«حزب ملی آزادی افغانستان» اعلام موجودیت کرد

بیشتر اعضای این حزب را نسل دوم سیاسی افغانستان تشکیل می‌دهند

در منشور این حزب آمده است که جمهوریت تنها نظامی است که به صورت بالفعل می‌تواند حقوق شهروندی مردم افغانستان را تضمین کند-RahmatullahNabil/Facebook@

روز دوشنبه، ۲۶ دی (۱۶ ژانویه)، «حزب ملی آزادی افغانستان» در بیرون از این کشور اعلام موجودیت کرد. بر اساس اطلاعیه‌ای که این حزب منتشر کرده است، هدف اساسی آن عبور از بحران جاری در افغانستان و تامین صلح و ثبات در این کشور است. در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به وضعیت بحرانی و پیچیده  کشور و نیاز به همسویی بیشتر با نیروهای مختلف سیاسی و مدنی فعال در کشور، شورای رهبری حزب ملی آزادی افغانستان تصمیم اتخاذ نمود که حضور مبارزاتی خویش را به طور رسمی اعلام، و منشور کوتاه‌مدت خویش را غرض دستیابی به یک دوره  انتقالی کوتاه‌مدت و سرانجام دستیابی به استقرار نظام سیاسی مشروع و حکومت قانون مبتنی برارزش‌های جهانی مردم‌سالاری واراده آزاد مردم افغانستان، طرح وهمگانی نماید.» 

پیش از اعلام موجودیت این حزب، رحمت‌الله نبیل، رئیس سابق امنیت ملی افغانستان، که اینک از اعضای شورای رهبری این حزب است، در صفحه توییترش نوشته بود که شامگاه دوشنبه پیام مهمی برای مردم افغانستان خواهد داشت. 

حزب ملی آزادی افغانستان، برای عبور از بحران و تامین ثبات، خواهان ایجاد «مجلس بزرگ موسسان» با مشارکت نمایندگان منتخب مردم، اقشار مختلف، و نخبگان کشور شده است. 

همچنین، از طرف‌های ذینفع در امور افغانستان خواسته شده است که در تشکیل این مجلس مشارکت کنند. این اطلاعیه از شهروندان افغانستان در داخل و خارج از کشور نیز خواسته است که با حزب ملی آزادی افغانستان همراه شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایندپندنت فارسی به نسخه‌ای از منشور کوتاه‌مدت این حزب نیز دست یافته است. این منشور دارای سه فصل، شامل «بررسی وضعیت موجود و ریشه‌های اساسی بحران در افغانستان»، «دیدگاه‌ها و اهداف اساسی» این حزب، و «راهکارهای پیشنهادی» آن برای دوره گذار است. 

در بخش «بررسی وضعیت موجود» در منشور کوتاه‌مدت این حزب، آمده است که افغانستان تنها کشوری در جهان است که دارای اقتدار ملی، دولت و نظام مشروع و حاکمیت قانون نیست، ۹۷ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند، ۲۰ میلیون نفر برای دسترسی به غذای کافی و مواد خوراکی به کمک نیاز دارند، و حدود هفت میلیون افغان هم از این کشور آواره شده‌اند. 

در بخش «اهداف اساسی و دیدگاه‌ها» نیز آمده است که نظام جمهوری مبتنی بر اراده آزاد مردم که از رای آنان برمی‌خیزد، تنها نظامی است که بالفعل می‌تواند حقوق شهروندی مردم را در این کشور تضمین کند. منشور حزب آزادی ملی افغانستان می‌گوید که تضمین و تامین حقوق شهروندی افغان‌ها، یکی از اساسی‌ترین داعیه‌های مبارزه سیاسی این حزب خواهد بود. همچنین، این حزب حکومت غیرمتمرکز را بهترین شیوه حکومت‌ در افغانستان، و خود را پیرو و رهرو این شیوه دانسته است.

منشور حزب آزادی ملی افغانستان، برای گذار از دوره بحران، خواهان تشکیل مجلس بزرگ موسسان شده است. از سازمان ملل متحد نیز خواسته شده است که یک منطقه جغرافیایی امن در داخل خاک افغانستان را که شامل چند استان شود، تعیین و امنیت آن را تضمین کند و به هیچ جریان سیاسی اجازه ندهد که در این منطقه اعمال‌نفوذ کند. همچنین، خواسته شده است که تامین مدیریت امور مالی این منطقه نیز بر عهده سازمان ملل متحد باشد تا از این نقطه، مجلس بزرگ موسسان بتواند زمینه‌های لازم را برای یک دوره سه ساله انتقالی در افغانستان، فراهم کند. 

با این حال، یکی از اعضای رهبری حزب ملی آزادی افغانستان با محفوظ نگه‌داشتن نام خود، به ایندپندنت فارسی گفت که این حزب همزمان یک «جبهه ملی میهنی» نیز ایجاد خواهد کرد. به گفته این منبع، بیشتر اعضای این حزب از نسل دوم سیاسی افغانستان‌اند که همه اقوام، مناطق و تبارهای افغانستان را نمایندگی می‌کنند. او افزود که جوانان، به‌ویژه جوانانی که در ۲۰ سال گذشته در دانشگاه‌های افغانستان آموزش دیده‌اند، نقش اساسی در این حزب دارند. 

«حزب ملی آزادی افغانستان» نخستین جریان سیاسی افغانستان نیست که در خارج از کشور ایجاد می‌شود. پیش از نیز جریان‌هایی چون «شورای ملی مقاومت افغانستان» با حضور چهره‌های جهادی سابق، «حزب عدالت و آزادی» به رهبری سرور دانش، معاون دوم اشرف غنی، و چند جریان‌ دیگر، اعلام موجودیت کرده بودند. گفته می‌شود که چند جریان و حزب دیگر سیاسی نیز قرار است به زودی در بیرون از افغانستان اعلام موجودیت کنند.