بریتانیا سفیر خود در تهران را موقتا فراخواند

مخالفان رژیم حاکم بر ایران خواستار احضار سفرای غربی از تهران و اخراج دیپلمات‌های جمهوری اسلامی از کشورهای غربی شده‌اند

سایمون شرکلیف از تابستان ۲۰۲۱ تاکنون، سفیر لندن در تهران بوده است- BEHROUZ MEHRI / AFP

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، روز شنبه اعلام کرد که لندن موقتا سفیر خود در تهران را فرامی‌خواند. 

سایمون شرکلیف، دیپلمات بریتانیایی از تابستان ۲۰۲۱ تاکنون، سفیر لندن در تهران بوده است.

اندکی پس از شروع اعتراض‌های سراسری که پس از مرگ مهسا امینی در اواخر شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد، و هم‌زمان با برگزاری تجمع‌های اعتراضی سراسری ایرانیان در شهرهای مختلف جهان در همبستگی با اعتراض‌های داخل کشور، مردم ایران با امضای یک طومار آنلاین کشورهای غربی را به فراخواندن سفرایشان از ایران و اخراج سفرای جمهوری اسلامی از پایتخت‌های اروپایی دعوت کردند.

شاهزاده رضا پهلوی در اوایل مهرماه، در دیدار با هیئتی از پارلمان اروپا با آن‌ها درباره «لزوم و نحوه کمک غرب به مبارزه شجاعانه ملت ایران برای آزادی»‌ مذاکره کرده بود و «فراخواندن سفرای اروپایی از ایران در اعتراض به سرکوب فزاینده و در همبستگی با مردم ایران»‌ را یکی از اقدام‌های موثر در حمایت غرب از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی دانسته بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شرایطی که حدود چهار ماه از شروع اعتراض‌های سراسری در ایران می‌گذرد و طبق آمار سازمان حقوق بشر ایران، تاکنون دست‌کم ۴۸۱ شهروند به دست نیروهای سرکوبگر وابسته به حکومت در جریان اعتراض‌ها کشته شده‌اند، چهار معترض اعدام شده‌اند و بیش از ۱۰۹ نفر از معترضان در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند، به نظر می‌رسد آنچه هم‌اکنون دولت بریتانیا را به فراخواندن موقتی سفیر خود در تهران واداشته است، اعدام علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی، است و نه اعتراض چندماهه ایرانیان در ایران و درخواست رهبران اپوزیسیون از غرب برای حمایت از خیزش «زن، زندگی، آزادی».

مرکز رسانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ۲۴ دی‌ماه، اعلام کرد که حکم اعدام اکبری «به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس» اجرا شده است. 

علیرضا اکبری از چهره‌های نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی و در دولت‌های مختلف با نهادهای نزدیک به حاکمیت همکار بود. او معاون بین‌الملل وزارت دفاع در دوره تصدی علی شمخانی در دولت محمد خاتمی بود و مدتی نیز ریاست موسسه پژوهش‌های راهبردی «تصمیم» را بر عهده داشت. او در زمان مذاکرات قطعنامه پایان جنگ ایران و عراق، مسئول سازمان نظامی اجرای قطعنامه ۵۹۸ و در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی بود. اکبری در سال ۱۳۸۷ و در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد به اتهام «جاسوسی» بازداشت و در نهایت با قید وثیقه آزاد شد و مدتی بعد از ایران خارج و تابعیت بریتانیا را اخذ کرد.

علیرضا اکبری در یک دهه گذشته به ایران سفر می‌کرد و در سال ۱۳۹۷ نیز تلاش‌ها برای بازداشت او به‌دلیل مخالفت یک نهاد «بالادستی» ناکام مانده بود که در نهایت، سال ۱۳۹۸ به‌ اتهام «جاسوسی برای بریتانیا و اقدام گسترده علیه امنیت ملی و افساد فی‌الارض» بازداشت و محاکمه شد. 

جیمز کلورلی، درباره تصمیم لندن به احضار موقت سفیر بریتانیا در تهران، روز شنبه ۲۴ دی، به خبرنگاران گفت: «دانستن این امر مهم است که جواب ما الزاما به اقدام‌هایی که امروز اعلام کردم، محدود نمی‌شود.»

کلورلی گفت: «در مشورت با همکارانم در دولت، درباره گام‌های بعدی که در آینده برخواهیم داشت تصمیم خواهم گرفت، اما قصد ندارم امروز درباره اقدام‌های آینده گمانه‌زنی کنم.»

ساعاتی پیش کلورلی گفت که بریتانیا محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی، را تحریم کرده است.