ترس حکومت از چهلم‌های ضدحکومتی چند هزار نفری: بازداشت ۱۳ معترض به «اتهام لیدری» در بهشت زهرا

جمهوری اسلامی پس از فشارها، سرکوب و کشتار گسترده مردم، از چهار آبان، روز چهلم مهسا امینی، تاکنون ابتدا، با تبدیل چهلم کشته‌شدگان به تجمع‌های اعتراضی و اکنون، با «چهلم‌های ضدحکومتی چند هزار نفری» مواجه شده است

اطلاعیه سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران درباره بازداشت ۱۳ نفر از معترضان به‌عنوان «لیدر» چهلم‌های اعتراضی در بهشت زهرا، حاکی از آن است جمهوری اسلامی پس از ناتوانی در جلوگیری از تبدیل «چهلم‌ معترضان کشته‌شده به تجمع‌های اعتراضی»، اکنون خود را با گسترش «چهلم‌های ضدحکومتی چند هزار نفری» مواجه می‌بیند.

سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ روز شنبه ۱۷ دی، در اطلاعیه‌ای از دستگیری ۱۳ نفر به‌عنوان « لیدرهای ناآرامی‌های اخیر در بهشت زهرا» خبر داد.

اشاره اطلاعیه سازمان اطلاعات انتظامی پایتخت به چهلم‌های اعتراضی در بهشت‌ زهرای تهران به‌ویژه چهلم حمیدرضا روحی در روز پنجشنبه ۸ دی‌ ۱۴۰۱ است که جمعیت گسترده‌ای از مردم در بهشت ‌زهرای تهران حضور یافتند و پس از حمله نیروهای سرکوبگر، اقدام به مقاومت در مقابل این نیروها کردند.

سازمان اطلاعات انتظامی تهران مردم حاضر در این مراسم را «عده‌ای فریب‌خورده» خواند و مدعی شد که آن‌ها «با تحریک شبکه‌های معاند به بهانه حضور در مراسم چهلم یکی از کشته‌شدگان» اعتراض‌ها در بهشت‌زهرا تجمع کردند.

سازمان اطلاعات انتظامی پایتخت نیز فهرستی از اتهام‌ها را به شرکت‌کنندگان در چهلم‌های معترضان کشته‌شده وارد کرد و آن‌ها را عده‌ای «آشوب‌طلب متاثر از فضای مسموم رسانه‌ای» نامید که «سعی در ایجاد بلوا و آشوب و ناامنی و همراه کردن افراد حاضر در مراسم چهلم» را دارند.

اطلاعیه سازمان اطلاعات انتظامی تهران با تاکید بر بازداشت ۱۳ نفر از معترضان در بهشت زهرای تهران، عنوان کرد که «این افراد شناسایی و طی چند عملیات غافلگیرانه دستگیر» شده‌اند.

سازمان اطلاعات انتظامی تهران همچنین معترضان بازداشت‌شده را به «تحریک مردم به تجمع‌های غیرقانونی و اقدام‌های هنجارشکنانه» در بهشت زهرا متهم کرد و مدعی شد که آن‌ها «با تهیه بنزین و مواد آتش‌زا سعی در تخریب و آتش زدن سازمان یافته اموال و اماکن عمومی و دولتی و تعرض به جان و مال دیگران» را داشتند.

اتهام‌هایی که این سازمان به معترضان بازداشت‌شده در بهشت‌ زهرا وارد کرده است، مشابه اتهام‌هایی است که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی پس از چهلم حدیث نجفی و در پی مقاومت مردم در برابر نیروهای سرکوبگر در روز ۱۲ آبان‌ماه، به معترضان بازداشت‌شده در کرج وارد کردند که به اتهام «محاربه» و صدور احکام سنگین علیه ده‌ها نفر از معترضان و اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در بامداد شنبه ۱۷ دی‌ماه، منجر شد.

چهلم‌های اعتراضی از زمان برگزاری مراسم چهلم مهسا امینی در چهارم آبان ماه که با حضور چندین هزار نفر در شهر سقز برگزار شد، به یکی از کانون‌های اعتراضی در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان برگزاری چهلم‌های اعتراضی در مورد بسیاری از کشته‌شدگان، مردم با حضور و تجمع بر مزار این جانباختگان، با سردادن شعارهای ضدحکومتی به‌ویژه شعار علیه علی خامنه‌ای، این مراسم را به تجمعی علیه جمهوری اسلامی تبدیل می‌کنند.

نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در فاصله چهلم حدیث نجفی در ۱۲ آبان تا نیمه آذرماه، برای جلوگیری از چهلم‌های اعتراضی، عمدتا با فشار و تهدید پنهان اعضای خانواده و بستگان کشته‌شدگان، در صدد جلوگیری از برگزاری این چهلم‌ها بودند.

با این حال، از یک ماه قبل، مقام‌های جمهوری اسلامی بر شدت فشارها و سرکوب و برخورد با معترضان، با هدف جلوگیری از چهلم‌های اعتراضی، افزوده‌اند.

این فشارها به‌طور مشخص از روز پنجشنبه ۱۷ آذر ماه، روز چهلم مهرشاد شهیدی‌نژاد در اراک و سارینا ساعدی در سنندج، به‌شدت اوج گرفت و جمهوری اسلامی اقدام به استقرار گسترده نیروهای امنیتی برای جلوگیری از برگزاری چهلم‌های اعتراضی کرد.

در اراک، برای جلوگیری از برگزاری مراسم چهلم مهرشاد شهیدی‌نژاد، صدها نفر از نیروهای سرکوبگر در مناطق مختلف شهر اراک و همچنین آرامستان این شهر و مسیرهای منتهی به مزار مهرشاد مستقر و مانع از حضور مردم بر مزار مهرشاد شدند. آن‌ها همچنین بسیاری از مردمی را که در صدد رساندن خود به مزار این جوان کشته شده بودند، مورد ضرب و جرح قرار دادند.

نیروهای امنیتی همچنین خانه مسکونی خانواده شهیدی‌نژاد را در اراک محاصره کرده و اجازه حضور این خانواده بر مزار فرزندشان برای مراسم چهلم را ندادند.

در همان روز، مراسم چهلم سارینا ساعدی در بهشت محمدی سنندج نیز با محدودیت بسیار و تحت محاصره شدید نیروهای امنیتی برگزار شد.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی چندین هفته از همین روش یعنی استقرار گسترده نیروهای امنیتی و سرکوبگر برای جلوگیری از تبدیل چهلم کشته‌شدگان به کانون تجمع‌های اعتراضی ضدحکومتی استفاده کردند. با این حال، چهلم‌های اعتراضی در تهران، چند شهر استان کردستان، همچنین ایذه و سمیرم در ۱۰ روز نخست دی‌ماه به تجمع‌های چند هزار نفری تبدیل شدند.

پس از این بود که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی شدت برخوردها با چهلم‌های اعتراضی را بیش‌ازپیش افزایش دادند. آن‌ها صدها نیروی یگان ویژه و سپاه پاسداران را در فاصله پنجشنبه ۸ دی تا شنبه ۱۰ دی‌ماه، به سمیرم اعزام کرده و ده‌ها نفر از جمله اعضای خانواده تعدادی از معترضان کشته‌شده را بازداشت کردند.

پس از آن، در شهر جوانرود استان کرمانشاه روز شنبه ۱۰ دی‌ماه، نیروهای سرکوبگر با محاصره آرامستان حاج ابراهیم، اجازه حضور مردم این شهر بر مزار هفت نفر از کشته‌شدگان خیزش سراسری و برگزاری مراسم چهلم آن‌ها را ندادند و هم‌زمان به سوی مردم گلوله جنگی شلیک کردند و برهان الیاسی، جوان معترض، را کشته و بیش از ۱۰ نفر را زخمی کردند.

جمهوری اسلامی در طول چند دهه گذشته، همواره در صدد بوده تا از مراسم تشییع، ترحیم و چهلم و هرگونه مراسم یادبود و بزرگداشت برای کشته‌شدگان، عمدتا با فشار و تهدید پنهان خانواده‌ها به دست نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جلوگیری کند، اما در جریان خیزش سراسری، ابتدا با تبدیل چهلم کشته‌شدگان به کانون اعتراض‌های ضدحکومتی و در چند هفته گذشته، با شکل‌گیری تجمع‌های چند هزار نفری ضدحکومتی در این چهلم‌ها مواجه شده است.

اطلاعیه روز شنبه ۱۷ دی‌ماه سازمان اطلاعات انتظامی تهران درباره بازداشت معترضان حاضر در در مراسم چهلم حمیدرضا روحی در بهشت زهرا، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی اکنون بیش‌ازپیش خود را با «خطر» گسترش چهلم‌های ضدحکومتی چند هزار نفری در شهرهای مختلف ایران به‌ویژه در تهران مواجه می‌بیند.