جاده‌های پلاستیکی در هند

ایده دکتر واسودوان شامل مخلوط کردن زباله‌های پلاستیکی با مخلوط آسفالت نه تنها در هند بلکه در کشورهایی مانند استرالیا، اندونزی، بریتانیا و ایالات متحده نیز مفید واقع شده است

هند با مشاهده تاثیر ویرانگر پلاستیک بر محیط زیست، به راه‌های نوآورانه برای دفع سالم پلاستیک اندیشیده است؛ از جمله جاده‌سازی با زباله‌های پلاستیکی: یک تیر و دو نشان.

استفاده از زباله‌های پلاستیکی ادامه سیاست‌های قبلی هند در محدودیت استفاده از پلاستیک و بازیافت آن است. از جمله  ممنوعیت کامل استفاده از پلاستیک‌ها با معرفی جایگزینی مناسب، طراحی میکروارگانیسم‌هایی که می‌توانند پلاستیک‌ها را تجزیه کنند یا استفاده از این زباله‌های پلاستیکی در برخی روش‌های سازگار با محیط زیست دیگر یا روش‌های خنثای زیست‌ محیطی.

پلاستیک: فرصت و تهدید

اختراع پلاستیک به دلیل پتانسیل آن برای توقف بهره‌برداری از گیاهان، در سرتاسر جهان یک موهبت محسوب می‌شد اما به دلیل تولید حجم عظیم زباله‌های تجزیه‌ناپذیر طبیعی که ممکن است تا چهار هزار سال دوام بیاورد، خیلی زود به یک نفرین تبدیل شد.

طبق گزارشی که prakiti.in در سال ۲۰۲۱ منتشر کرد، تا سال ۲۰۱۷ نزدیک به هشت هزار و ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک استفاده‌نشده در سراسر جهان تولید شد که فقط حدود ۹ درصد آن قابل بازیافت بود. حدود ۱۲ درصد آن سوزانده شد و ۷۹ درصد آن را به طبیعت سپردند که تنها به محل‌های دفن زباله پراکنده در زیستگاه‌ها محدود نبود و عمق اقیانوس‌ها و حتی فضا را هم آلوده کرد.

سوزاندن ساده‌ترین و البته مضرترین راه برای خلاص شدن از شر پلاستیک است؛ زیرا آلودگی هوا را تشدید می‌کند. تخلیه در محل‌های دفن زباله برای تسهیل تجزیه پلاستیک‌ها به مواد اساسی خود از طریق پوسیدگی و فرسایش ناشی از عوامل طبیعی مشکلاتی از جمله استفاده بی‌رویه از سرمایه گرانبهای زمین در یک کشور ۱.۳ میلیارد نفری با تراکم جمعیت ۳۸۲ نفر در هر کیلومترمربع، خفگی زهکشی و کانال‌های زهکشی و به طور کلی آلودگی زمین را به دنبال دارد. علاوه بر این، پلاستیک‌های رهاشده بر زمین ممکن است نفوذ آب باران به زمین را مسدود کنند و در نتیجه جلو جذب آب باران را بگیرند و با جلوگیری از جوانه‌زنی بذرها، مشکلات و مصائب بیشتری پدید آورند. حتی حیوانات اهلی یا وحشی در حال چرا نیز به‌طور مرتب به دلیل مصرف ناخودآگاه پلاستیک جان خود را از دست می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این، گام‌هایی که هند برداشته‌ است صرفا در زمینه مدیریت ضایعات پلاستیکی نیست؛ بلکه به توقف دائمی تولید پلاستیک می‌اندیشد و نخست‌وزیر این کشور خواستار حذف تدریجی پلاستیک‌های یک‌بار مصرف تا سال ۲۰۲۲ شده بود. بر این اساس وزارت محیط زیست، جنگل و تغییرات اقلیمی دولت قوانین اصلاحی مدیریت زباله‌های پلاستیکی را در سال ۲۰۲۱ ابلاغ کرد که گامی تعیین‌کننده برای مهار آلودگی‌های ناشی از پلاستیک بود. هند طبق این قانون تولید، واردات، انبار کردن، توزیع، فروش و استفاده از اقلام پلاستیکی یک‌بارمصرف شناسایی‌شده را که دارای کاربرد کم با پتانسیل زباله‌ریزی بیشترند، از اول ژوییه ۲۰۲۲ در سراسر این کشور ممنوع کرد.

مدیریت زباله چه معنایی دارد؟

یکی از راه‌های استفاده از این زباله‌های پلاستیکی در سیستم‌ در حال حاضر، استفاده از آن‌ها در ساخت جاده‌ها پس از پردازش مناسب است. در همین راستا پروفسور راجاگوپالان واسودوان از گروه شیمی دانشکده مهندسی تیاگاراجار مادورای تی‌ان، مخترع هندی که به او لقب «مرد پلاستیکی» داده‌اند، روشی نوآورانه برای استفاده از زباله‌های پلاستیکی ارائه کرد. در این روش با عنوان «ترکیب ضایعات پلیمرــ‌گرانیت برای ساخت بلوک» فرایند ساخت ضایعات بلوک ساختمانی پلیمر– گرانیت دارای مراحل زیر است:

۱. دسته‌بندی و تمیز کردن زباله‌های پلاستیکی برای شناسایی پلی‌اتیلن، پلی پروپیلن و پلی استایرن و دفع پلی وینیل کلراید
۲. خرد کردن ضایعات به اندازه‌ای که از الک ۶.۷۵ میلی‌متری عبور کنند و در الک ۲.۳۶ میلی‌متری باقی بمانند
۳. انتخاب گرانیت (اندازه عبور از ۱۳.۳ میلی‌متر و باقی‌ ماندن در  ۶.۷۵ میلی‌متر)
۴. گرانیت را تا ۱۷۰ تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید
۵. اضافه کردن مقدار محاسبه‌شده پلاستیک زباله به گرانیت داغ
۶. اختلاط یکنواخت با استفاده از پادلر با قدرت بالا؛ مخصوصا برای این منظور با سیستم دنده موردنیاز طراحی شده است
۷. انتقال مخلوط به قالب اتوماتیک به دنبال قالب‌گیری به اندازه مشخص برای تبدیل آن به یک بلوک
۸. فقط بین ۱۰  تا ۱۵ دقیقه خنک کردن بلوک
۹. روند پایانی

دکتر واسودوان حق ثبت اختراع اعطاشده را برای استفاده در جهت منافع بیشتر آزاد کرده است و فناوری ساده ابداعی خود را در وب‌سایت تی‌سی‌ئی (TCE) توضیح داده است. ایده او شامل مخلوط کردن زباله‌های پلاستیکی با مخلوط آسفالت نه تنها در هند بلکه در کشورهایی مانند استرالیا، اندونزی، بریتانیا و ایالات متحده نیز مفید واقع شده است.

بیشتر از تکنولوژی