روز پس از آنکه نیروهای حکومتی سنگ مزار محسن شکاری را شکستند، جمعی از مردم معترض روز سه‌شنبه ۲۷ دی‌ماه به بهشت زهرا رفتند تا مراسم چهلم این معترض اعدام‌شده را برسر مزارش برگزار کنند، اما نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی با استقرار گسترده یگان ویژه و لباس شخصی‌ها و محاصره مزار او و قطعات اطراف آن و برخوردهای خشونت‌آمیز با مردم، از برگزاری این مراسم جلوگیری کردند.

شماری از معترضانی که در بهشت زهرا حضور یافته بودند، گفتند که اطراف مزار محسن شکاری مملو از نیروهای یگان ویژه و نیروهای لباس شخصی بوده است و با آنکه مردم در برخی قطعات اطراف قطعه‌ای که مزار محسن شکاری در آن قرار دارد حضور یافتند، اما با برخوردهای خشونت‌بار نیروهای سرکوبگر مواجه شدند.

بنابر همین گزارش‌ها، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی صدها نیروی لباس شخصی و یگان ویژه را در مناطق مختلف بهشت زهرا مستقر کرده بودند و نیروهای سرکوبگر به مردمی که قصد داشتند برسر مزار محسن شکاری حضور پیدا کنند، حتی اجازه ایستادن و هرگونه توقفی در قطعه‌های همجوار را ندادند.

خانواده محسن شکاری که از هنگام بازداشت او تحت فشار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار داشتند، به‌ویژه پس از اعدام این معترض جوان مورد تهدید و فشار قرار گرفته و از برگزاری هرگونه مراسم و همچنین مصاحبه با رسانه‌ها منع شده‌اند و به آن‌ها اجازه برگزاری مراسم چهلم فرزندشان نیز داده نشده است.

نیروهای سرکوبگر درحالی از برگزاری مراسم چهلم محسن شکاری ممانعت کردند که دو روز پیش، در آستانه چهلم این معترض اعدام‌شده، نیروهای وابسته به حکومت اقدام به شکستن سنگ مزار او در بهشت زهرای تهران کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهلم‌های اعتراضی به یکی از چالش‌های جمهوری اسلامی در جریان خیزش سراسری مردم تبدیل شده، به‌ویژه اینکه چهلم معترضان کشته‌شده در بسیاری از نقاط ایران با حضور گسترده مردم و شعارهای ضدحکومتی، ازجمله شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای»، همراه بوده است؛ همان‌طور که در تازه‌ترین مورد، روز دوشنبه ۲۶ دی‌ماه در چهلم هومن عبداللهی، معترض کشته‌شده در سنندج، مردم با سردادن این شعارها مراسم را به صحنه اعتراضات علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند.

جمهوری اسلامی در فاصله چهلم حدیث نجفی در ۱۲ آبان تا نیمه آذرماه، برای جلوگیری از چهلم‌های اعتراضی، عمدتا با فشار و تهدید پنهانی اعضای خانواده و بستگان کشته‌شدگان، درصدد جلوگیری از برگزاری این مراسم‌های چهلم‌ بودند.

با این حال، از نیمه آذر ماه مقام‌های جمهوری اسلامی بر شدت فشارها و سرکوب و برخورد با معترضان، با هدف جلوگیری از چهلم‌های اعتراضی، افزوده‌اند.

این فشارها به‌طور مشخص از روز پنجشنبه ۱۷ آذر ماه، روز چهلم مهرشاد شهیدی‌نژاد در اراک و سارینا ساعدی در سنندج، به‌شدت اوج گرفت و جمهوری اسلامی اقدام به استقرار گسترده نیروهای امنیتی برای جلوگیری از برگزاری این مراسم‌ها کرد.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی حتی برای جلوگیری از برگزاری مراسم چهلم مهرشاد شهیدی‌نژاد در اراک، منزل خانواده شهیدی‌نژاد را محاصره کردند و صدها نفر از نیروهای سرکوبگر در مناطق مختلف اراک و آرامستان این شهر و مسیرهای منتهی به مزار مهرشاد مستقر و مانع از حضور مردم بر مزار او شدند. آن‌ها همچنین بسیاری از مردمی را که درصدد رساندن خود به مزار این جوان کشتهشده بودند، مورد ضرب‌وجرح قرار دادند.

با وجود چنین برخوردهای امنیتی و خشونت‌باری با مردم و خانواده‌های سوگوار کشته‌شدگان خیزش سراسری، در هفته‌های نخست دی‌ماه، چهلم‌های اعتراضی در تهران، سنندج، مهاباد، جوانرود، ایذه، سمیرم و بسیاری از مناطق کشور به «تجمع‌های چند هزار نفری» تبدیل شدند.

با افزایش جمعیت شرکت‌کننده در چهلم‌های اعتراضی، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی بیش‌ازپیش بر منع و جلوگیری از برگزاری چهلم‌های معترضان کشته‌شده متمرکز شدند.

اعزام صدها نیروی یگان ویژه و سپاه پاسداران همزمان با چهلم‌های اعتراضی چندهزار نفری در سمیرم در فاصله پنجشنبه ۸ دی تا شنبه ۱۰ دی‌ماه و بازداشت ده‌ها نفر، ازجمله اعضای خانواده‌های معترضان کشته‌شده در این شهر، ازجمله اقدام‌های نیروهای سرکوب برای جلوگیری از برگزاری چهلم‌های اعتراضی بود.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی حتی  روز شنبه ۱۰ دی‌ماه با محاصره آرامستان حاج ابراهیم، اجازه حضور مردم این شهر بر مزار هفت نفر از کشته‌شدگان خیزش سراسری و برگزاری مراسم چهلم آن‌ها را ندادند و به‌سوی مردم و خانواده‌های سوگوار معترضان کشته‌شده گلوله جنگی شلیک کردند که در نتیجه آن یک جوان معترض به نام برهان الیاسی را کشتند و بیش از ده نفر را زخمی کردند.

در تهران نیز روز پنجشنبه ۸ دی‌ وقتی هزاران نفر برای شرکت در چهلم حمیدرضا روحی به بهشت زهرا رفتند، با خشونت، ضرب‌وجرح، گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای نیروهای سرکوبگر مواجه شدند، با این حال به دلیل گستردگی جمعیت، مردم معترض به مقاومت دربرابر نیروهای سرکوبگر ادامه دادند.

پس از آن، سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران روز دهم دی با انتشار اطلاعیه‌ای از بازداشت تعدادی از مردم خبر داد که برای شرکت در چهلم حمیدرضا روحی به بهشت زهرا رفته بودند و حتی ۱۳ نفر از معترضان بازداشت‌شده را متهم کرد که «لیدر» چهلم‌های اعتراضی در بهشت زهرا بوده‌اند.

منع مردم معترض از حضور برسر مزار محسن شکاری و جلوگیری از برگزاری چهلم این معترض اعدام‌شده در ادامه همین اقدام‌های نیروهای سرکوبگر انجام شده و حاکی از آن است که جمهوری اسلامی با وجود کشتار گسترده معترضان و بازداشت هزاران معترض، در سرکوب خیزش سراسری ناکام مانده و نگران شکل‌گیری تجمع‌های اعتراضی برسر مزار معترضان کشته‌شده و اوج‌گیری تظاهرات خیابانی است.