آلمان سفیر ایران در این کشور را احضار کرد

احضار سفیر ایران در آلمان، در شرایطی صورت می‌گیرد که این کشور بارها از وضعیت حقوق بشر در ایران اظهار نگرانی کرده است

HANDOUT / Ukrainian Foreign Ministry press-service / AFP

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز دوشنبه، ۱۶ ژانویه (۲۶ دی)، اعلام کرد که سفیر ایران در این کشور برای گفت‌وگو به وزارت امور خارجه در برلین احضار شده است. احضار سفیر ایران در آلمان، در شرایطی صورت می‌گیرد که این کشور بارها از وضعیت حقوق بشر در ایران اظهار نگرانی کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در کنفرانس خبری روز دوشنبه اعلام کرد: «تایید می‌کنم که سفیر ایران امروز به جلسه‌ای در وزارت خارجه احضار شده است.»

این نخستین بار از آغاز اعتراضات سراسری در ایران نیست که سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان به وزارت خارجه احضار می‌شود. برلین تاکنون چندین بار در اعتراض به سرکوب معترضان و نیز نقض گسترده حقوق بشر در ایران، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان را احضار کرده است.

همچنین، در روزهای گذشته آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، اعدام علیرضا اکبری را «دیگر اقدام غیرانسانی» حکومت جمهوری اسلامی ایران خواند، و تاکید کرد: «در کنار دوستان بریتانیایی خود و با هماهنگی نزدیک، به اقدامات خود علیه رژیم [جمهوری اسلامی ایران] و حمایت از مردم ایران ادامه می‌دهیم.» آلمان پیش از این نیز اعدام چهار تن از معترضان خیزش سراسری مردم ایران را به شدت محکوم کرده و خواستار توقف اعدام‌ها شده بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه آلمان چندین هفته پیش نیز، روز چهارم آبان (۲۶ اکتبر)، در واکنش به وضعیت حقوق بشر در ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش محدودیت‌های ورود از ایران را تشدید می‌کند و این محدودیت‌ها فراتر از بسته تحریمی اتحادیه اروپا است که قبلا اعلام شده بود. بر اساس بیانیه وزارت خارجه آلمان، روادید برای دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک، تنها در صورت ضرورت صادر می‌شود، و برای ورود اعضای سازمان‌های ایرانی ذکرشده در فهرست اتحادیه اروپا نیز محدودیت‌های بیشتری اعمال خواهد شد.  وزیر خارجه آلمان همچنین اعتراض‌های سراسری مردم ایران را «شجاعانه» توصیف کرده و با اشاره به «رفتار وحشیانه» حکومت با معترضان، نوشته بود: «روابط ما پیش‌تر نیز با دولت ایران محدود شده بود، اما با دولتی که چنین غیرانسانی عمل می‌کند، نمی‌توان ارتباط عادی داشت. ما روابط خود را با شرایط موجود وفق می‌دهیم.»

در مقابل نیز رژیم جمهوری اسلامی ایران یک روز پس از صدور بیانیه وزارت خارجه آلمان در آبان، سفیر آلمان را به وزارت امور خارجه احضار کرد.

جنگ دیپلماتیک میان کشورهای اروپایی و جمهوری اسلامی ایران در احضار سفیران یکدیگر، در شرایطی صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا آماده می‌شود تا درباره قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی تصمیم بگیرد. در همین زمینه، روز دوشنبه، ۱۶ ژانویه (۲۶ دی)، ایرانیان مقیم شهرهای مختلف اروپا، تجمعی در استراسبورگ برگزار کردند تا از روند تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران در پارلمان اروپا، حمایت کنند.