جبهه آزادی افغانستان اعلام موجودیت کرد

این گروه در دو بخش نظامی و مبارزات مدنی فعالیت خواهد کرد

جبهه آزادی افغانستان در اطلاعیه‌ای که منتشر کرد، دلیل شکل‌گیری‌ خود را مقاومت در برابر خشونت، انتقام‌جویی و رفتار ناقض حقوق بشر طالبان با مردم افغانستان عنوان کرد- AFP

گروه جدیدی از افراد ضدطالبان در افغانستان که به نام «جبهه آزادی افغانستان» شناخته می‌شوند، جمعه بیستم اسفند (۱۱ مارس)، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام موجودیت کردند. این جبهه که بیشتر اعضای آن نظامیان پیشین افغانستان‌اند، با سایر جبهه‌های ضدطالبان همچون جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، شورای مقاومت ملی و دیگر گروه‌های مخالف طالبان همسو است و سازوکار آن را بیشتر مقاومت چریکی و نیز مبارزات مدنی است.

جبهه آزادی افغانستان در اطلاعیه‌ای که منتشر کرد، دلیل شکل‌گیری‌ خود را مقاومت در برابر خشونت، انتقام‌جویی و رفتار ناقض حقوق بشر طالبان با مردم افغانستان عنوان کرد. این گروه توضیح داد که در دو بخش متفاوت فعالیت خواهد کرد؛ یکی بخش نظامی که افسران و سربازان پیشین آن را هدایت خواهند کرد و دیگری بخش مبارزات مدنی که برای حمایت از زنان و مردان معترض و آزادی‌خواه فعالیت خواهد کرد.

این گروه مخالف طالبان از مردم افغانستان در داخل و خارج این کشور خواست از این جبهه حمایت کنند و به اشکال مختلف به آن بپیوندند. در اطلاعیه جبهه آزادی افغانستان آمده است که این گروه به‌ زودی، دیدگاه و دورنمای این جبهه در مورد با نوع نظام آینده، مسائل ملی اساسی، اقتصاد، فرهنگ و تعاملات بین‌المللی را اعلام خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتقام‌جویی‌ها از افسران و سربازان نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان، با وجود اعلان عفو عمومی رهبر طالبان، موردی است که جبهه‌های مقاومت علیه طالبان را داغ‌تر می‌کند. پیش از این، گروه دیگری در استان فراه در مخالفت با طالبان اعلام موجودیت کرد. فرمانده آن گروه در بیانیه خود که به صورت ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، وعده داد که انتقام خون نیروهای امنیتی افغانستان را که در جنگ با طالبان یا در نتیجه انتقام‌جویی‌های طالبان شکنجه و کشته شدند، خواهد گرفت.

با گذشت نزدیک به هفت ماه از تسلط طالبان بر افغانستان، علاوه بر جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود که از همان روزهای نخست به قدرت رسیدن طالبان در پنجشیر شکل گرفت، چندین گروه کوچک و بزرگ دیگر نیز در گوشه و کنار افغانستان اعلام وجود کردند تا نارضایتی خود از نحوه برخورد و رفتار طالبان با مردم و نیز نوع حکومت‌داری این گروه را نشان دهند.

این جبهه‌ها در مناطق مختلف همچون بغلان، کاپیسا، پروان، پنجشیر و برخی نقاط دیگر هرازگاهی به طالبان شبیخون زدند و ضدحملاتی نیز انجام دادند. طالبان برای سرکوب این هسته‌های مقاومت‌ تاکنون بارها از سلاح‌های سنگین و حتی عملیات هوایی استفاده کرده است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل بازرسی خانه‌ها نیز که اخیرا در شهرهای مختلف افغانستان به راه افتاده است، جمع‌آوری سلاح و شناسایی افراد مشکوک به مخالفت علیه طالبان باشد. طالبان از آغاز جنگ در بهار پیش رو هراس دارد و می‌کوشد تا هرگونه مخالفتی را در نطفه خفه کند.